Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka uusien ruokien kierrätysmalli toimii?

05.03.2007 |

Olen kuullut että monet kokeilevat allergisille lapsilleen uusia ruokia kierrätys- tms. mallilla, mikä oikea nimi sitten onkaan. Miten olette tuon käytännössä tehneet? Käsittääkseni tällöin muutaman viikon aikana kokeillaan useampia ruoka-aineita kuin mitä perinteisellä 1 ruoka-aine / viikko mallilla tulisi ja ilmeisesti uutta ei anneta joka päivä (?) mutta en ole tästä varma ..

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on ollut aivan pelastus vaikeisiin ruoka-aineallergioihin!

Rotaatiota voi soveltaa hyvin erilaisilla malleilla, joten kuvailen tähän lyhyesti meillä käytössä olevaa tapaa: käytännössä poikani saa neljän joka päivä sopivan ruoka-aineen (riisi, päärynä, rypsiöljy ja tapioka) lisäksi jokaista muuta ruoka-aineitta vain kahtena päivänä viikossa. Eli esim. keitettyä ja pakastettua bataattia kahtena päivänä (ma-ti) ja sitten viiden päivän tauko. Kesäkurpitsaa sitten ke-to ja kukkakaalia pe-la. Olen tehnyt ruuista lukujärjestystyyppisen taulukon, jotta minä ja muut perheen jäsenet muistavat, mitä ruokaa voi minäkin päivänä antaa. Yksivuotiaana pojallani oli kaksi sopivaa ruoka-ainetta ja vain pari kuukautta rotaation aloittamisen jälkeen niitä jo 12!

En kuitenkaan aloita suoraan kahdella päivällä, vaan ensimmäiset kaksi viikkoa annan uutta ruokaa vain pienen annoksen yhtenä päivänä viikossa. Kolmannella viikolla kasvatan annoksen normaaliin, ellei oireita ole tullut ja vasta neljännellä viikolla annan ruokaa kahtena päivänä viikossa. Uusia ruokia olen kokeillut korkeintaan kaksi per viikko, ja silloinkin vain jos lapsi on täysin oireeton. Jos sietää jatkuvasti pieniä oireita, ei kohta enää tiedä, mikä oireet aiheuttaa ja koko ruokavalio pitää purkaa. Tarkka ruoka- ja oirepäiväkirjan pitäminen on todella tärkeää rotaation kanssa, varsinkin jos oireet tulevat viiveellä.

Toiset soveltavat rotaatiota esim. niin, että antavat ruokaa 2 päivänä ja pitävät sitten vain 3 päivän tauon. Itselleni on kuitenkin helpompi pitää paketti kasassa, kun muistan, mitä lapseni saa syödä kunakin viikonpäivänä. Meillähän ruoka-aineitakin on jo niin paljon, että joka päivälle tulee jo 5-8 ruoka-ainetta. Pakastimeen voi esim. miehelle ja isovanhemmille merkitä suoraan purkkeihin, että ma, ti jne.

Joissakin ruuissa olen pystynyt lisäämään ruuan määrää siten, että esim. kauraa ja poroa voin antaa jo kolmena päivänä viikossa. Jotkut ruuat ovat kuitenkin käyneet heti sopimattomaksi, kun olen lisännyt päiviä (esim. hirssi ja mustikka). Eli oma lapseni näyttää herkistyvän ihan mille tahansa, mitä hän saa liikaa - poikkeuksena toki riisi, päärynä ja tapioka.

Toivottavasti rotaatio auttaa teillä! Oma mutu-tuntumani on, että rotaatio sopii usein erityisen hyvin viiveellä oireileville lapsille.

Vierailija
2/4 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi perusteella osaan varmasti nyt aloittaa rotaatioharjoittelun meilläkin :).

Meidän 1v 3kk ikäinen tyttö oireilee juuri viiveellä niihin mihin oireilee ja osin on edelleen epätietoisuutta onko hän edes kuinka allerginen vai johtuvatko oireet vain jostain muusta. Pitkän aikaa ainoana ehkä allergiasta johtuvana oireena oli ummetus mutta koska mitkään ruokavaliokokeilut ja supistukset (syö edelleenkin vain pääasiassa bataattia ja kauraa, välillä kauran tilalla oli riisi, missään vaiheessa ruokavaliossa ei ole ollut yli kymmentä ruoka-ainetta) eivät ole siihen auttaneet niin nyt suolistospesialisti oli sitä mieltä että tuskin edes on allergiaperäistä vaan ennemminkin perimää multa ja mun äidiltä. Ainoat varmat allergeenit on maito ja soija, niistä meni vatsa löysälle.

Pari-kolme viikkoa sitten alettiin käyttään Movicol junioria ja vähän sen jälkeen otettiin porkkana takasin. Noin viikon käytön jälkeen tytölle tuli pitkästä aikaa pientä ihottumaa eripuolille vartaloa ja uskoisin sen johtuneen jommasta kummasta noista kahden viikon sisällä tulleesta uudesta aineesta. Olin antanut porkkanaa joka päivä ja vajaan viikon oireettoman käytön jälkeen jo aika isojakin annoksia - näppyjen tulon jälkeen olen pitänyt muutamia välipäiviä ja pienentänyt vähän määriä --> näpyt on melkein kokonaan häipyneet. Tästä mulle tuli mieleeni kuulemani rotaatiomalli josko se sopisi meillekin. Tuntuu että tyttö sietää porkkanaa kyllä jonkin verran mutta ei joka päivä ja ei isoja määriä.

Nyt meilläkin siis alkaa rotaatioharjoittelut - toivottavasti sen avulla meilläkin löytyisi aimo annos uusia sopivia ruoka-aineita :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi kieltäytyi syömästä melkein kokonaan ja oireili vaan. Siitä on jo nyt 2,5v. aikaa, joten en muista käytännössä enää miten toteutin. Taisi olla 1-2 pvää aina yhtä uutta ruoka-ainetta ja sitten taas vaihdettiin toiseen. Pahimmillaan oli ruokavaliossa vain maissi ja Neocate.

Meillä tuo pahin allergia-aika meni nopeasti ohi ja 2-vuotiaana sopi jo maitokin. Mutta silloin ne muutamat kuukaudet tuntuivat mahdottomilta, kun lapsi vain ripuloi ja iho kutisi..

Vierailija
4/4 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaallamme on vain kaksi sopivaa ruoka-ainetta ja tarkoitus on aloittaa rotaatiot, koska moni ruoka-aine on sopinut pieninä annoksina, mutta suurina määrinä taas ei. Esikoinen ei ollut yhtä herkkä uusille ruuille, joten hänet on altistettu perinteisesti 1ruoka/vko. Kuopuksen kohdalla olen päättänyt useampaan otteeseen antaa uutta ruokaa pikkuhiljaa vähän kerrallaan, kunnes jossain vaiheessa huomaan tilanteen lipsahtaneen siihen, että annankin uutta ruokaa päivittäin ja loppujen lopuksi joudun jättämään uuden ruuan pois oireiden takia...

Eli alotanko nyt maltillisesti vain yhdellä ruoka-aineella, jota annan minimaalisen vähän muutaman viikon ajan vai voinko ottaa heti pari ruoka-ainetta kokeiluun?