Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään muuta, jolle asioiden hoitaminen (esim. veroasiat, kela) netissä on aivan ylivoimaista?

Vierailija
06.02.2025 |

Mulle siis se palveluiden käyttäminen itsessään ei ole mikään ongelma. Nettiä olen käyttänyt siitä asti, kun se oli ylipäätään Suomessa yleisesti saatavilla. Mutta mulle ne asiat ovat sellaisia viidakoita, että ihan kaikki asiointi ahdistaa. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

Vierailija
2/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että haet itsellesi edunvalvojaa.

Vierailija
4/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös aivan taitava netinkäyttäjä myös tuollaisissa asioinneissa, mutta saatan lykätä esim. Kelan tai veroasioiden hoitamista. Siis tekniikka ei ole se ongelma, vaan asia. 

Vierailija
5/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös aivan taitava netinkäyttäjä myös tuollaisissa asioinneissa, mutta saatan lykätä esim. Kelan tai veroasioiden hoitamista. Siis tekniikka ei ole se ongelma, vaan asia. 

Juuri tämä. Varsinkin veroasiat ovat piinaavia. Mulla oli ennen toiminimi (ja sen ohessa palkkatuloja), ja joka kerta veroilmoutuksen tekeminen oli hermoja raastavaa. 

Ap

Vierailija
6/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroasioissa karmein oli arvonlisäveron alarajahuojennuksen ilmoittaminen (siis edellisen vuoden, koska se katsotaan tuloksi). Veroilmoituksessa ei ole mitään erillistä slottia, johon sen voi ilmoittaa, vaan se pitää ilmoittaa johonkin aivan epäloogiseen kohtaan. En enää muista, mihin. (Eikä onneksi enää tarvitsekaan.)

Ap

Vierailija
7/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on, mun vaimo. Kaikki lomakkeet saa järkyttävän huudon aikaseksi. Minä yritän sitten auttaa.

Vierailija
8/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia olen yksinkertaistanut asioita. Kaikki verotukseen liittyvä minimiin. Osaan kyllä, mutta en pidä siitä hommasta. Vuokratulot pitää ilmoittaa, ei oo vaikeaa mut pakollista. Osakesijoitukset aion laittaa ihan minimiin. Oma hommansa tarkistaa.

Vierailija
9/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpimpaa ja nopeampaa tää nykyään on kuin aikoinaan paperiversiota väsätessä ja kuitteja laskiessa.

Silloin jos halusi tietää tuleeko palautusta vai jäännösveroa niin piti itse laskea miten käy. Toisaalta itse laskien ei tullut yllätyksiä ja pystyi näkemään miten pidätysprosentit tulee säätää. Itse säädin aina niin, että tuli jälkiveroa. Sai korotonta lainaa ja sijoituksesta tuottoa silläkin rahalla.

Tällöinkin iso osa korkeakoulutetuista työkavereista ja tuttavista oli ihan pihalla koko verotuksesta. 

Nykyään ei tarvi kuin tsekata veroehdotus.

Vierailija
10/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpimpaa ja nopeampaa tää nykyään on kuin aikoinaan paperiversiota väsätessä ja kuitteja laskiessa.

Silloin jos halusi tietää tuleeko palautusta vai jäännösveroa niin piti itse laskea miten käy. Toisaalta itse laskien ei tullut yllätyksiä ja pystyi näkemään miten pidätysprosentit tulee säätää. Itse säädin aina niin, että tuli jälkiveroa. Sai korotonta lainaa ja sijoituksesta tuottoa silläkin rahalla.

Tällöinkin iso osa korkeakoulutetuista työkavereista ja tuttavista oli ihan pihalla koko verotuksesta. 

Tuo on kyllä kätevä ominaisuus, mutta ennen sai helpommin apua, jos oli hankalaa. Sen kun soitti puhelimella.

Ap

Vierailija
11/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmisistä on taipumus tehdä epämieluisat asiat viimetingassa stressaten. Toiset taas tekee kaiken hyvissä ajoin stressaamatta.

Tällasia me vasn ollaan.

Vierailija
12/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla ihmisistä on taipumus tehdä epämieluisat asiat viimetingassa stressaten. Toiset taas tekee kaiken hyvissä ajoin stressaamatta.

Tällasia me vasn ollaan.

Mun kohdalla kyse ei ole pelkästään tästä, vaan siitä, että koen nettiasioinnin vaikeasti hallittavaksi viidakoksi. Jostain syystä se ei vain ole yhteensopiva mun neurotyypin kanssa. Olen jopa joskus tehnyt ne asiat ihan hyvissä ajoin, mutta eivät ne sen helpompia ole olleet.

Ap

Vierailija
13/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä kätevä ominaisuus, mutta ennen sai helpommin apua, jos oli hankalaa. Sen kun soitti puhelimella.

Ap

Saa nytkin apua soittamalla.

Vierailija
14/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida juuri mitään virallisia asioita netissä. En edes laskujen maksamista. Hyvin olen elämässä pärjännyt. Ei stressiä, ei psyykkisiä ongelmia, ei kiirettä. Puhelimen ja kirjeiden avulla ovat asiat tähän mennessä sujuneet. Työelämä ollut Suomessa ja kahdessa muussa maassa.

Vierailija
15/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saa nytkin apua soittamalla.

Saa, jos saa. Esim. mulla olisi ollut yksi kysymys, mutta kun soitin puhelinpalveluun, mikään niistä vaihtoehdoista ei sitten kuitenkaan kattanut sitä kysymystä, vaikka yhteystiedoissa puhelinnumero oli ilmotettu myös tämän kyseisen asian hoitoon.

Ap

Vierailija
16/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällasia me vasn ollaan.

Mun kohdalla kyse ei ole pelkästään tästä, vaan siitä, että koen nettiasioinnin vaikeasti hallittavaksi viidakoksi. Jostain syystä se ei vain ole yhteensopiva mun neurotyypin kanssa. Olen jopa joskus tehnyt ne asiat ihan hyvissä ajoin, mutta eivät ne sen helpompia ole olleet.

Ap

Olisiko tuossa kyse huonosta epävarmuuden sietokyvystä. Kun ei hallitse asiaa täydellisesti  niin tulee pelkoa mokasmisesta.

Oletko kontrollifriikki tai perfektionisti?

Vierailija
17/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällasia me vasn ollaan.

Ap

Olisiko tuossa kyse huonosta epävarmuuden sietokyvystä. Kun ei hallitse asiaa täydellisesti  niin tulee pelkoa mokasmisesta.

Oletko kontrollifriikki tai perfektionisti?

En mielestäni ole kumpaakaan.

Ap

Vierailija
18/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Töissä hoidin muiden asioita mutta työttömänä asioiden hoitaminen on täyttä helvettiä. 

Vierailija
19/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmrrä kyllä jos pelkän apukouluk käyneelle täti-ihmiselle voi olla vaikeaa. Muuten en. Pelkkä asumistukihakemus on nykyään 16 sivua pitkä. Mutta kyllä se on ihan silppeli tehdä. Hanki itsellesi kirjanpitäjä jos on ylivoimasta

Vierailija
20/30 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Töissä hoidin muiden asioita mutta työttömänä asioiden hoitaminen on täyttä helvettiä. 

Itse asiassa jäin hiljattain työttömäksi, ja mulla on edelleen siihen liittyviä asioita rästissä. Jotenkin tämä työttömyys on debilitoinut lisää.

Ap