Paljonko viikkorahaa 15v pojalle?
Olen miettinyt,että tuon ikäisellä pojalla on varmasti aika paljon tarvetta kaikenlaisille asioille ja antanut hänelle 50€ viikko, mutta onko se riittävä, ottaen huomioon, että esimerkiksi mäkkärin hinnat ovat nousseet jo melko paljon? Mikä olisi se kohtuullinen viikkoraha?
Kommentit (42)
Itse olen antanut 15 vuotiaalle pojalleni 600 euroa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi maksaisi puhelinlaskunsa, kun alaikäinen ei edes saa liittymää omiin nimiinsä?
Tai miksi ostaisi vaatteensa itse? Rahan pitää olla huomattavan iso jos lapsi hoitaa vaateostokset, mutta ei jostain 100 / kk tai edes 200 / kk mitään käyttövaatetta jatkuvasti ostella.
Prepaid -liittymän voi ostaa kaupasta minkä ikäinen tahansa. Suurimmalla osalla tietysti on varmasti ihan vanhempien maksama liittymä.
Vaatteiden kanssa voi olla tilanne että ensin nuoren kanssa riidellään jostain vaatteista useita kertoja, ja lopulta sovitaan että vanhemmat eivät osta tiettyjä vaatekappaleita vaan nuori ostaa ne itse omalla rahallaan.
50 e on iso raha viikossa. Puolet riittää. Jos tarvii enemmän niin tekee töitä joko kotona sovitusti tai muualla ja ansaitsee rahansa.
3e on hyvä viikossa jos tekee kotitöitä.
Kuukausiraha on helpompi. Esim 200 e/kk, niin oppii pidempijänteistä rahan suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän 50 euroa hyvin riitä! Lukioikäisenä meillä alkoivat vasta enemmän menemään kavereiden kanssa syömään ja kahville jnw.
Lukioikäisenä mennään töihin just siks.
Höpötystä.
Lukioikäisenä keskitytään opiskeluun. Vasta lukion jälkeen kesätöihin ennen seuraavien opintojen alkua. Miksi lapsen pitäisi kahta työtä tehdä? Opiskella ja tehdä jotain hanttihommia?
Siksi ettei vahingossa pääsisi oppimaan että koko elämän pärjää työtä tekemättä. Tämä on vaarana etenkin fiksummilla lapsilla, jotka pääsevät lukion läpi juuri työtä tekemättä. Minusta on aivan käsittämätön ajatus, että lukio mentäisiin läpi ilman kesätöitä, se antaa aivan väärän kuvan siitä millainen maailma on.
Mitä viikkorahaan tulee, minä tarjosin täyden ylläpidon lisäksi kympin viikossa, ja se loppui sillä viikolla kun täytettiin 18 vuotta. Jos siinä vaiheessa ei ole osannut alkaa tienata itse, saa pärjätä pelkällä ylläpidolla mutta ilman omaa rahaa. Yhteen pojista tämä iskikin aika kovaa, vaikka olin etukäteen varoitellut, että kesiksi kannattaisi ihan oikeasti hakea töitä. No, nuoremmat ottivat tästä opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausiraha on helpompi. Esim 200 e/kk, niin oppii pidempijänteistä rahan suunnittelua.
Hirveän iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän iso summa.
200 euroa kuukaudessa on paljon, jos se saa vapaasti kulua herkkuihin, elokuviin yms. ylimääräiseen huviin, vanhempien erikseen kustantaessa harrastukset ja vaatteet. 200 euron käytöstä olisi 15-vuotiaan kanssa hyvä neuvoa niin, että opettelisi myös säästämään osan. Varsinkin noin nuorelle antaisin mieluummin viikko- kuin kuukausirahan. Jos säästökykyä kehittyy, niin piankin niitä isompia summia sitten kertyy, jolloin voi harkita tarvitseeko/raaskiiko ostaa jonkin asian.
Hyvinvointialueen määrittelemä minimi, eli jos lapsi on siirretty sosiaalitoimen huollettaviksi, ... 15-vuotiaalle maksetaan 66,34 e kuukaudessa.
Se on lapsen omiin juttuihin. Mitään vaatteita, hygieniajuttuja, puhelinlaskua ei tarvi tästä summasta maksaa, vaan nimenomaan hupijutut. 15-vuotiaan kohdalla voi tarkoittaa myös mopobensaa se "omat hupijutut".
Onko se sitten paljon vai vähän? Jos lapsi käy usein kavereiden kanssa ulkona, niin eihän toi pitkälle riitä.
Se on poika sen pitää oppia tienaamaan omat rahansa!!! Pojan pitää oppia keräämään rahaa että sitä on antaa tyttöystävän käyttöön! Pojalle ei koskaan saa antaa vastikkeetonta rahaa niin kuin tytöille kuuluu antaa
Olin itse 14 vuotiaana töissä hampurilais paikassa ja tienasin 700 euroa kk. Olin 3 vuotta töissä. Kävin koulun jälkeen töissä 4-6 tuntia. Kannattaa siis käydä kysyys töitä. Ei minun vanhemmilla ollut antaa viikkorahaa koskaan. 18 vuotiaana minulla oli jotain 12000 euroa säästössä.
Vierailija kirjoitti:
3e on hyvä viikossa jos tekee kotitöitä.
Ei lainkaan viikkorahaa eli ilmaista rahaa.
Miksi????
Meillä yläasteikäiset saa 10 € /vko omaan käyttöön oman harkinnan mukaan, mutta vanhemmat maksaa kaiken muun: puhelin, vaatteet, harrastukset, bussikortti. Ja lisää saa pyytämällä. Eiköhän tääkin oo yksilöllistä, missä vaiheessa osaa harkita rahankäyttöään niin, että voi ottaa enemmän vastuuta kuluistaan.
Meillä 15v pojalle annetaan 50 eur viikkorahaa. Ei tarvitse itse maksaa vaatteitaan, eikä mönkkärin polttoaineita.
kylläpä näille nykyajan pennuille syydetään paljon rahaa! Ei ihme että elvistelevät ja kuvittelevat olevansa maailman napoja.
Meillä mietitään samaa miehen lapsen kohdalla, mutta summa huomattavasti pienempi. Mietitty 5e viikko, jos haluaa lisää, niin tehtävä kotona hommia. Saa kerrytettyä pienillä kotitöillä summaa kiitettävästi. Tällä hetkellä saa rahaa vain tehdyistä hommista, ei saa viikkorahaa.
Meillä on 15v poika ja 13v tyttö. Poika saa 100€ ja tyttö ei saa yhtään rahaa.