Miksi etelän työttömiä hoitajia ei pakoteta pohjoiseen töihin?
Pohjoisesta on iänkaiken pakotettu porukka puoliväkisin etelään työhakuun erilaisiin ammatteihin.
Nyt esim. Kainuussa kymmeniä hoitajan paikkoja auki. Milloin työkkäri/kela alkaa pakottaa etuuksien menettämisen uhalla näitä asumistuella ym. Etelä-Suomessa loisivia, työttömiä hoitajia töihin pohjoisempaan? Töitä on ja asuminen edullista joten etuuksia ei tarvita. Lapsille on tilaa kouluissa. Terve luonto ympärillä. Turvallista.
Ja turha vinkua että elämä ja perhe etelässä. Niin on pitänyt pohjoisesta lähtijöilläkin jättää perhe ja koti, jos ei ole matkaan lähtijöitä ollut. Isälleni annettiin aikanaan 3 kk aikaa etsiä työtä muualta. Reissuhommia teki 400 km päässä vuosia kun oltiin pieniä.
Vuosikymmeniä tämä kehitys jatkunut. Nyt osat kääntyneet.
Kommentit (46)
Kyllä ne ketkä pystyy yleensä on muuttaneet työn perässä
Vierailija kirjoitti:
Laajennetaanko tämä pakkosiirto muihinkin ammattiryhmiin? Perustuslaki takaa oikeuden valita asuinpaikka, mutta toki se voidaan muuttaa, pikkujuttu
Minä olen vuosikymmeniä kulkenut töiden perässä,minulle ja perheelle se on käynyt,jokaisen pitää miettiä vaihtoehtoja,tämäkin on yksi sellainen.
HV alueet ei juurikaan palkkaa enää ketään, palkkauskiellot melkein joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on hyvä ja opiskelee hoitajaksi niin on sitten varma työpaikka pohjosessa.
Saiskohan siellä työsuhde-etuna autokoulun ja auton 🤔
Väri ratkaisee,kelle onni potkaisee piikkiin veronmaksajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ketkä pystyy yleensä on muuttaneet työn perässä
Onnistuu myös pendelöimällä pienen yöpymisasunnon kanssa, ei tarvitse tehdä isoa muuttorumbaa. Tämä onnistuu hyvin monelta etelään päin, joten miksi se ei onnistuisi myös etelästä päin, ihmettelen asiaa kovasti.
Oliskohan ettei voida pakottaa. Perustuslaissa on sellainen kohta.