Sähköautoihin kehitettiin ikuinen akku!
Tutkijat kertovat kehittäneensä kokonaan uuden tyyppisen akun, joka säilyttää kapasiteettinsa poikkeuksellisen hyvin, kertoo Techxplore. American Chemical Societyn sivuilla julkaistussa tutkimuksessa testattiin kiinteän olomuodon alumiini-ioniakkua, joka osoittautui poikkeuksellisen poikkeuksellisen pitkäikäiseksi. Akku nimittäin säilytti 99 prosenttia kapasiteetistaan vielä 10 000:n lataus-purkausjakson jälkeen.
Jos nyt kehitetty akkuteknologia saadaan myös ajoneuvoihin, tarkoittaisi se lähes ikuista ajoakkua. Jos auton akku ladataan täyteen ja ajetaan tyhjäksi joka päivä, tulee tuo 10 000 latauskertaa täyteen 27 vuoden kuluttua. Ja silloinkin akku olisi siis menettänyt kapasiteetistaan vasta prosentin. Eli se muu auto ympäriltä hajoaisi paljon aikaisemmin ennen kuin tämä akku menettäisi tehonsa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/7f6db081-d452-4b8f-a931-31d555f5d…
Ihmetyttää tuo "jos" tuossa uutisessa. Kun se tulee autoihin vai onko pelkona, että öljyjätit ostavat patentin?
Kommentit (7)
Siellä se litiumioni akku edelleen tököttää jokaisessa sähköautossa, vaikka parempaa on ollut tulossa ihan heti ja just jo 10 vuoden ajan.
Millaiset on valmistus kustannukset? Ikuinen akku mutta 5kalliimpi?
Näitä "uusi mullistava akku" uutisia pulpahtelee tuon tuostakin
harvemmin mitään mullistavaa uutta tuotetta kuitenkaan näkyy markkinoilla asti....
Vierailija kirjoitti:
Millaiset on valmistus kustannukset? Ikuinen akku mutta 5kalliimpi?
Tuskin sillä on merkitystä kovinkaan paljon auton kokonaishintaa ajatellen.
Siitä, että jokin toimii prototyyppinä, on pahuksen pitkä matka toimitettavaan tuotteeseen. Soveltuuvuus eri tarkoituksiin, kaupalliset edellytykset, tuotantoprosessien kehittäminen, teollinen tuotanto. Se on vuosien homma ja monta estettä on matkassa.
Aika hyvä jos noin on