Kummalliset vatsaoireet
Kysytään nyt täältäkin, kun vastausta ei löydy sitten millään.
Pahoinvointia, vatsa täyttyy nopeasti, ajoittain kipua. Mikä tämä voisi olla?
Ei ole refluksia, ei ole keliakiaa, ei ole tulehdusta, ei sappikiviä.
Lääkäri on ymmällään kun mitään ei löydy.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00101
Kannattaa myös gynekologilla käydä.
Tulin ehdottamaan munasarjasyöpää. Siis tuskin on sitä mutta jos nuo vaivat jatkuvat selkeinä pitkään niin sekin kannattaisi tarkistaa. Yleensä kuitenkin hoidettavissa oleva sairaus!
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ChatGPT:
Tällaiset oireet voivat olla todella turhauttavia ja vaikeasti diagnosoitavia. Kun tavallisimmat syyt on suljettu pois, voidaan miettiä harvinaisempia tai funktionaalisia vatsavaivoja. Tässä joitain mahdollisia selityksiä:
1. Funktionaalinen dyspepsia (FD)
Aiheuttaa pahoinvointia, ylävatsan täyttymisen tunnetta ja kipua ilman näkyvää elimellistä syytä.
Johtuu usein ruoansulatuskanavan hermoston ja lihaksiston häiriöistä.
2. Gastropareesi
Mahalaukun tyhjentymisen hidastuminen.
Oireina pahoinvointi, nopea täyttymisen tunne ja kipu.
3. Ruokatorven tai mahalaukun motiliteettihäiriöt
Ruoansulatuskanavan liikkuvuus voi olla heikentynyt ilman tulehdusta.
4. Haiman toimintahäiriö (EPI)
Vaikka haima ei olisi tulehtunut, sen entsyymituotannon häiriöt voivat aiheuttaa ruoansula
Tähän olen törmännyt ennenkin, mutta kun ei ole suolisto-oireita. Noista muista en osaa sanoa:
-ap
"FODMAP-ruokavalion kokeilu (saattaa lievittää oireita, jos kyseessä on ärtyvän suolen kaltainen toiminnallinen vaiva)."
Veikkaisin ärtyvän suolen oireyhtymää tai funktionaalista dyspepsiaa, olen itse kärsinyt vastaavasta koko ikäni (joskus jopa kulaus vettä aktivoi oireet).
Hoito: FODMAP-ruokavalio, stressin välttäminen ja ainakin itselläni famotidiini. Ja kriisin tullessa vältän laktoosia.