Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähdin opiskelemaan ja olen kohta ihan loppu

Vierailija
07.02.2025 |

Aloitin 1,5 v. sitten uuden alan opiskelemisen amk:ssa, kun irtisanottiin töistä, mitä ehdin tekemään pitkään. Olen lähes loppu. Työelämäkään ei ollut näin rankkaa. Täytyisi tehdä vielä keväät työharjoittelut ilmaiseksi ja sitten pitää tehdä vielä 1 työharkka ilmaiseksi syksyllä. Menen työhaastatteluun. En jaksa siivota tai ulkoilla. Koneen kanssa etänä suurimman osan ajasta. Tekisi mieli keskeyttää koko koulu. 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan eri, AMK-opiskelua niin kevyttä verrattuna työntekoon. Sh opinnot, lh tausta.

Auts. Eikö siellä opinnoissa vaadita mitään?

Ihan eri tasolla pitäisi mennä -tai sitten olet erityisen lahjakasa.

siis lahjakaspiti kirjoittaa

Vierailija
22/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ilmainen harjoittelu on kyllä perseestä.

Miksi harjoittelusta pitäisi maksaa, sehän on työssä oppimista.

No välillä on ja välillä ei. Olen nähnyt useita harjoitteluja jossa on teetetty ihan normaaleja töitä ilman sen kummempaa opastusta tai valvontaa ja odotettu normaaleja tuloksia kuten muiltakin työntekijöiltä.

Silloin kyse ei ole harjoittelusta vaan työnteosta. Siitä työstä ei vain makseta palkkaa eli kyse on hyväksikäytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten yllä, ei niissä ilmaisissa harjoitteluissa voi kauhalla vaatia.

Monesti kyllä vaaditaan. Ei ymmärretä että harjoittelija ei ole ilmaista työvoimaa.

Vierailija
24/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ilmainen harjoittelu on kyllä perseestä.

Pitäisi kieltää. Kouluissa opetus.

Vierailija
25/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen rankkuuteen vaikuttaa hyvin paljon ala. Kun opiskelin sairaanhoitajaksi AMK:ssa, opinnot menivät kuin vasemmalla kädellä. Tehtävät olivat käsitemäärittelyjä ja suoraan oppikirjasta vastattavia kysymyksiä. 

Vaihdoin yliopistoon opiskelemaan kauppatiedettä ja vaatimustaso ja tehtävien luonne ovat ihan eri tasoa. Ei riitä enää kopioida oppikirjasta vastaus vaan täytyy osata ajatella asioita itse ja osata suhtautua kriittisemmin eri näkökulmiin.

Vierailija
26/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you! Täällä opiskelut menossa ja ekan Amk vuoden jälkeen olin jo ihan loppu ja teki mieli paiskata hanskat tiskiin. Pelkästään opiskeluun tottuminen vei ensimmäisen vuoden. Suoritus- ja aikataulupaineet on valtavat. Yksi lukukausi oli miltei pelkkiä ryhmätöitä joka kurssilla, mitkä koin todella raskaiksi. Vedän opinnot tässä vielä työn ohessa niin ei ole vapaa-ajan ongelmia. En edes yritä saada kolmeen vuoteen tätä purkkiin, viisi vuotta on realistisempi tavoite.

Kyllä oli itselläkin vähän ruusuisemmat kuvat opiskelun helppoudesta kunnes itse aloitin. Hattu nousee jokaiselle joka saa paperit käteen.

Vierailija
27/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoritin kokopäivätyön ohessa AMK:n verkko-opintoina kahdessa vuodessa. Että kyllä näinkin pystyy toimimaan, mutta ihmiset ovat tietysti erilaisia. 

Vierailija
28/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntöjä on monia ja riippuu alasta. Omassa työpaikassa on säännöllisen epäsäännöllisesti harjoittelijoita. Meillä harjoittelijat saavat valita, palkallisesti normaalina työntekijänä kaikkien velvollisuuksien kera tai palkatta ns. ylimääräisenä henkilönä. Vain harvoin kukaan tekee palkatta.

Vierailija
29/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelun palkattomuus on takaa sen, että harjoittelijalla on oikeus tehdä ja oppia niitä asioita, jotka ovat hänen tavoitteet harjoittelussa. Se pitää sanoa siellä työpaikalla, jos työnnetään johonkin järjettömään hommaan. Toki jonkun pitää nekin tehdä, mutta se ei ole sen harjoittelijan tehtävä.

On opiskelu työlästä ja usein täytyy työharjoittelun lisäksi tehdä palkka työtäkin, jotta saa rahaa. Se pitää ajatella ohi menevänsä tilanteena. Ei muuten jaksa. 

Vierailija
30/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin tradenomin opinnot päivätyön ohessa, kiitettävillä arvosanoilla ja olen huolissani nykyisestä koulutustasosta, kun on niin alhaiset vaatimustasot!

Vierailija
31/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas jollakulla elämä persiistä. Oispa kiva joskus lukea kuinka kaikki onkin hyvin, vaikka persaus ruvella opiskelee ja raataa mäkkärissä yövuoroa. Vaan ei, mikään ei kellään ole hyvin. Suomi on oikein valivali valittajien maa. Ruikutusta riittää, vaikka olisi terve, katto pään päällä ja ruokaakin joka päivälle, mutta sekin pistää myös valittamaan, kun vois olla miljoonääri joka kiertää maailmaa ja piipahtaa kuussa. 

Vierailija
32/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies pakotettiin opiskelemaan 56 vuotiaana. Rankkaa on hänelläkin ruveta tuossa iässä opiskelemaan alaa, josta hänellä on työkokemusta enemmän kuin monella vasta-alkajalla. Sanon että pakotettiin, koska uhattiin karenssilla. Tutkinto on saatava, työkokemus ei muka riitä. Pari vuotta tässä kestää. Onneksi välillä on etäopiskelua. Ja siis se ilmainen harjoittelu kuuluu myös opetukseen. 

Vierailija
33/33 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintojen rankkuuteen vaikuttaa hyvin paljon ala. Kun opiskelin sairaanhoitajaksi AMK:ssa, opinnot menivät kuin vasemmalla kädellä. Tehtävät olivat käsitemäärittelyjä ja suoraan oppikirjasta vastattavia kysymyksiä. 

Vaihdoin yliopistoon opiskelemaan kauppatiedettä ja vaatimustaso ja tehtävien luonne ovat ihan eri tasoa. Ei riitä enää kopioida oppikirjasta vastaus vaan täytyy osata ajatella asioita itse ja osata suhtautua kriittisemmin eri näkökulmiin.

Kuulostaa hyvältä! Haluaisin myös kriittisemmin suhtautua asioihin ja ajatella itse, mutta huomasin, että amk:ssa (sote) mennään systeemin mukaan ja pitää varoa, ettei joudu tikunnokkaan ja pitää kuulua massaan, niin selviytyy parhaiten.