Onko missään muussa maassa ilmainen terveydenhuolto?
Kommentit (66)
Ilmainen? Ei ainakaan Suomessa. Täällä on ollut terveyskeskusmaksut, poliklinikkamaksut, tutkimusmaksut jne jo vuosia. Lääkkeetkään eivät ole ilmaisia.
Suomessa taitaa olla ilmaista vain pääkaupungissa, missä pitää vieraille tarjota ilmaiseksi.
"Suomi maksaa Espanjalle yli 6 miljoonaa euroa vuodessa eläkeläisten " ilmaisesta" terveydenhuollosta. "
Olen jo aikaisemmin maininnut, että Keski-Euroopassa maksaa työntekijä tai eläkeläinen julkisella alalla puolet ja toisen puolen työnantaja. Minä maksan palkasta 230 euroa joka kuukausi sairaskassaan ja siinä on myös vanhuustuva mukana. Yksityisellä alalla omassa firmassa joutuu maksamaan koko summan itse eli minun mies 460 euroa kuukaudessa.
Olisi hyvä siirtyä tähän systeemiin myös suomessa. Tosin hoitomahdollisuudet eivät ole Keski-euroopassa parammaksi tulleet. On siitä hyötyä kun itse maksaa noin paljon, ainakin jos on sairauksia.
Olin synnyttämässä ja lapsi oli sen jälkeen sairaalahoidossa. Laskua yhteensä joku 800 e. En ole toimeentulotuella joten maksoin itse.
Vierailija kirjoitti:
"Suomi maksaa Espanjalle yli 6 miljoonaa euroa vuodessa eläkeläisten " ilmaisesta" terveydenhuollosta. "
Espanjassa asuu 2000 suomalaista ja Suomi maksaa 6 miljoonaa euroa vuodessa heidän terveydenhuollosta.
Suomessa ei ole ilmainen eikä edes maksuton.
Voi olla osa ilmaista ja osa kokonaan maksettava sitten itse. Näinhän työterveyshuoltokin yleensä on järjestetty.
Lähes kaikissa Euroopan maissa ja toimii huomattavasti paremmin, kuten Espanjassa, Ranskassa jne. kuin Suomessa.
Ja Suomessa ei suinkaan ole ilmainen terv.hoito, vaan siitä maksetaan esim. poliklinikkamaksu n. 60€, etälääkärin muutaman minuutin puhelu 41.80€/puhelu, eikä edes kaikkia toimenpiteitä tehdä julkisilla puolella. On Samoin Suomessa potilas maksaa lääkkeensä jne. kun monessa maassa ne kuuluvat hoitoon.
Eihän Suomen terveydenhoito ole ollut ilmaista eikä maksutonta tyyliin sitten 90-luvun. Vai milloinkas ne terveyskeskusmaksut otettiinkaan käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään maassa sellaisia ole, maksuttomia monessakin !
Paitsi Suomessa
Ei Suomessa kyllä ole, useammankin laskun olen saanut.
1. Suomessa ei ole ilmainen terveydenhuolto, vaan se kustannetaan veroilla ja palvelumaksuilla.
2. Joissakin Euroopan maissa on Suomea edullisempi ja laadukkaampi terveydenhoito ja hoitoon pääsee heti. Näin on muun muassa Andorrassa, Norjassa, Tanskassa, Ruotsissa, Saksassa, Itävallassa ja Slovakiassa.
Mm tämä ihmetytti kun Suomikin avusti ns. Koronatukipaketin muodossa Etelä-Euroopan maitakin vaikka esim Espanjassa terveydenhoito maksutonta kun taas Suomessa ollut terveyskeskusmaksut ym vuosikausia.
Meidän vaan pitää nostaa maksuja kun toiset Eu- maat jatkavat maksuttomina. Reilua peliä, vai. Suomi on ksessa soterahoituksen kanssa, rahaa ei ole sanotaan, ainakaan omille kansalaisille.
Miten niin muussa maassa. Mihin vertaat. Eihän Suomessa ole ainakaan
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomen terveydenhoito ole ollut ilmaista eikä maksutonta tyyliin sitten 90-luvun. Vai milloinkas ne terveyskeskusmaksut otettiinkaan käyttöön?
Ei ole koskaan ollut. Verotus on sen mukainen että sillä kustannetaan + aina on mennyt maksut erikoissairaanhoidosta maksut
Useimmissa sivistysmaissa on yhteiskunnan tukema terveydenhuolto kaikille kansalaisille. Yhdysvallat on lähinnä poikkeus tästä. Mutta esim. EU-maissa kyllä löytyy, ja se on monessa paikassa vielä kansalaiselle halvempikin kuin Suomessa. Esim. saattaa saada lääkkeetkin ilmaiseksi lääkärinhoidon lisäksi. Ja valinnanvaraa voi olla paljon enemmän kuin Suomessa, jossa jos haluat julkitselle, menet sinne terveyskeskukseen etkä kauheasti voi valkata kuka sua hoitaa ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään maassa sellaisia ole, maksuttomia monessakin !
Paitsi Suomessa
Eikö ilmainen ole sellainen missä ei tule laskua perässä? Minä ainakin olen saanut aina laskun joka käynnistä.
Nimenomaan tarkoitin ettei Suomessa todellakaan ole ilmainen th
ed
Vierailija kirjoitti:
1. Suomessa ei ole ilmainen terveydenhuolto, vaan se kustannetaan veroilla ja palvelumaksuilla.
2. Joissakin Euroopan maissa on Suomea edullisempi ja laadukkaampi terveydenhoito ja hoitoon pääsee heti. Näin on muun muassa Andorrassa, Norjassa, Tanskassa, Ruotsissa, Saksassa, Itävallassa ja Slovakiassa.
Saksa ei ole edullisempi. Ei tosiaankaan ole.
"Ilmainen"....