Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unilääkäri paljastaa: tämän unettomat tekevät väärin - "vaikuttaa valtavan pitkään"

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on että unettomuus paranee jokaisella jos iltaisin käy pitkällä kävelylenkillä ja iltapalaksi banaania ja maitoa, sekä lukee kirjaa. Lisäksi kahvia vain aamulla.

Vierailija
2/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuossa pitäis mainita kaikki kofeiinipitoiset juomat eikä vain kahvi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kahvia. Ainoa, mikä omaan krooniseen unettomuuteen auttoi, on se, että saan valita unirytmini vapaasti ja herätä aamulla rauhassa luonnolliseen aikaan. Valvon niin pitkään, kunnes alkaa aidosti nukuttaa ja herään sitten, kun luontaisesti herään. Luksusta, mikä ei monessa työssä ole mahdollista. 

Vierailija
4/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuossa pitäis mainita kaikki kofeiinipitoiset juomat eikä vain kahvi

Kofeiinia on suklaassa. Kofeiinitableteissa. Kolassa. Teessä. 

Vierailija
5/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä pois kaikki ylimääräinen höttö, keskitytään oleelliseen niin olokin paranee.

Vierailija
6/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä kahvia. Ainoa, mikä omaan krooniseen unettomuuteen auttoi, on se, että saan valita unirytmini vapaasti ja herätä aamulla rauhassa luonnolliseen aikaan. Valvon niin pitkään, kunnes alkaa aidosti nukuttaa ja herään sitten, kun luontaisesti herään. Luksusta, mikä ei monessa työssä ole mahdollista. 

Nyky-yhteiskunta jostain muinaisesta syystä  tykkää vain aamuvirkuista. Kaikilla kuitenkin on sama aika käytettävissä vaikka työpäivä alkaisikin puolilta päivin.

Vierailija
7/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yhteiskunta jostain muinaisesta syystä  tykkää vain aamuvirkuista. Kaikilla kuitenkin on sama aika käytettävissä vaikka työpäivä alkaisikin puolilta päivin.

Ei se puolilta päivin herääminen auta kun uni tulee sitten myöhemmin.

Vierailija
8/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet

Vierailija
9/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa aamukahvikin vaikuttaa yöuniin tutkimusten mukaan.

Vierailija
10/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että unettomuus paranee jokaisella jos iltaisin käy pitkällä kävelylenkillä ja iltapalaksi banaania ja maitoa, sekä lukee kirjaa. Lisäksi kahvia vain aamulla.

Maitoa illalla? En pysty juomaan aamulla tai päivälläkään. Minulle paras unilääke on pullakahvit illalla yhdentoista aikaan.

Vierailija
11/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoa illalla? En pysty juomaan aamulla tai päivälläkään. Minulle paras unilääke on pullakahvit illalla yhdentoista aikaan.

Ei kahvi tee unelle hyvää.

Vierailija
12/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se muinainen syy on aurinko ja ihmisen sirkaadinen rytmi. Valo vaikuttaa hormonitoimintaan ohjaten suoraan vireystilaa

Lisäksi vaikka emme näkisi aurinkoa koko päivänä, olemme täysin erottamattomasti yhteydessä kaikkeen elämään ympärillämme. Jos elät kuin torakka, luonteesi muodostuu tuon torakan kaltaiseksi. Elä siis kuten ihminen, auringon mukana

Vierailija
13/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas kofeiini unettaa. Jos en saa nukuttua, niin juon energiajuoman, kyllä pian nukuttaa. Aika tavallista ADHD-ihmisillä, että stimulantit rauhoittaa.

Vierailija
14/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kahvi tee unelle hyvää.

Kai mä itse tiedän parhaiten miten minä nukun? Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Sellaista keskiverto ihmistä ei ole edes olemassa, joihin tutkimuksissa yms vedotaan. 

Vierailija
15/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas kofeiini unettaa. Jos en saa nukuttua, niin juon energiajuoman, kyllä pian nukuttaa. Aika tavallista ADHD-ihmisillä, että stimulantit rauhoittaa.

Jännä!😃 Minä juon kahvin päivällä, että se ei häiritse unia enää yöllä.

Vierailija
16/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juon kahvia iltapäivällä. Aamulla teetä. Menen nukkumaan siinä kello 4 ja herään klo 13.

Vierailija
17/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vuosia sitten puhuin psykologille unettomuudesta, niin hän suositteli lämpimän maidon juomista illalla. Yök! Kun en juo ollenkaan maitoa, en kylmänäkään! Enkä juo.

Vierailija
18/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makea illalla nukuttaa.

Vierailija
19/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo joku joka ei ole koskaan kärsinyt unettomuudesta.

Vierailija
20/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se muinainen syy on aurinko ja ihmisen sirkaadinen rytmi. Valo vaikuttaa hormonitoimintaan ohjaten suoraan vireystilaa

Lisäksi vaikka emme näkisi aurinkoa koko päivänä, olemme täysin erottamattomasti yhteydessä kaikkeen elämään ympärillämme. Jos elät kuin torakka, luonteesi muodostuu tuon torakan kaltaiseksi. Elä s

On aika vaikea Suomessa elää auringon mukaan. Jossain Välimerellä se vielä onnistuisi. 

Talvella tulisi aina nukuttua "liian pitkään" ja kesällä ei juuri yhtään. 

Oma sisäinen kelloni toimii ongelmitta, kun menen nukkumaan klo 1-2 ja herään 8-9. Kun saan toimia noin, ei ole mitään uniongelmia. Kun yritän toimia toisin, ei tule mitään. Olen vuosikymmeniä kärsinyt unettomuudesta ennen kuin sain tuolla tavalla ratkaistua ongelmani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi