Eikö ulkomailla todellakaan syödä ruisleipää?
Kolme uutta ulkomaalaista ystävääni ihmettelevät kun kirjoitan heille syöväni ruisleipää.
Kommentit (51)
Pohjoinen juttu. Puolassa ja Pohjois-Saksassa syödään hapanta ruisleipää, etelämpänä erilaisia hiivaleipiä.
Tanskassa ainakin on real leivän tyylistä ruisleipää. t. Tanskassa matkustellut
Mumma asuu Italiassa ja pyytää aina tuomaan suomalaista ruisleipää. Mä itse taas pidän sikäläisestä vaaleasta leivästä. Mutta kai siihenkin kyllästyy jos vuosia vain sitä syö.
Eivät oikeaa, saatikka sitten kalakukkoa.
Suurin osa maailman ihmisistä ei syö ruisleipää. Kiina, intia, Afrikka mm
Ranskalaiset pitävät ruista köyhän ihmisen viljana :D Itse en ymmärrä vaalean leivän syömistä, pelkkää pullaa ilman sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maailman ihmisistä ei syö ruisleipää. Kiina, intia, Afrikka mm
Aika iso osa ei varsinaisesti syö minkäänlaista leipää. Ei se ole vaikkapa Aasiassa mikään jokapäiväinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset pitävät ruista köyhän ihmisen viljana :D Itse en ymmärrä vaalean leivän syömistä, pelkkää pullaa ilman sokeria.
Ranskalaiset syö sammakonkoipia ja etanoita. Ei kannattaisi heidän puhua köyhien ruoasta mitään.
Perhetuttavamme Intiasta eivät pidä ruisleivän mausta. Olen erilaisia ruisleipiä koettanut tuoda heille maisteltaviksi kun ovat Suomessa, mutta ei vaan maistu. Vaalea leipä kelpaa.
Eihän ruista viljellä kuin Suomen lähistöllä.
Puhtaasti rukiista leipää syödään vain Suomessa. Muualla ruisleipään sekoitetaan myös muita viljoja, vaikka leipää myytäisiin ruisleivän nimellä.
Olen nähnyt joskus ulkomailla myös sellaista leipää, joka tietääkseni oli kokonaan ruista, mutta se ei ollut tehty kokojyvästä, vaan kuoritusta jyvästä, eikä sen takia näyttänyt kunnon ruisleivältä, vaan oli paljon vaaleampaa.
Englannissa ilmeisesti syödään jonkinlaista ruisleipää myös.
Vierailija kirjoitti:
Perhetuttavamme Intiasta eivät pidä ruisleivän mausta. Olen erilaisia ruisleipiä koettanut tuoda heille maisteltaviksi kun ovat Suomessa, mutta ei vaan maistu. Vaalea leipä kelpaa.
Ei yhtään ihme jossei ole tottunut. Intialainen ruoka on yhtäläiseen ihan kamalaa jos sitä maistaa aikuisena ensimmäistä kertaa.
Leipää intialaiset syö paljon. Se on tärkeä osa jokaista ateriaa. Vastapaistettu vaalea leipä. Leipäpalalla kauhotaan ruokaa suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ai,ihan kuin italialaiset luulevat ettei Debit-kortilla maksavalla ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa ilmeisesti syödään jonkinlaista ruisleipää myös.
Ei mitään lähellekään esim Reissumiestä.
Ranskassa syödään Ranskan leipää, ja tietysti majoneesilla ja valkosipulivoilla höystettyjä patonkeja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ruista viljellä kuin Suomen lähistöllä.
Jopa Israelissa, siis lähi-idässä, on ruispeltoja. Myös suomalaisten toista suosikkia eli kauraa viljellään sielläkin. Ei näitä tosin samassa määrin viljellä siellä kuin meillä, koska ei niitä suosita samoin kuin meillä.
Syödään, mutta se on erilailla tehty. Esim Saksassa on paljon ruisleipiä, mutta ne eivät vastaa suomalaisia.