Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko liian raju liikunnan aloittaminen olla vaarallista?

Vierailija
03.02.2025 |

Olen viikon sisällä juossut 4 kertaa 5km, joka päivä väkisin, vaikka ei ole tuntunut kivalta. Kävin myös kahtena päivänä rääkkäämässä kroppaa salilla oikein kunnolla. Nyt lepo menossa. Ei juurikaan kipuja tai mitään, mutta uhreilu suoritusten jälkeen ollut hetkellisesti jopa kävelyn estäviä kipuja, mutta ovat nopeasti menneet ohi.

Olen päästänyt itseni aika huonoon kuntoon ja halusin oikein rääkki aloituksen enkä mitään löysäilyä. Voiko tästä olla vaaraa? Nyt tosiaan lepo menossa. Tänään korkeintaan kävelen rauhallisesti. Sitä en koe rasitukseksi.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntohan tuolla ei nouse parhaalla mahdollisella tavalla ja luultavasti kyllästyt myös pian. Itse liikuntamäärähän ei ole vielä kuitenkaan kovin suuri, mutta nollasta et voi hypätä tuohon ilman kehon nikottelua.

Jep, tuollaisen rääkin todennäköisin riski on että kyllästyt ja palaat sohvalle lojumaan.

Vierailija
22/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN JAKSA HARRASTAA ENÄÄ!!!! 😭😭😭😭😭😭😭😭 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIIKUNTA ON KIDUTUSTA!!!! 💀💀💀💀💀💀💀

Vierailija
24/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa vaikka crosstrainer kotiin 

Lempeämpi mutta tehokas läskinsulatin, voi kattoo tvtä samalla 

Minä ostin soutulaitteen, on vielä matkalla joten ei minkäänlaista kokemusta vielä ole.

Vierailija
25/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, itselleni tuli tuo kalliiksi eli sain plantaarifaskiitin, jonka paraneminen kesti lähes kaksi vuotta ja vaati mm. 280 euroa maksaneet tukipohjalliset ja fyssarin täsmäjumpat, ennen kuin parani. 

Minä osin Prismasta 5 euron stressipallon ja painoin ja pyöritin sillä jalkapohjan akupisteet ns. Melt-metodilla. Faskia parani parissa päivässä, mutta jatkoin akuterapiaa sen jälkeenkin.

Pallon pyöritys on se eka vinkki aina, ei auttanut mitään minulla. Osasyynä vaivaan on lattajalka, vaikkei mulla edes mitään jäätävää lattajalkaa ole, niin se toimi altistavana tekijänä. Pohjalliset paransivat viikossa vaivan eikä ole enää vaivannut. Pidän kenkiä ja pohjallisia nykyään sisälläkin, oli niin ikävä vaiva, etten halua enää kokea.

Vierailija
26/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoretkin urheilijat ovat kuolleet "yllättäen" alkaessaan treenata liian aikaisin esim. flunssan jälkeen.

Se on sydänlihastulehdus, siksi flunssan jälkeen ei saisi heti urheilla. Keinoläpän leikkaukseen joutuu tai aina se ei auta, vaan kuolee.

Vierailija
27/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, itselleni tuli tuo kalliiksi eli sain plantaarifaskiitin, jonka paraneminen kesti lähes kaksi vuotta ja vaati mm. 280 euroa maksaneet tukipohjalliset ja fyssarin täsmäjumpat, ennen kuin parani. 

Minä osin Prismasta 5 euron stressipallon ja painoin ja pyöritin sillä jalkapohjan akupisteet ns. Melt-metodilla. Faskia parani parissa päivässä, mutta jatkoin akuterapiaa sen jälkeenkin.

Pallon pyöritys on se eka vinkki aina, ei auttanut mitään minulla. Osasyynä vaivaan on lattajalka, vaikkei mulla edes mitään jäätävää lattajalkaa ole, niin se toimi altistavana tekijänä. Pohjalliset paransivat viikossa vaivan eikä ole enää vaivannut. Pidän kenkiä ja pohjallisia nykyään sisälläkin, oli niin ikävä vaiva, etten halua enää kokea.

paitsi, että sitä ei oikeastaan pyöritetä, vaan painellaan. Kipu johtuu fascian kuivumisesta, akupisteiden painelu pallolla päästää nesteen fasciaan.

Vierailija
28/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo,mutta ei tuo sulla nyt ole kummosta vielä .

Vierailija
29/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänkohtaus on riski.Aloita kävelemällä ennen juoksua.

Vierailija
30/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Harvalla ihmisellä on tarvetta edes todella rajulle liikunnalle. Tai yhtäkkiä.

Vierailija
31/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki pitää olla kaikessa.

Vierailija
32/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydänkohtaus on riski.Aloita kävelemällä ennen juoksua.

Juoksussa tehdään ensin pääasiallisesti peruskuntotreeniä ainakin kaksi vuotta. Se tarkoittaa juoksua kävelyvauhdilla, syke maksimissaan 75% maksimisykkeestä. Eikä se alun jälkeen siitä muutu, pk-treeniä matalalla sykkeellä tehdään pääasiallisesti sen jälkeenkin. Intervalliharjoitus on niitä kirsikoita kakun päällä, niitä nautitaan harvakseltaan, ei perustreeninä. 

Vierailija
33/33 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin pitkästä aikaa liikunnan uudelleen (olen aika paksu)

Ensin poljin kotona olevaa kuntopyörää 6 min minulle aika raskaalla ohjelmalla ja sitten 6 min  helpolla vastuksella.

Lisäsin joka kerta 1 minuutin aikaa molempiin vastustasoihin (3-4 krt/vk)

Kun saavutin tilanteen, että raskasta ja helppoa oli molempia 30 min, niin lisäsin aina minuutin raskasta ja vähensin helposta vastustukselta saman määrän

Nyt olen tilanteessa, että raskaalla ohjelmalla menee jo 45 min (ja sitten kevyellä sen 15 min)

Ei kannata aloittaa mun mielestä liian kovaa, varsinkaan minun aloitustasolla. Minä sain heti onnistumisen tunteita kun maltoin aloittaa tarpeeksi alhaalta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi