Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkö voi sisältyä vuokraan?

Vierailija
06.02.2025 |

Ymmärrän että vesi voi jos kiinteä maksu mutten koskaan ole kuullutkaan että sähkö voi sisältyä vuokraan? Onko normaalia?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän vittumaisesti, että sähkö ei sisälly vuokraan, mutta ei saa omaa sähkösopimusta vaan on vuokranantajan (kunnan vuokratalo) sopimus, sähköennakko ja kerran vuodessa tasaus. En saa itselle sähkölaskuja. En voi mistään tietää, etteikö vuokranantaja keksi omasta päästään sähkönkulutusta. Jännästi olen saanut joka vuosi palautusta, paitsi sinä vuonna kun kellarissa huusi sähkökuivurit vuosientakaista vesivahinkoa korjaamassa sain maksaa 200€ lisää. Joka vuosi olen leiponut ja laittanut ruokaa samalla tavalla.

Vierailija
42/43 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kun asuin seurakunnan omistamassa asunnossa. Vuokrakin oli 240€ eli todella halpa ja sisälsi myös veden 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen asunto-osakeyhtiö, jossa taloyhtiöllä yksi sähkösopimus. Osakkaat maksavat sähköstä kulutuksen mukaan tietyn, taloyhtiön sähkönmyyjän kanssa sopiman hinnan. Taloyhtiön sähkösopimus on kiinteähintainen, yleensä  1-2 vuodeksi kerrallaan. Hinta on ollut hyvin kilpailukyinen. Tosin pörssisähkö voisi olla vielä parempi, mutta taloyhtiö ei voi riskeerata isoilla hinnanvaihteluilla.

Vuokralaiselle voi laittaa oman laskutuksen per kk, mutta tämä maksaa vuokranantajalle 25€/kk ylimääräistä. Tietysti tämän saa vähentää vuokratulosta, mutta tulee paljon sähkölle lisähintaa noin. 

Osakkaita lasktetaan sähköstä vain 2 kertaa vuodessa, siis 6 kk kerrallaan. Tämäkään maksu ei päätä huimaa, kun perusmaksua ei (tavallaan) ole. Yhtiössä kaukolämpö ja erillinen saunarakennus pesutupineen, joten kerrostalokaksion sähkön kulutus on aika pientä.