Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako neliötä riittää yhdelle aikuiselle ja teinille?

Vierailija
04.02.2025 |

Pitäisi muuttaa erilleen puolisosta ja raha tulee olemaan vähän tiukilla. En ole ennen asunut tällä kokoonpanolla, ja muutenkin asuntojen neliömäärät hieman vaikeat hahmottaa. Katselen asuntoja ja mietin mikä olisi ihan ihan vähimmäis neliömäärä että mahdutaan? Ajatuksena teinille makuuhuone ja itselle sänky olohuoneeseen.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä perheessä huoltaja rajasi kirjahyllyllä oman alkovinsa olkkariin. Kaksi teiniä jakoi makuuhuoneen. Eli asuivat kaksiossa.

Sitten muuttivat kolmioon. Teineillä omat huoneet, niin huoltaja edelleen rajasi kirjahyllyllä oman alkovinsa olkkariin.

Mut kyllä teini omaa huonetta kaipaa.

Vierailija
42/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli kaksio, jossa oli neliömäinen eteinen keskellä asuntoa vasemmalla oli ovi olohuoneeseen, suoraan edessä oli ovet vaatehuoneeseen ja wc-kylpyhuoneeseen (vierekkäin). Oikealla ovet keittiöön ja makuuhuoneeseen (vierekkäin). Tuossa oli 60m2, mutta mun mielestä tuollainen pohja voisi olla ap:lle hyvä, varsinkin jos teini saa omaan huoneeseen mahtumaan kaiken, mitä tarvitsee. Sitten tarvitsee jakaa vain keittiö ja WC+suihku.

Jos teinin koulu on Leppävaarassa, missä sun työpaikka on? Radan varsi olisi siinä mielessä hyvä asumiseen, että rata ei siirry mihinkään, joten yhteydet pysyvät tai jopa lisääntyvät. Oisko poissuljettu vaihtoehto muuttaa Helsingin puolelle? Toki voi joutua maksamaan vähän enemmän/tinkimään neliöistä, mutta mihin teini siirtyy jatko-opiskelemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidille sänky keittokomeron+tiskialtaan eteen ja teinille loput = 12m2.

No onpa vitsikästiä. Olen muuten asunut 2,5-vuotiaan pikkulapsen kanssa sen kokoisessa huoneessa. Olimme kodittomia silloin ja asuttiin muutama kuukausi ystävien luona. Selvyyden vuoksi kerron, että en käytä päihteitä ja olin aina maksanut vuokran ajoissa, jopa niin ajoissa,  että pankin virkaililja ihmetteli. Siihen aikaan monet asiat hoidettiin ihan tiskillä.

Vierailija
44/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuvittelisi, että käytössä oleva raha olisi määräävämpi tekijä kuin neliöt?

Miksi? Saman paikkakunnan sisältä voi löytää hyvinkin eri hintaisia asuntoja, joissa on samat neliöt. Ehkäpä tässä ollaan valmiita joustamaan nimenomaan siitä paikasta, kunhan sitten neliöt ovat kohdillaan hintaan nähden.

Edelleen.. jos samalla rahalla saa 65m2 kolmion tai 35m2 kaksion, niin kumpi kannattaa ottaa? Varsinkin, jos on valmis joustamaan sijainnista. Ja jos taas ei voi joustaa sijainnista, niin eikö silloinkin ole fiksuinta ottaa se suurin, mitä sillä käytettävissä olevalla rahalla saa? Kun paras tilanne olisi, että kummallakin on edes pieni oma huone? Kun oletan, että kysyjä ei ole OSTAMASSA asuntoa, tai ainakin toivon, että ei ole kun on noin pihalla

Aika paljon riippuu siitä paljonko Ap:llä on huonekaluja ja minkä kokoisia ne ovat.  Sekin vaikuttaa miten paljon on kaikenlaista irtotavaraa ja harrastusvälineitä. Jos aikuinen ja alaikäinen istuvat kotona enimmäksen paikoillaan tuijottaen kännykkää tai muuta ruutua, niin eihän se paljon tilaa vie.

Vierailija
45/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli teinin kanssa kahdestaan noin 60 neliötä ja hyvin mahduttiin. Nyt hän on jo muuttanut pois kotoa, joten mulla on itsekseni nuo samat neliöt, tuntuu hulppealta!

Vierailija
46/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että asunnon pohjaratkaisu merkitsee enemmän kuin neliöt. Kaksio, jossa erillinen keittiö/keittokomero, niin ei yöpalat sun muut häiritse liikaa olkkarissa nukkujaa. Teinille huone, vaikka pienikin, mutta kunhan oven saa kiinni. Olkkarissa äidin sängyn voisi ehkä rajata verhojen, hyllyjen ja muiden kalusteiden avulla hieman erikseen, jos on tarvetta.

Ikeassa kannattaa käydä katsomassa ideoita, siellä on aika fiksuja ratkaisuja pieniin tiloihin. Kaverikin asui jonkun aikaa kahden lapsen kanssa 50 m2 kaksiossa ja sai Ikean vinkeillä rajattua molemmille lapsille oman, yksityisen tilan yhteen huoneeseen. 

Pidän kohtuuttomana, että aikuisen henkilön pitäisi elää ja nukkua pitkäaikaisesti huoneessa, jossa ei ole mitään yksityisyyttä. Kyllä, tiedän teini-ikäisten tarvitsevan omaa rauhaa ja näiden pitää voida lukea läksyjä, mutta hekin voivat joustaa.

Vierailija
47/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoijalle nro 44. Huonekaluja ei oo pakko hillota mukanaan loppuelämää.

Rojut ja huonekalut voi lahjoittaa pois.

Vierailija
48/48 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 40 neliötä, ei saunaa, poika asuu makkarissa, minä tupakeittiön puolella. Vuokrakin edullinen 431e