Uusi pomo vaalii hierarkiaa ja haluaa tietynlaista pokkurointia
Uusi pomo on ollut remmissä reilun puoli vuotta. Tuttu tyyppi, yleni tehtäväänsä vähän yllättäen.
Meillä on suhteellisen pieni ja joustava, hyvin toimiva yksikkö. Yhteishenki on ollut hyvä ja oleminen mutkatonta. Meillä on liukuva työaika ja tuntipankki käytössä.
Uusi pomo on ryhtynyt nyt suitsimaan ja vaatimaan uusia asioita. Kun ennen ilmoitettiin muille, että "Pidän huomenna ylityötunteja pois, lopettelen jo puolenpäivän aikaan perjantaina", niin uusi pomo vaatii, että häneltä kysytään ennakolta - ja nimenomaan kysytään ei ilmoiteta - että "sopisiko, että pitäisin perjantaina..."
Sama juttu työmatkojen kanssa. Osa henkilöstöstä tekee työmatkoja lähes viikoittain. Koska ne ovat arkista työtä, niistä on riittänyt merkintä kalenterissa tai maininta yhteisessä kokouksessa. "Ensi torstaina olen muuten Kuopiossa asiakkaan xxx luona..." Nyt pomo vaatii, että näistä sovitaan / "kysytään lupa" ennalta häneltä ja vielä erikseen hänelle ilmoitetaan erikseen, että missä työmatkalla on.
Tämä on kaikki tällaista ihmeellistä teatteria, sillä on ihan selvää, että työmatkalle mennään ja ylityötunteja pidetään. Minusta itsestäni tuntuu, että pomo vaatii jotenkin tällaista pokkurointia.
Mistä tämä teidän mielestänne kertoo, mistä tässä oikein kysymys?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisisin kierrepotkulla päähän jos joku tulisi vaatimaan pokkurointia. Väkivalta tepsii aina narskuihin ja psykopaatteihin jotka yrittävät alistaa muita.
Mitä te pikkukaverit tulette höpöttämään aikuisten ketjuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa kokonaiskuvan kunkin työstä, ihan ok. Jos vaikka saanut ohjeen, että täytyy organisoita/tehostaa toimintaa.
Hyvä johtaja kertoo, että käsky on tullut ylemmiltä, jos näin tosiaan on.
Johtajan ei tarvitse pönkittää auktoriteettiaan vetoamalla ylempää tulleeseen käskyyn. Riittää kun sanoo miten asia on ja sitten se on näin. Jossei esihenkilön sanaa kunnioiteta niin löytyää aika äkkiä itsensä työttömyyskortistosta.
Siinä sitten johdettavat vähenee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa kokonaiskuvan kunkin työstä, ihan ok. Jos vaikka saanut ohjeen, että täytyy organisoita/tehostaa toimintaa.
Hyvä johtaja kertoo, että käsky on tullut ylemmiltä, jos näin tosiaan on.
Johtajan ei tarvitse pönkittää auktoriteettiaan vetoamalla ylempää tulleeseen käskyyn. Riittää kun sanoo miten asia on ja sitten se on näin. Jossei esihenkilön sanaa kunnioiteta niin löytyää aika äkkiä itsensä työttömyyskortistosta.
Siinä sitten johdettavat vähenee
Eikö täällä palstalla joka päivä valiteta miten Suomessa on monta sataa tuhatta työtöntä? Sieltä joukosta löytyy sankoin joukoin tekeviä käsiä jotka osaa kuunnelle annettuja ohjeita.
Olen tehtaassa ihan pelkkää jalkaväkeä.
Mun pomolla on oma pomo.
Pomoni pomo alko lopuksi tarkkailemaan pomoni paikalla oloa. Kävi konttorin luona.
Pomoni tuli töihin kahdeksalta, lähti kolmelta.
Teki paljo etätöitä. Me alaiset harvemmin tiedettiin missä oli.
Tälläsenä tavallisena palliaisena sanoisin aapee että pomonne epäilee teitä lintsauksesta.
Otatte vapaaksi siis sisääntehtyjä työtunteja mitä ei ole olemassakaan. Pomonne mielestä.
Joko joku teillä lintsaa tai sitten pomonne on itse tätä ihmistyyppiä ja luulee että kaikki tekee samaa.
Luottamuspula. Ehkä pomon itseluottamus on se jota puuttuu. Mutta aika pientä vielä, toimisin mukisematta pomon toiveen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on ihan biologisesti taipuvaisia etsimään mahdollisuuksia päästä vähemmällä. Ihan rehellisetkin ihmiset toimii näin. Ei kannata jättää auki houkutuksia.
Jesta mitä roskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on ihan biologisesti taipuvaisia etsimään mahdollisuuksia päästä vähemmällä. Ihan rehellisetkin ihmiset toimii näin. Ei kannata jättää auki houkutuksia.
Jesta mitä roskaa
Täällä ruotsissa sanotaan että;
Människan är lat av naturen.
Kaikki on energiansäästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesta mitä roskaa
Luottamus hyvä, kontrolli parempi
Ikivanha sananparsi pitää edelleen täysin paikkaansa. Jossei työpaikalla ole mitään kontrollia niin on vain ajan kysymys milloin siellä ollaan kuin ellun kanat ja työt jää tekemättä.
Riippuu niin työpaikasta onko esimies oikeassa vai väärässä.
Toisissa töissä jatkuva matkustaminen tai työpisteeltä siirtyminen on normi ja sitä tapahtuu lähes päivittäin. Esimerkiksi kiinteistövälittäjän työ olisi tällainen. Ei siinä todella kysellä keneltäkään, voinko käydä näyttämässä asuntoa kahden tunnin päästä. Mahdolliset asiakkaat ottavat yhteyttä kun ottavat ja näyttö sovitaan silloin kun joku ottaa yhteyttä. Juuri tämänkaltaisessa tapauksessa lupien vaatiminen olisi älytöntä, koska se hidastaa työntekoa ja vaikeuttaa myyntiä.
Joissain töissä ei joustaminen ole mahdollista, mutta niissä joissa on, on mielestäni joustaminen puolin ja toisin järkevää. Omassa työssäni (ei edellämainittu) minä joustan tarvittaessa asiakkaan kanssa, mikä hyödyttää työpaikkaa, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä. Ja joustan toki muutenkin töissä kun pystyn. Mutta vastavuoroisesti myös työ on minua kohtaan avoin ja joustava. Joustavuus ei voi toimia vain toiseen suuntaan.
Siksi hieman itse karsastan sellaista ajatusta, että esimies päättää paljonko luottaa ja luottamus täytyy ansaita. Minusta lähtökohtaisesti ihmisiin luotetaan töissä, koska ei ole tervettä ajatella ilman syytä, että toinen ei varmaan hoida hommiaan. Jos ei luota, ei voi kauheasti odottaa sitten sitä joustoakaan. Sitten toki jos töissä joku oikeasti jättää hommat hoitamatta niin hän menettää luottamuksen ja luottamus pitää sitten ansaita takaisin, jos vielä jatkaa työpaikassa. Mutta jos jolähtökohtaisesti suhtautuu epäillen niin sillä vaan luo huonon työilmapiirin. Olen aikanaan ollut työpaikassa, jossa uusi esimies yhtäkkiä alkoi mikromanageroida kaikkea ja lopputulos oli työn tekemisen vaikeutuminen ja työntekijöiden tasainen vaihtuvuus, kun kukaan ei halunnut jäädä, jos ei ollut pakko.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehtaassa ihan pelkkää jalkaväkeä.
Mun pomolla on oma pomo.
Pomoni pomo alko lopuksi tarkkailemaan pomoni paikalla oloa. Kävi konttorin luona.
Pomoni tuli töihin kahdeksalta, lähti kolmelta.
Teki paljo etätöitä. Me alaiset harvemmin tiedettiin missä oli.
Tälläsenä tavallisena palliaisena sanoisin aapee että pomonne epäilee teitä lintsauksesta.
Otatte vapaaksi siis sisääntehtyjä työtunteja mitä ei ole olemassakaan. Pomonne mielestä.
Joko joku teillä lintsaa tai sitten pomonne on itse tätä ihmistyyppiä ja luulee että kaikki tekee samaa.
Ei ole ketään töissä aapeen firmassa perjantaisin kello 12 jälkeen?
Kaikki on tehny ylitöitä viikolla?
Liukuva työaika? Konttorille tullaan 08.00-09.00 välillä, lähetään viimestään neljältä. Kahvipaussi ja tunnin ruokarasti?
Loput tehdään 'ylityönä' kotoonta?
Aika soft jos näin on.
Haloo aapee, pitäiskö sua sääliä että uus pomo yrittää tehdä työnsä? Oliko se vanha liian lepposa ja pistettiin pois?
"Siksi hieman itse karsastan sellaista ajatusta, että esimies päättää paljonko luottaa ja luottamus täytyy ansaita...."
Luottamus toimii myös toiseen suuntaan. Alaisen täytyy luottaa siihen, että esimies tietää mitä tekee. Esimies on organisaatiossa ylempänä ja näkee laajemman kokonaisuuden. Alaisen täytyy luottaa siihen, että vaikka hänen näkökulmastaan joku asia voi olla epäloogisella tavalla järjestetty niin se voi kokonaisuuden kannalta olla järkevää.
Eikä se muutenkaan ole alaisen tehtävä kyseenalaistaa ylempää tulevaa ohjausta. Se kuuluu tehtävä kuuluu pomon pomolle. Organisaatiossa paska valuu alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesta mitä roskaa
Ikivanha sananparsi pitää edelleen täysin paikkaansa. Jossei työpaikalla ole mitään kontrollia niin on vain ajan kysymys milloin siellä ollaan kuin ellun kanat ja työt jää tekemättä.
Minulla on kokemus siitä millaista oli työskennellä pienessä tehtaassa ilman työnjohtajia.
Kaikki kyttäsivät tilauksia ja toistensa tekemisiä ja työnjälkeä ja kaikki yrittivät parhaansa paitsi sitten tuli joku, joka tykkäsi omasta tyylistään eikä hänen tekemisiinsä voinut luottaa, koska hän teki "vain omat hommansa" no hän tuli myös töihin parhaaksi katsomallaan ajalla. Eli ei ollut kuulemassa edellisen vuoron "malleja" jne.
Kukaan ei hänestä valittanut tietääkseni minnekään, mutta ehkä se johtaja huomasi lievän sakkaamisen ja niin sitä saatiin työnjohtaja joka vuoroon ja kellokortit ja sitä rataa.
No tulostakin taisi alkaa tulemaan.
Täällä kerrotaan nyt esimerkkejä tehdastyöstä ja muista selkeästi suorittavan portaan tehtävistä.
Aloittajan hommissa ollaan kuitenkin mitä ilmeisemmin asiantuntijatehtävissä ja toimistotyössä, johon kuuluu myös matkustelua jonkin verran.
Ei voi verrata keskenään. Kyllä asiantuntijahommissa on oletusarvo, että ihmiset työskentelevät itsenäisesti, organisoivat oman työnsä pitkälle itse, tarttuvat tehtäviin omatoimisesti, huolehtivat itse että tunnit tulee täyteen ja kaikki hommat tehtyä jne. On aika erikoiselta kuulostavaa toimintaa, että pomolta pitäisi kysellä lupia noihin asioihin, joita AP mainitsi aloituksessaan.
Meillä oli tuo sama matkojen suhteen, pomolle piti laittaa etukäteen tiedoksi matkan tarkoitus, asiakasyrityksen nimi ja osoite, miten matka tehdään jne. eli ihan kaikki samat asiat, jotka pomo näki matkalaskujärjestelmästä hyväksyessään matkan. Ei riittänyt. Niinpä jätin yhtenä torstaina menemättä Vaasaan, soitin keskiviikkona pahoittelut, että pomo ei ole antanut lupaa, joten tavataan teamsissa. Aamulla pomo oli ihmeissään, että miksi en ole Vaasassa ja minä vastasin, että en ole saanut siihen sinulta lupaa, joten en voinut lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesta mitä roskaa
On se kumma että raskaista rekryprosesseista huolimatta ei osata rekrytä luotettavia työntekijöitä.
Pätemisen tarve. Haluaa osoittaa ja korostaa esihenkilörooliaan.
Tai - hän on tajunnut että porukat käyttää väärin likuvaa työaikaa ja omatoimisuutta sekä tehdään tekaistuja työmatkoja joista nostetaan km korvaukset ja päivärahat. Tästä syystä vaatii luvan kysymistä.
Vai onko teidän "itseohjautuvuus" kuitenkin ongelmallista syystä tai toisesta? Oliko edellinen pomo löperö joka ei puuttunut mihinkään ja porukka alkoi ottaa omia vapauksia työnteon kustannuksella jne. Asioilla on aina puolensa.
Syyt voi olla mitä tahansa epäpätevästä johtajasta tyhjään firman kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesta mitä roskaa
Se on juuri näin. Meidän töissä kävi näin ja lopulta osa ei enää tehnyt mitään. Uusi pomo lopetti tämän pelleilyn eikä minulla ollut mitään sitä vastaan.
"Sinun täytyy olla jossain todella jäykässä ja hierarkisessa yhteisössä töissä, ja olla todellinen lammas, jos mielestäsi vielä erikseen pitää kysyä lupa."
Jos pomo sanoo, että pitää kysyä lupa niin sitten pitää. Ei sinun alaisena tarvitse muusta välittää. Vaikka se olisi sinun mielestä tyhmä tapa toimia niin mitä sitten? Ei ole sinun tehtäväsi olla esimiehesi pomona arvioimassa hänen päätöksiään.