Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
06.02.2025 |

Mitkä oli ensimmäiset oireet ja miten hoidatte? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys ja kuivat silmät. Siis niin kuivat, että öisin herätessä silmien avaaminen poltti silmiä.Samat oireet palaavat aina kun kilpirauhasen toiminta entisestään huononee ja lääkeannosta pitää nostaa.

Hoidetaan thyroksinilla.

Vierailija
2/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat ja karheat kyynärpäät sekä aivojen toimimattomuus (opiskelin tuolloin eikä tenttiin lukeminen onnistunut), masennus tai oli vaikea nousta sängystä tai olla aktiivinen. Väsymys ja paleleminen. Thyroxin lääkityksenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin väsynyt eikä opiskelu sujunut, pää toimi hitaalla. Sanat sekoili puhuessa. Yleiskunto laski, olin ihan läkähdyksissä kun piti pieniäkin mäkiä nousta. Jalat paleli, piti nukkua sukat jalassa. Ummetus. En kuitenkaan tajunnut näitä oireita, vajaatoiminta paljastui kun menin lääkärille valittamaan pahentunutta närästystä. 

Vierailija
4/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin väsynyt eikä opiskelu sujunut, pää toimi hitaalla. Sanat sekoili puhuessa. Yleiskunto laski, olin ihan läkähdyksissä kun piti pieniäkin mäkiä nousta. Jalat paleli, piti nukkua sukat jalassa. Ummetus. En kuitenkaan tajunnut näitä oireita, vajaatoiminta paljastui kun menin lääkärille valittamaan pahentunutta närästystä. 

Oliskohan itsellään jotain samoja vaivoja? Ainakin kylmät kädet koko ajan

Vierailija
5/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelu, kuivat silmät, ahdistus.

Vierailija
6/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paleli koko ajan, olin hengästynyt pienestäkin ponnistuksesta, hiuksia irtosi,  väsytti, lihoin mitään syytä lähes 10kg, vaikka vähensin ruokailua ja yritin laihduttaa ja lisäsin liikuntaa, mutta se oli tuskallista. 

Otettiin terv.keskuksessa kaikki mahdolliset kokeet, mutta lääkäri jo ekana ehdotti kilpirauhasen häiriötä ja niinhän se oli kuin sain tulokset. 

Hoidetaan thyroksinilla. Nyt yritetäån saada oikea lääkeannos. 

Vierailija
7/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonnousu oli se joka sai hakeutumaan lääkäriin, ehti silti nousta sen 10 kg ennen kuin uskoin, että ei ole normaali tila. Normaalia ei ollut se, että liikuin kuin raivopää, tein voimaharjoittelua isoilla painoilla ja jalkoihin vaan rupesi kertymään ihme höttöä, jota ei aikaisemmin ollut vähemmilläkään liikunnoilla. Oli turvotusta, joka vähitellen poistui lääkityksen alettua. Nyt menin labrakokeisiin kun havaitsin että paino lähti taas nousemaan, ja arvot olikin pielessä. Lääkitystä nostettiin sen takia. Tuon painonnousun lisäksi oli ummetusta ja hikoilemattomuutta.

Vierailija
8/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis thyroksinilla hoidetaan.

nro 7

Vierailija
9/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Thyroxin ei ole ihmelääke eikä edes vie oireita pois. Olette onnekkaita joita tuo lääke auttaa 

Eläinperäinen lääke olisi toimivampi mutta sen saamisesta on tehty Suomessa todella hankalaa.

Vierailija
10/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aina ihan hiton kylmä ja muilla ei ollut.  Tuo palelu ehkä isoin oire. Väsymystä ja aivosumua myös, mutta vuorotyö varmaan osasyy siihen tuskaan.

Vierailija
11/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin rutmihäiriöiden vuoksi. Lääkityksen myötä huomasin, että minulla oli ollut myös aivosumus ja maha toimi oudosti jotenkin pulputtaen

Vierailija
12/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jonkun verrankin oireita, en edes muista kaikkia. Pahimmat oli tolkuton väsymys ja se, että raajat tuntui painavan monta tonnia. Töihin pitää kiivetä rappuja toiseen kerrokseen ja muistan vieläkin, miten tuskaa se monena aamuna oli. 😮💨

Nyt thyroxinilla reilut neljä vuotta, oireeton en kyllä ole vieläkään, mutta paljon parempi kuin alussa.

Vierailija
13/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^hymiö oli puhiseva, ei tommonen kaasua päästävä 😃

Vierailija
14/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti Thyroxin ei ole ihmelääke eikä edes vie oireita pois. Olette onnekkaita joita tuo lääke auttaa 

Eläinperäinen lääke olisi toimivampi mutta sen saamisesta on tehty Suomessa todella hankalaa.

Kysyin viimeksi lääkäriltä muista vaihtoehdoista, koska olen tuosta eläinperäisestä lääkkeestä lukenut, ja hän vastasi vain ykskantaan, että thyroksinilla saadaan parhaat tulokset hoidossa. Ei minun mielestäni toimi parhaalla mahdollisella tavalla, kun ei vie oireitani pois.

Vierailija
15/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan nukuin 15 tunnin yöunia, väsytti koko ajan, ummetti, paleli, sydän oireili, hengästytti, muisti pätki eikä oppimisesta tullut mitään, kaikki oli hidasta ja hankalaa.

Näistä oireista jäljellä on rytmihäiriöt ja jonkin asteinen aivojen hitaus. Lääkkeenä Thyroxin ja Liothyronin. Pelkällä tyroksiinilla en pärjännyt mitenkään.

Vierailija
16/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin viimeksi lääkäriltä muista vaihtoehdoista, koska olen tuosta eläinperäisestä lääkkeestä lukenut, ja hän vastasi vain ykskantaan, että thyroksinilla saadaan parhaat tulokset hoidossa. Ei minun mielestäni toimi parhaalla mahdollisella tavalla, kun ei vie oireitani pois.

Vaihda lääkäriä, kyllä eläinperäistäkin määrätään. En itse pysty käyttämään tyroksiinia sivuvaikutusten ja toimimattomuuden takia, joten olen käyttänyt Thyroidia jo 10 vuotta ja oireet ovat parhaiten hallinnassa tällä. 

Vierailija
17/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroxin on keinotekoinen eli ihmisillä keillä on tähän taipumus, kannattaisi ehdottomasti laittaa kuntoon ruokavalio ja säännöllinen elämä (vaikka käyttäisi lääkitystä). Pois alkoholi ja lisätä liikuntaa.    Thyroxin ei itse korjaa ongelmaa, vaan on keinotekoinen lääkitys tilanteeseen. Kannattaa opiskella, mitkä asiat kilpirauhaseen vaikuttaa ja miten sitä voi hoitaa luonnollisinkin keinoin. Voi siis toimia thyroxinin kanssa, tai parantaa ajan kanssa kilpirauhasarvoja. Lisäksi arvoja on varmaan seurattava tasaisin väliajoin.

Vierailija
18/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli laihtumista ja myös nuita muidenkin kertomia oireita

Vierailija
19/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelu, se kannattaa tutkituttaa. Vuosien jälkeen alkoi tulla liitännäissairauksia. Lopulta hyvä ettei henki lähtenyt, ennen kuin huomattiin.

Vierailija
20/35 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thyroxin on keinotekoinen eli ihmisillä keillä on tähän taipumus, kannattaisi ehdottomasti laittaa kuntoon ruokavalio ja säännöllinen elämä (vaikka käyttäisi lääkitystä). Pois alkoholi ja lisätä liikuntaa.    Thyroxin ei itse korjaa ongelmaa, vaan on keinotekoinen lääkitys tilanteeseen. Kannattaa opiskella, mitkä asiat kilpirauhaseen vaikuttaa ja miten sitä voi hoitaa luonnollisinkin keinoin. Voi siis toimia thyroxinin kanssa, tai parantaa ajan kanssa kilpirauhasarvoja. Lisäksi arvoja on varmaan seurattava tasaisin väliajoin.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ei vaihtoehtohoidoin parane. Ei kannata levittää virheellistä tietoa.