Millaisia kokemuksia teillä on lapsiperheiden kotipalvelusta?
Eli kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia lapsiperheille kohdennetusta kotipalvelusta ja millaista apua olette sitä kautta saaneet? Neuvola suositteli tätä minulle, mutta itselläni ei ole oikein tietoa mitä se on. Eilinen aloitukseni aiheesta oli ilmeisesti poistettu. En ainakaan löytänyt sitä enää.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijä vastaa:
Huom! Näin siis meidän alueella (hyvinvointialue).
Meidän päätyömme on hoitaa lasta/lapsia, sillä aikaa kun mahdollistetaan vanhemman meno (esim. lääkäri, kaupassakäynti) tai vaikka lepohetki.
Vaikka usein virheellisesti niin luullaan, emme ole siivoojia (minulla ei ole siihen pätevyyttä!), mutta meillä on tapana mahdollisuuksien mukaan lastenhoidon ohella tehdä pieniä kotitöitä, kuten ripustaa/viikata pyykkiä, pestä tuttipulloja tai joskus vaikka laittaa ruokaa ohjeiden mukaan (en myöskään ole ammattikokki :D).
Muutamalla ensimmäisellä käyntikerralla on hyvä varautua siihen, että ei ole heti lähdössä ulos ovesta ja jättämässä vauvaa/lasta hoitajalle, koska hoitaja tulee vieraaseen paikkaan, eikä tietenkään voi tuntea talon tapoja t
Sama asiahan tuo ilmoitusvelvollisuutenne kuitenkin on, huoliahan herää vaikka ja mistä jos tähän tullaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelua voi kysyä kuka tahansa lapsiperhe tilapäiseen apuun.lasten kanssa ( ei siivousta ym) Täysin vapaaehtoista palvelua. Ei vaadi asiakkuutta sos.toimeen. Ennen vanhaan työntekijöitä kutsuttiin kodinhoitajiksi.
Esim. Tampereella sai ainakin ennen sotemuutosta ensisynnyttäjäperhe kolme ilmaista käyntiä, jos halusi.
Sos.toimen kautta tuleva perhetyö on eriasia. Siinä tehdään suunnitelma perheen tarpeen mukaan.
Epäselvästi kerrottu, liittävät asiakkaaksi tuen tarpeen takia, tästä syntyy mielikuva sosiaalitoimiston asiakkuudesta. Ilmainen hoitoapu on vain jos on oikeutettu toimeentulotukea saavaksi, muuten pittää maksaa siittä avusta.
Eipä ne tuntimaksut yleensä päätä huimaa ja niihin voi yleensä hakea maksuvapautusta vaikka ei olisikaan toimeentulotukea saava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelua voi kysyä kuka tahansa lapsiperhe tilapäiseen apuun.lasten kanssa ( ei siivousta ym) Täysin vapaaehtoista palvelua. Ei vaadi asiakkuutta sos.toimeen. Ennen vanhaan työntekijöitä kutsuttiin kodinhoitajiksi.
Esim. Tampereella sai ainakin ennen sotemuutosta ensisynnyttäjäperhe kolme ilmaista käyntiä, jos halusi.
Sos.toimen kautta tuleva perhetyö on eriasia. Siinä tehdään suunnitelma perheen tarpeen mukaan.
Epäselvästi kerrottu, liittävät asiakkaaksi tuen tarpeen takia, tästä syntyy mielikuva sosiaalitoimiston asiakkuudesta. Ilmainen hoitoapu on vain jos on oikeutettu toimeentulotukea saavaksi, muuten pittää maksaa siittä avusta.
Eipä ne tuntimaksut yleensä päätä huimaa ja niihin voi yleensä hakea maksuvapautusta vaikka
Sitä maksuvapautusta ei saa kovinkaan helposti, se on kuitenkin tämä toimeentulotukiasiakkuus se mikä vapauttaa siitä maksuvelvollisuudesta vaikka mitä sitten lupailisivatkin. Lupailu taitaa kuulua heidän lempipuuhiinsa, lopuksi voi sanoa että sinä itse ymmärsit väärin asian laidan.
Olette itse jaksaneet pentunne tehdä niin koettakaahan nyt jaksaa ne itse hoitaakin, elättäähän kun te ette niitä jaksa vaan yhteiskunnan kontolle paiskattu se velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole sosiaalitoiniston kautta saatava palvelu sosiaaliapua tarvitsevalle perheelle.
Ei mitään kodinhoitajia ole tilattavissa. Yksityisiä yrityksiä tietysti on.
Nimenomaan ei ole. Ennaltaehkäisevää palvelua jota saa (tai pitäisi saada) kaikki ilman sosiaalihuollon asiakkuutta.
Mursin nilkkani todella pahasti kun lapsi oli 2v. Sain kerran viikossa kotipalvelua, jonka käytin siihen, että veivät lapsen ulos ulkoilemaan. Oli ihana palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputuloksena siitä ei ollut juuri hyötyä. Yleensä sai kahdeksi tunniksi kerrallaan, jolloin ehti ehkä tunnin tehdä jotain. Kotipalvelun työntekijät eivät tietysti löytäneet itse vaippoja, tienneet mitä ruokaa tai maitoa annetaan, osanneet säätää vaunuja jne. jne. Jos olivat kotona, niin lähtiessä leluja oli joka paikassa levällään ja likaiset vaipat sohvalla, vaikka roskis oli vieressä. Jossain kohdassa oli pakko huomauttaa, että voisiko vaipan laittaa roskikseen sohvan sijasta.
Kotipalvelun työntekijä yritti aina hyssyttää vauvan uneen riippumatta oliko päiväuniaika. Kyllä olisin yksinkin nukkuvan vauvan kanssa voinut olla.
Nämä kilpailutetaan ja halvin yksityinen otetaan. Heillä ei ole työntekijät mitään ruudinkeksijöitä suoraan sanoen.
Näköjään sinä et ainakaan olisi tarvinnut mitään apua. Taas lokki vienyt veronmaksajien rah
Kuule kyllä ne syyt pitää olla, oli asioita hoidettavana. Mutta tuossa tosiaan oli käytännössä yksi tunti aikaa ja sitten vielä jälkien siivoaminen, joten ei juuri hyödyttänyt. Eikähän tuota pitkäksi aikaa myönnetä.
Kun yritetään säästää ulkoistamalla palvelut, saadaan pääsåäntöisesti hiukan halvemmalla hinnalla todella huonoa palvelua.
Minulla oli lapsen hoitojärjestelyt leikki-iässä sellaiset, että säästin yhteiskunnalta tuhansia euroja verrattuna että olisin lykännyt hänet kunnalliseen päiväkotiin 10 kuukauden ikäisenä. Olisin pienipalkkaisena ollut kunnallisessa tuolloin nollamaksuluokassa, ja isoimmankaan maksun maksajat eivät pääse todellisten. Kustannusten tasolle.
Sinä varmasti et käyttänyt päiväkotia lainkaan? Omalla kustannuksella hoisit?
Ihan jo se, että rakennetaan kunnan rahoilla jokin potkupallokenttä maksaa todella moninkertaisesti mihinkään kotipalveluihin verrattuna.
Vaihtelevia kokemuksia vuosilta 2020-2024.
Meille syntyi monikkolapset esikoisen lisäksi joten saimme kotipalvelua.
Ensimmäinen hoitaja oli nuori nainen, joka kehui itsensä, osaamisensa ja kokemuksensa lapsista maasta taivaisiin. Ei kuitenkaan tehnyt juuri mitään, eikä näyttävänyt ymmärtävän vauvoista paljoakaan.
Olisi halunnut tulla aina vasta kaksosten päivääuniaikaan, jotta voi istua sohvalla ja näppäillä puhelinta.
Toinen hoitaja taas oli vanhempi nainen, lasten nukkuessa teki pyytämättä ruokaa, siivosi ja pesi liesituulettimen suodattimen vaikkei mikään näistä kuulunut hänen toimenkuvaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputuloksena siitä ei ollut juuri hyötyä. Yleensä sai kahdeksi tunniksi kerrallaan, jolloin ehti ehkä tunnin tehdä jotain. Kotipalvelun työntekijät eivät tietysti löytäneet itse vaippoja, tienneet mitä ruokaa tai maitoa annetaan, osanneet säätää vaunuja jne. jne. Jos olivat kotona, niin lähtiessä leluja oli joka paikassa levällään ja likaiset vaipat sohvalla, vaikka roskis oli vieressä. Jossain kohdassa oli pakko huomauttaa, että voisiko vaipan laittaa roskikseen sohvan sijasta.
Kotipalvelun työntekijä yritti aina hyssyttää vauvan uneen riippumatta oliko päiväuniaika. Kyllä olisin yksinkin nukkuvan vauvan kanssa voinut olla.
Nämä kilpailutetaan ja halvin yksityinen otetaan. Heillä ei ole työntekijät mitään ruudinkeksijöitä suoraan sanoen.
Miksi sinä et voinut nostaa sitä oman lapsesi paskavaippaa roskikseen vaan valvot vieressä ja h
Mitä hyötyä olisi lapsenhoitajasta, jota pitäisi koko ajan valvoa vieressä?
Sinä taidat olla lähihoitaja, kuulostat ainakin siltä.
Vierailija kirjoitti:
Olette itse jaksaneet pentunne tehdä niin koettakaahan nyt jaksaa ne itse hoitaakin, elättäähän kun te ette niitä jaksa vaan yhteiskunnan kontolle paiskattu se velvollisuus.
No yritys oli hyvä eikä tarvittu yhteiskunnan tukimuotoja mutta kiusanteko aiheutti koko perheellemme ongelmia ja nyt niitä tukimuotoja saadaan vaikka ei olisi ollut tarvetta rahalle alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Mursin nilkkani todella pahasti kun lapsi oli 2v. Sain kerran viikossa kotipalvelua, jonka käytin siihen, että veivät lapsen ulos ulkoilemaan. Oli ihana palvelu.
Uskon, hyvä että sait tarpeeseesi apua.
Vierailija kirjoitti:
Tekee asiat tärkeysjärjestyksessä. Vauva jos on niin hänen tarpeet, nukkuvat paljon. Pyykkikone päälle ja astianpesukone. Mikäli on kotona 1, 5 v niin leikkiä jne. Ulkoilu ja samalla kaupassa. Jos mies niin voi siivota, olla lasten kanssa jne. Töiden jälkeen. Mikäli lisää lapsia niin päiväkotiin.
Kuule, ei kellään ole varmaankaan vaikeuksia käyttää pyykkikonetta (paitsi kotipalvelun työntekijä ei osannut), tiskata, leikkiä tai käydä kaupassa. Kyllä ne on ihan eri asiat mitkä ovat hankalia hoitaa itkuisen ja/tai jatkuvasti silmälläpidettävän lapsen kanssa.
Jos saisi lantin jokaisesta itsestäänselvästä neuvosta, niin olisi miljonääri.
Tuli vaan ongelmia koska tekivät ilmoituksen että olin väsynyt.
Koliikkivauva nukkui max 45min kerrallaan.
Tuli perhetyö ja sossut niskaan.
Syyteltiin minua vauvan nukkumattomuudesta.
Lopulta selvisi että on maito allergia.
Siihen meni vuosi.
En edes tajunnut heti alkaa selvittää kun huostalla uhkailu vei kaiken huomion.
Imetin 1,5v asti niin painostivat lopettamaan jo kk vanhasta kun kerran pullo parempi.
Yleinen kotipalvelu siis ei ole automaattisesti ilmaista, vaan siinä on maksuluokat samaan tapaan kuin päiväkodissa, alkaen nollamaksuluokasta. Mutta on selvää, ettei tuota kannata ottaa, jos maksu on sama kuin jos itse palkkaa jonkun haluamanaan aikana ilman byrokratiaa. Sossun asiakkaille kotipalvelu on luullakseni aina ilmainen.
Nuo eivät ainakaan täällä päin tee mitään kotitöitä, ainoastaan katsovat lasten perään. Tai heillä on neuvolasta ohjeet, että kotitöitä saa tehdä vain vanhemman kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen meni vuosi.
Imetin 1,5v asti niin painostivat lopettamaan jo kk vanhasta kun kerran pullo parempi.
Tais olla pieni kunta? Itsellä melkolailla sama kokemus. Perhepalvelu markkinoitiin neuvolasta koska olin nuori(20v) en kehdannut kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen meni vuosi.
Tais olla pieni kunta? Itsellä melkolailla sama kokemus. Perhepalvelu markkinoitiin neuvolasta koska olin nuori(20v) en kehdannut kieltäytyä.
Jep 21.
Aika painajaista olla kiljuvan vauvan kanssa niissä kokouksissa tai kuulusteluissa että miten olet nyt jaksanut ja ollaan niin huolissaan.
Tai jos sattui nukkumaan sitä mietin vaan että olisin saanut nukuttua edes miniunet. Tai edes tiskikoneen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen meni vuosi.
Jep 21.
Aika painajaista olla kiljuvan vauvan kanssa niissä kokouksissa tai kuulusteluissa että miten olet nyt jaksanut ja ollaan niin huolissaan.
Tai jos satt
Niin tuttua. Muutin pois Suomesta ja yllättäen olenkin hyvä äiti ja kelvollinen ihminen. Suosittelen! Muuten taitaa olla lapsen loppuelämän niiden hampaissa kun on sitä kuulutettua historiaa. Vaikka ne sen itse masinoi
Oulussa saa ilmaisen kotipalvelun 2 viikoksi. Sen jälkeen voi jatkaa joko itsemaksavana tai sossun asiakkaana maksutta.
Olemme tarvittaessa ihan itse palkanneet kodin- ja lastenhoitopalveluja.
Ainakin 6€/t joten on se nyt aika kallista tosi pienituloisille.