Ulkosuomalaiset! Tuleeko koskaan treenattua ruotsin kieltä ulkomailla vai ihan englannilla mennään?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainakin täällä Sveitsissä pohjoismaalaisilla on oma hyödyllinen kuppikuntansa ja ruotsia on tullut siksi treenattua. Sain työpaikankin kansainvälisestä organisaatiosta pienellä naapurimaan vetoavulla.
Miksi et puhu niille sveitsiä, kun olette siellä. Kyllä ne ymmärtää englantia myös. Ruotsi on turha kieli Sveitsissä myös pohjoismaalaisten joukossa.
Miksi puhuisin maailman ruminta paskakieltä?
Vierailija kirjoitti:
Italiassa päivittäin puhuin työkavereiden kanssa ruotsia.
Mutta et ymmärtänyt mitä ne vastasi. Mäkin puhun aina ruotsia suureen luuriin, kun oksennan pönttöön. Samanlainen ääni tulee.
En ole tarvinnut, en muuttanut Ruotsiin. Saksan osaamisestani on ollut hyötyä koska asuin vuosia Sveitsin saksankielisellä alueella.
Vaikka sanotaan, että ruotsin opiskelu auttaa saksan oppimisessa, koin itse sen haitaksi kun opiskelin molempia kieliä samaan aikaan. Opin saksaa paremmin ala-asteella ennen kuin ruotsi tuli sekoittamaan (liian samankaltainen joiltakin osin). Luulen, että tämä etu pätee vain jos jo osaa ruotsia äidinkielen tasoisesti ennen kuin alkaa opetella saksaa. Eli ei toimi kouluissa suomen- tai muu kielisillä.
Englanti on ollut ylivoimaisesti hyödyllisin koska se on ollut tähän mennessä kaikissa eli kolmessa eri maassa työkieleni. Olisin ruotsin tilalla opiskellut mielelläni ranskaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhun tanskaa. Ruotsalaisten kanssa puhuessani vaihdan lukusanat ruotsalaisiin, koska he eivät ymmärrä tanskalaisia lukusanoja.
Pakkosuomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa.
Tanskalaiset eivät puhuneet minulle mitään sen jälkeen kun olin puhunut niille ruotsia. Englanniksi heillä oli paljonkin sanottavaa. Ihme juttu.
Myöhemmin sain tietää että tanskalaiset vihaa ruotsalaisia ja halveksivat ruotsin kieltä, koska se on tanskan kielen murre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainakin täällä Sveitsissä pohjoismaalaisilla on oma hyödyllinen kuppikuntansa ja ruotsia on tullut siksi treenattua. Sain työpaikankin kansainvälisestä organisaatiosta pienellä naapurimaan vetoavulla.
Miten sä ymmärrät tanskaa koulun pakkosuomenruotsilla?
Kyllä kouluruotsilla lukee jo auttavasti tanskaa. Etenkin jos on vielä opiskellut tai oppinut saksaa siihen kylkeen lisäksi. Toinen samanlainen kieli on flaami.
Joka päivä tietenkin. Toki asuin Ruotsissa aikoinaan XD
Suomalainen osaa tasantarkasti yhtä kieltä. Näin minäkin jatkossa.
Täällä etelä-koreassa meillä on kiva joukko pohjoismaalaisia työyhteisössä, joiden kanssa puhun ruotsia. Kaikilta sujuu toki englanti ja se on firman virallinen kieli mutta jos tietyllä porukalla mennään töiden jälkeen viihteelle niin ruotsia käytyään. Ja koreaa tulee tietysti ahkerasti opiskeltua mutta se ei ole ihan yhtä helppoa :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään englantia. Ruotsia osaan ihan lapsuudesta asti. Ulkosuomalaisena monen vuosikymmen ajalta kielet ovat saksa ja italia joita käytän päivittäin.
Mitähän alapeukutusta tässä oli? Asuin Saksassa ja työrupeamani oli siellä 40 vuotta. Nyt olen asunut Italiassa 15 vuotta eläkkeellä. Ruotsia länsisuomalaisena lapsena osattiin tietysti ja olin Ruotsissa 17 ja 18 vuotiaana kesätöissä jossa opin melko mukavasti puhumaan ruotsia ja osaan vieläkin kun luen ruotsalaisia kirjoja ja uutisia netistä. Työn puolesta Saksassa jouduin opettelemaan jonkun verran viroakin, ymmärrän vieläkin mutta puhe ei luista. Englantia sensijaan olen tarvinnut vähän vaikka sitä osaan ja nykyisten naapureiden kanssa puhun harva se päivä kun he eivät osaa italiaa, nämä britit täällä Italiassa. Kesäisin toimin vapaaehtoisesti siis ilman palkkaa meidän seudun poliisien tulkkina kun turisteja virtaa paikkakunnalle.
Olen Sveitsin kaksoiskansalainen ja en ole montaa kertaa ollut suomalaisten, enkä ruotsalaisten kanssa töissä samassa paikassa.
Suomenkielestä ei ole ollut mitään hyötyä työmarkkinoilla. Ruotsinkielestä yhtä vähän. Täällä käytän saksaa, englantia ja työpaikalla puhutaan sveitsinsaksaa. Osaan myös jonkin verran ranskaa ja italiaa. Pohjoismaat on niin pieni markkina-alue, että ei liikauta neulaa.
MUTTA
Preppaan ruotsinkieltä ruotsalaisessa yliopistossa etänä, koska ikinä ei voi tietää milloin mistäkin kielestä on hyötyä.
Ei mitään englantia. Ruotsia osaan ihan lapsuudesta asti. Ulkosuomalaisena monen vuosikymmen ajalta kielet ovat saksa ja italia joita käytän päivittäin.