Onko täällä ketään muuta, jolle asioiden hoitaminen (esim. veroasiat, kela) netissä on aivan ylivoimaista?
Mulle siis se palveluiden käyttäminen itsessään ei ole mikään ongelma. Nettiä olen käyttänyt siitä asti, kun se oli ylipäätään Suomessa yleisesti saatavilla. Mutta mulle ne asiat ovat sellaisia viidakoita, että ihan kaikki asiointi ahdistaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aivan taitava netinkäyttäjä myös tuollaisissa asioinneissa, mutta saatan lykätä esim. Kelan tai veroasioiden hoitamista. Siis tekniikka ei ole se ongelma, vaan asia.
Juuri tämä. Varsinkin veroasiat ovat piinaavia. Mulla oli ennen toiminimi (ja sen ohessa palkkatuloja), ja joka kerta veroilmoutuksen tekeminen oli hermoja raastavaa.
Ap
Haluat siis tämän 4 sivuisen härpäkkeen takaisin ja kaikki liitelomakkeet. https://www.youtube.com/watch?v=bL8ikbKshAU
Vierailija kirjoitti:
En hoida juuri mitään virallisia asioita netissä. En edes laskujen maksamista. Hyvin olen elämässä pärjännyt. Ei stressiä, ei psyykkisiä ongelmia, ei kiirettä. Puhelimen ja kirjeiden avulla ovat asiat tähän mennessä sujuneet. Työelämä ollut Suomessa ja kahdessa muussa maassa.
Mutta kun nettiasioinnin hallitsee niin aika vaivatonta ja kätevää tämä on paljon nopeampaa kuin kirjeiden väsääminen ja paperiversioiden postittelu. Ei tartte asioida missään virka-aikoja ja vuoronumeroita kytäten. Ei tuhlausu aikaa matkoihin
En edes muista milloin olen viimeksi jossain konttorissa asioinut. Kaikki omaisuuksien myynnit ja ostot ja niihin liittyvät allekirjoituksetkin ovat hoituneet sähköisesti kotisohvalla istuen. Ja halvemmalla kuin pankin asiointipalvelujoille maksaen
Oken erittäin tyytyväinen tähän kehitykseen.
Ei ei netissä asioiden hoitaminen hankalaa, ainoastaan ahdistaa jostain kumman syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ei netissä asioiden hoitaminen hankalaa, ainoastaan ahdistaa jostain kumman syystä.
Osaatko sanoa, mikä siinä ahdistaa?
Ap
Sekavia järjestelmiä. Laittomia suorastaan.
Yksityisellä puolella tuollaisen palvelun suunnitellun olisi kävellyt ulos jo aikapäivää sitten.
Täältä löytyy. Ei nyt ylivoimaista tehdä sähköistä asiointia mutta ei se helpoakaan ole kun haluaisin hoitaa verotus asiat ja tälläiset asioinnit naamakkain että on matkassa paperit joista näyttää ne asiat mistä on kyse.
Tälläiseksi on palvele-itseäsi sähköisesti yhteiskunta mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Sekavia järjestelmiä. Laittomia suorastaan.
Yksityisellä puolella tuollaisen palvelun suunnitellun olisi kävellyt ulos jo aikapäivää sitten.
No, vaikka en valtionhallinnossa tai verottajalla työskentelekään, niin onhan tuo verotus kaiken kaikkiaan asiaa tuntemattomankin näkökulmasta varsin monimutkainen himmeli. Lakeja, asetuksia ja poikkeuksia niihin pilvin pimein. Eri sektorit ( henkilökohtainen verotus ja yritys tai yhtymät; jne) kiertyvät aina jotain kautta toisiinsa. Aika paha siihen on helppoa liittymää toteuttaa.
Edellisen huomioiden ja vähän koodauksesta ymmärtävänä verotajan nettisivusto on hyvä ja vaikuttaa paranevan vuosi vuodelta. Onhan siellä joitain kohtia, joita korjaisin ja olen ehdottanutkin niitä. Vaikea kuvitella, että yksityisenä palveluna pystyttäisiin juurikaan parempaan, se kun maksaisi liikaa.
Moniin sotepuolen systeemeihin verrattuna verosivut ovat ihan loistavat.
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy. Ei nyt ylivoimaista tehdä sähköistä asiointia mutta ei se helpoakaan ole kun haluaisin hoitaa verotus asiat ja tälläiset asioinnit naamakkain että on matkassa paperit joista näyttää ne asiat mistä on kyse.
Tälläiseksi on palvele-itseäsi sähköisesti yhteiskunta mennyt.
Eihän sitä naamakkain palvelua kovin helposti saanut paperiaikaankaan. Muistelen varailleeni aikoja monet kerrat. Tunteja istuin joskus yksinkertaisen muutoksen vuoksi odottamassa vuoroani verotoimistolla, jne.
Nyt niitä naamakkain palveluita tarjoavat MHY:t, yrittäjien palvelut ja muut tahot.Minullekin pienen metsäpalstan omistajana tullut tällekin keväälke jo monta tarjousta. Teen kuitenkin itse.
Mulla hiukan samaa.
Ei ole yhtään intoa kirjanpitohommiin.
Ei oo mun liput ja laput järjestyksessä.
Ihan pakolliset vaan hoidettava.
No ei yleensä, mutta viime vuonna rämpyttelin kryptoilla voittoa suht reilusti, kun työttömällä on aikaa leikkiä. Nyt sitten pitäs keksiä miten nuo ilmoitan verottajalle.