Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatuserot eri puolilla Suomea

Vierailija
05.02.2025 |

Tuli mieleen, että mitenköhän erilaisen kasvatuksen ja erilaisen perhekulttuurin parissa lapset ja nuoret eri puolilla Suomea kasvavat. Millaiset erot on kasvatuksessa maaseudulla kaupunkeihin verrattuna. Etelä-Suomessa lienee aika rentoa maakuntien Suomeen verrattuna. Mielikuva on ainakin se, että pohjanmaalla on aika karu meininki ja lapset kurissa ja nuhteessa. Millaisia kokemuksia? 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa ihmiset ovat rakastavampia lapsiaan kohtaan kuin läntisessä Suomessa, missä on muutenkin kylmiä ihmisiä.

Vierailija
2/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus, että maalla kasvatetaan itsenäisemmiksi. Kaupungeissa lapset ei voi lähteä kouluun ilman huolehtimista/yksin ja kotona ei voi olla koulun jälkeen yksin. Maalla jo pienestä kannetaan itse vastuuta koulumatkoista ja koulun jälkeen voidaan olla kotona yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus, että maalla kasvatetaan itsenäisemmiksi. Kaupungeissa lapset ei voi lähteä kouluun ilman huolehtimista/yksin ja kotona ei voi olla koulun jälkeen yksin. Maalla jo pienestä kannetaan itse vastuuta koulumatkoista ja koulun jälkeen voidaan olla kotona yksin.

Nykyään aika harvalla on maalla sellainen koulumatka, että olisi edes mahdollista kulkea sitä itsenäisesti. 

Vierailija
4/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa lapset kasvavat tupakkaan, huumeisiin, alkoholiin ja hokemaan V-sanaa kaikissa puhumisissaan. Maaseuduilla lapset kasvavat itsenäisiksi, ahkeriksi ja oma-aloitteisiksi.

Vierailija
5/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään aika harvalla on maalla sellainen koulumatka, että olisi edes mahdollista kulkea sitä itsenäisesti. 

Sinne taksin noutopaikalle tai bussipysäkille pitää osata itse lähteä ajoissa, se tarkoittaa sitä. 

Vierailija
6/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokka vaikuttaa ehkä enemmän kuin asuinpaikka, vaikka kaipa se iso ero on, että kaupungissa lapset harrastavat paljon ja liikkuvat paljon. Maalla lapset viedään pirssillä kouluun ja takaisin ja lihoavat koko ajan. Varmaan koko maassa ne duunareiden lapset ovat nenä ruudussa kiinni. Keskiluokan lapsella voi olla välillä kirjakin tai harrastukset.

Vierailija
7/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne taksin noutopaikalle tai bussipysäkille pitää osata itse lähteä ajoissa, se tarkoittaa sitä. 

Kaupunkilaisetko eivät osaa itse mennä kouluun tai bussille? 

Vierailija
8/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokka vaikuttaa ehkä enemmän kuin asuinpaikka, vaikka kaipa se iso ero on, että kaupungissa lapset harrastavat paljon ja liikkuvat paljon. Maalla lapset viedään pirssillä kouluun ja takaisin ja lihoavat koko ajan. Varmaan koko maassa ne duunareiden lapset ovat nenä ruudussa kiinni. Keskiluokan lapsella voi olla välillä kirjakin tai harrastukset.

Jos koulumatka on 20 kilometriä tai enemmän suuntaansa, kuten maalla voi monissakin tapauksissa olla, niin moniko lapsi lähtee sellaista jalkaisin tai pyörällä kulkemaan?

Vierailija
9/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiset ovat keskimäärin koulutetumpia, joten lapsiin kohdistuu enemmän normeja kuin maalla. Ruoka on terveellisempää, harrastuksia enemmän, ruutuaikaa vähemmän, ympäristötietoisuus suurempaa. Toki sitten taas kaupungin lähiössä voi asia olla ihan päinvastoin.

Vierailija
10/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset kertoo ennakkoluulojaan kokemusten sijaan?

Tässä tuore oikea kokemus: Helsingissä ala-asteikäiset lapset on parempi käytöksisiä kuin täällä Jyväskylässä. Ihan hirveää kielenkäyttöä. Pojat tappelee, häiriköi, riehuu ja vittuilee opettajillekin päin naamaa. Ja sitten oli se puukotus. En osaisi kuvitellakaan tällaista menoa Helsingissä ja vielä ihan kakaroilta. Äkkiä pois.

Vierailija
11/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa lapset kasvavat tupakkaan, huumeisiin, alkoholiin ja hokemaan V-sanaa kaikissa puhumisissaan. Maaseuduilla lapset kasvavat itsenäisiksi, ahkeriksi ja oma-aloitteisiksi.

Tarinoidaanko lisää? Maaseudulla lapset varttuvat pitkien matkojen takia kotiensa vankina epäsosiaalisiksi ja vanhempiaan vihaaviksi hikikomoreiksi, kunnes tulevat mopokortti-ikään ja ajavat nuorten kokoontumispaikalle puskakaljalle, teiniraskautumaan ja pieksemään toisiaan.

Ai mitä, eikö sepittäminen olekaan enää hauskaa?

t: pöndellä kasvanut

Vierailija
12/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kouluajoista on jo aikaa, mutta kaupungissa lapset kyllä menivät itsenäisemmin kouluun, monilla on molemmat vanhemmat töissä ja itse pitää herätä ja kävellä tai pyöräillä kouluun. Maalla taas usein oli äiti amulla kotona herättämässä ja katsoi että lapset menee ajoissa pysäkille bussia tai koulutaksia varten.

Jos puhutaan ihan oikeasta maaseudusta, eikä mistään nukkumalähiöistä, siellähän ne vanhemmat on aina kotona kun työ tehdään omalla tilalla, kaupungeissa vanhemmat on jossain kodin ulkopuolella töissä.

Vierailija
13/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset ovat keskimäärin koulutetumpia, joten lapsiin kohdistuu enemmän normeja kuin maalla. Ruoka on terveellisempää, harrastuksia enemmän, ruutuaikaa vähemmän, ympäristötietoisuus suurempaa. Toki sitten taas kaupungin lähiössä voi asia olla ihan päinvastoin.

Aikamoinen yleistys.

Vierailija
14/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kouluajoista on jo aikaa, mutta kaupungissa lapset kyllä menivät itsenäisemmin kouluun, monilla on molemmat vanhemmat töissä ja itse pitää herätä ja kävellä tai pyöräillä kouluun. Maalla taas usein oli äiti amulla kotona herättämässä ja katsoi että lapset menee ajoissa pysäkille bussia tai koulutaksia varten.

Jos puhutaan ihan oikeasta maaseudusta, eikä mistään nukkumalähiöistä, siellähän ne vanhemmat on aina kotona kun työ tehdään omalla tilalla, kaupungeissa vanhemmat on jossain kodin ulkopuolella töissä.

Luuletko, että maaseudulla se tila tarkoittaa taloa ja sen sisällä olemista?  Vanhemmat voivat olla vaikka kuinka kaukana jossain istuttamassa metsää koko päivän, eivätkä suinkaan katsomassa lastensa kouluunlähtemistä. Töitä ei aina voi järjestää lasten menojen mukaan, vaan töissä ollaan silloin, kun on aika kylvää, kyntää, niittää jne. Jos sää on suotuinen, silloin töitä tehdään iltamyöhään, ennen kuin sää muuttuu.

Vierailija
15/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihmiset kertoo ennakkoluulojaan kokemusten sijaan?

Tässä tuore oikea kokemus: Helsingissä ala-asteikäiset lapset on parempi käytöksisiä kuin täällä Jyväskylässä. Ihan hirveää kielenkäyttöä. Pojat tappelee, häiriköi, riehuu ja vittuilee opettajillekin päin naamaa. Ja sitten oli se puukotus. En osaisi kuvitellakaan tällaista menoa Helsingissä ja vielä ihan kakaroilta. Äkkiä pois.

Ja se Jyväskyläkö on esimerkkisi maaseudusta? 

Vierailija
16/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen yleistys.

Jäiköhän sinulta huomaamatta sellainen sana kuin keskimäärin. 

Vierailija
17/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla harrastukset on must, maalla ei pakollista..

Vierailija
18/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaisetko eivät osaa itse mennä kouluun tai bussille? 

Lehdistä ja täältä oppinut, että joko pitää kuskata autolla kouluun tai vähintään soittaa, että muistaa lähteä kouluun. 

Vierailija
19/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kotikylällä on yli 20 taloa joista kahdessa mies on maatalousyrittäjä ja puoliso muualla töissä, muissa taloissa molemmat aikuiset ovat muualla töissä.

Vierailija
20/26 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla harrastukset on must, maalla ei pakollista..

Pääkaupunkiseudulla vapaaehtoisia, maaseudulla ei  saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä