Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko liian raju liikunnan aloittaminen olla vaarallista?

Vierailija
03.02.2025 |

Olen viikon sisällä juossut 4 kertaa 5km, joka päivä väkisin, vaikka ei ole tuntunut kivalta. Kävin myös kahtena päivänä rääkkäämässä kroppaa salilla oikein kunnolla. Nyt lepo menossa. Ei juurikaan kipuja tai mitään, mutta uhreilu suoritusten jälkeen ollut hetkellisesti jopa kävelyn estäviä kipuja, mutta ovat nopeasti menneet ohi.

Olen päästänyt itseni aika huonoon kuntoon ja halusin oikein rääkki aloituksen enkä mitään löysäilyä. Voiko tästä olla vaaraa? Nyt tosiaan lepo menossa. Tänään korkeintaan kävelen rauhallisesti. Sitä en koe rasitukseksi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän juoksu on nivelille rasitus ennen kuin lihakset kehittyvät ja antavat lisätukea. Ei kuolemaksi, mutta aloittaa voi rauhallisemminkin. 

Vierailija
2/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata ekana päivänä lähteä jonnekin Afrikkaan maratonia juoksemaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntohan tuolla ei nouse parhaalla mahdollisella tavalla ja luultavasti kyllästyt myös pian. Itse liikuntamäärähän ei ole vielä kuitenkaan kovin suuri, mutta nollasta et voi hypätä tuohon ilman kehon nikottelua.

Vierailija
4/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

esim. liian kovassa lihaskuntotreenissä rabdomyolyysin riski on ihan todellinen.

Vierailija
5/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Hankin liian rajulla treenillä itselleni lonkka-artroosin parisssa vuodessa.

Vierailija
6/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se nuorelle ja terveelle ihmiselle vaarallista ole, vaikka äkillisellä reuhtomisella voi saada itsensä tosi kipeäksi. Eikä siitäkään mitään haittaa ole, jos välttyy rasitusvammoilta. Ne asettuu vain lepäämällä, joten rehkiminen oli ihan turhaa.  

Vierailija
7/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaarallista. Vanhemalla iällä jos alkaa hiihtää, voi sepelvaltimot ahtautua kylmässä ja saada sydäninfarktin. Monella on piilevänä ateroskleroosi.

Vierailija
8/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin et ole liikkunut noin paljoa?

Mä olen aktiiviliikkuja ja onnistuin silti saamaan penikkataudin kun kovien pakkasten jälkeen pääsin juoksemaan taas ja innoissani tein aivan liian pitkää lenkkiä. Myös unet kärsi ja olin äksynä koko ajan, ruokahalu oli joko valtava tai sitä ei ollut ollenkaan. Harrastan myös käsilläseisontaa ja treenit alkoi sattumaan ja käsien lihakset tuntui jo tulehtuneelta, en vaan palautunut. Siitäkin jo parin viikon tauko ja oon joutunut vetämään särkylääkkeitä niin että vatsaa korventaa. Ainiin, piriformis myös jumissa ja erittäin kivulias, ärtyy aivan kaikesta. Nukkuminen kärsii myös kipuilujen ja puutumisten takia.

Ja siis mä luulin että oon tottunut tähän. Tää pakkolepo on sanonko mistä.

Aiemmin oon ollut ylikunnossa muutamaan otteeseen ja siitäpä sit palauduttiinkin pidemmän aikaa kun kropassa alkoi paikka toisensa jälkeen brakaamaan. Ei kiva!

Otapa vähän rauhallisemmin. Mikä mieliala ja unet?

Itse ottaisin jo tuossa vaiheessa kolme lepopäivää, korkeintaan sitä kävelyä ja muuta palauttavaa.

Vierailija
9/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä oikein tavoittelet tuolla? Ei kuntosi nouse sen nopeammin.

Ja kyllä, voi olla vaarallista. Voit oikeasti satuttaa itsesi ja saada jonkun nivelvamman tmv. joka tulee estämään liikkumisen pitkäksi aikaa. Jänteet ja nivelet pitää totuttaa rasitukseen hallitusti. Lihakset kestävät yleensä paremmin, mutta niihinkin voi tulla pahoja revähtymiä. Sairaskohtauksen ovat oma lukunsa.

Jos olet teini tai parikymppinen, kestät paremmin. Mutta yli kolmekymppinen sohvaperuna on jo eri juttu.

Vierailija
10/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vaarallista, niin ainakin todella typerää. Tuollaisella rääkillä kuntosi nousee paljon hitaammin kuin lähtötasoosi sopivalla harjoittelulla. Haluatko nyt oikeasti nostaa kuntoasi vai rangaista itseäsi? 

Lisäksi otat melkoisen riskin siitä, että saat rasitusvamman, joka taas voi pakottaa kuntoilun tauolle moneksi viikoksi.

Vierailija
11/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itselleni tuli tuo kalliiksi eli sain plantaarifaskiitin, jonka paraneminen kesti lähes kaksi vuotta ja vaati mm. 280 euroa maksaneet tukipohjalliset ja fyssarin täsmäjumpat, ennen kuin parani. 

Vierailija
12/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaarallista. Vanhemalla iällä jos alkaa hiihtää, voi sepelvaltimot ahtautua kylmässä ja saada sydäninfarktin. Monella on piilevänä ateroskleroosi.

Sepelvaltimojen ahtautuminen ei ole kiinni kylmästä, vaan ateroskeleroosi kehittyy kovien rasvojen ja perintötekijöiden vuoksi suonen seinämiin ja plakki voi kehittyä myös suonen ulkopuolelle, jolloin sepelvaltimotaudin oireita ei ole, vaan seuraa äkkikuolema plakin puhjetessa ja tukkiessa suonen ponnistelun yhteydessä. Mikä tahansa ponnistelu voi saada tuon aikaan, lumityöt, maastaveto, hiihtosuoritus. 

Aika harvan suonet on kuvattu, joten näitä kuolemia tapahtuu "terveille" ihmisille, sydän- ja verisuonitaudithan ovat yleisin kuolinsyy Suomessa. 

Vierailija
13/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen joko-tai typerys, fiksu toiminta ja kohtuus ovat tuntemattomia käsitteitä.

Vierailija
14/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yllättävän vittumaisia vaivoja (nivelet, faskiat) voi tulla ellet ole joku 15v, siinäpä sitten ravaat fyssareilla, vedät buranaa ja kiroat tyhmyyttäsi

Vierailija
15/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, itselleni tuli tuo kalliiksi eli sain plantaarifaskiitin, jonka paraneminen kesti lähes kaksi vuotta ja vaati mm. 280 euroa maksaneet tukipohjalliset ja fyssarin täsmäjumpat, ennen kuin parani. 

Minä osin Prismasta 5 euron stressipallon ja painoin ja pyöritin sillä jalkapohjan akupisteet ns. Melt-metodilla. Faskia parani parissa päivässä, mutta jatkoin akuterapiaa sen jälkeenkin.

Vierailija
16/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ VIHAAN LIIKUNTAA!!!! 😡😡😡😡😡😡😡LIIKUNTA ON PASKAA!!!! 🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻

Vierailija
17/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa vaikka crosstrainer kotiin 

Lempeämpi mutta tehokas läskinsulatin, voi kattoo tvtä samalla 

Vierailija
18/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata aloittaa yhtäkkiä kovaa. Rasitusta kannattaa lisätä vähitellen. Juoksussa huomasin tämän itse. Tuli kipuja, ja sitten piti lepuuttaa jalkoja, eikä päässyt juoksemaan. Muutenkin valtaosa treenistä pitäisi olla peruskuntoalueella, 60-70% maksimisykkeestä, ja juoksu ei sitä ole, jos olet vasta aloittanut ja paha olo tulee. Kannattaa osa lenkeistä tehdä pitkinä kävelylenkkeinä, niin peruskunto ja elimistön kyky käyttää rasvaa energianlähteenä treenin aikana kehittyy.

Lihastreenissä sama homma. Olen mennyt kipujen kautta, kun ei malta hitaammin edetä, mutta ei siinä järkeä ole. Turhia taukoja vaan tulee treeniin.

Vierailija
19/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoretkin urheilijat ovat kuolleet "yllättäen" alkaessaan treenata liian aikaisin esim. flunssan jälkeen.

Vierailija
20/33 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata aloittaa yhtäkkiä kovaa. Rasitusta kannattaa lisätä vähitellen. Juoksussa huomasin tämän itse. Tuli kipuja, ja sitten piti lepuuttaa jalkoja, eikä päässyt juoksemaan. Muutenkin valtaosa treenistä pitäisi olla peruskuntoalueella, 60-70% maksimisykkeestä, ja juoksu ei sitä ole, jos olet vasta aloittanut ja paha olo tulee. Kannattaa osa lenkeistä tehdä pitkinä kävelylenkkeinä, niin peruskunto ja elimistön kyky käyttää rasvaa energianlähteenä treenin aikana kehittyy.

Lihastreenissä sama homma. Olen mennyt kipujen kautta, kun ei malta hitaammin edetä, mutta ei siinä järkeä ole. Turhia taukoja vaan tulee treeniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan