Täytyy kohta mennä lämpimään suihkuun lämmittelemään
Täällä sisällä on taas niin kylmä, että ihan tärisen vilusta.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä paleleva asut? Pohjoisessako?
Vai Helsingissä vuokralla?
Onko lämmitys ongelma vai sijainti?
Helsingissä. Ongelma on sekä lämmitys että sijainti. Täällä on niin kylmä, että vaikka mulla on vaihtarit, niin se ei riitä pitämään lämpöisenä. Ja mittari mokoma näyttää kuitenkin 22 astetta mutta mä jäädyn. Yöllä ja varsinkin päivällä. Nenä on jäässä ja aivastelen ja sormet on kohmeessa ja saan varmaan pissatulehduksenkin kun tuolitkin on jäätävän kylmiä.
22 astetta on talvella ihan normaali sisälämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sun kämpässä on lämmintä?
Mäkin asun vuokraluukussa, ja mittari näyttää kovillakin pakkasilla tasaisesti 23 astetta.
Jos asunnossa on koko ajan kylmä, niin jotain vikaahan on pakko olla jossakin. Ota alkajaisiksi yhteyttä huoltoyhtiöön. Patterien ilmaaminen, koneellisen ilmanvaihdon säätö tms saattaa auttaa.
En usko, että valittaminen auttaa. Ne pitää taloa tarkoituksella näin kylmänä. Mistäkö sen tiedän? No siitä, että otin termostaattit kokonaan irti mutta pattereihin tuli vain se sama lämpö mikä tuli muutenkin. Eli eivät edes laske putkiin lämpimämpää vettä.
Mä kärvistelen tässä aikani ja etsin toisen asunnon. Toivottavasti jo ensi talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä. Ongelma on sekä lämmitys että sijainti. Täällä on niin kylmä, että vaikka mulla on vaihtarit, niin se ei riitä pitämään lämpöisenä. Ja mittari mokoma näyttää kuitenkin 22 astetta mutta mä jäädyn. Yöllä ja varsinkin päivällä. Nenä on jäässä ja aivastelen ja sormet on kohmeessa ja saan varmaan pissatulehduksenkin kun tuolitkin on jäätävän kylmiä.
Niinhän ne kitupiikit ja sadistit väittää. Mä haluaisin edes asteen lisää. 23 asteessa voi jo elää jotenkuten.
Ja ota huomioon, että ilmanvaihto puhaltaa kylmää ulkoilmaa täydellä teholla koko ajan. Vetää melkein joka kohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin asun vuokraluukussa, ja mittari näyttää kovillakin pakkasilla tasaisesti 23 astetta.
Jos asunnossa on koko ajan kylmä, niin jotain vikaahan on pakko olla jossakin. Ota alkajaisiksi yhteyttä huoltoyhtiöön. Patterien ilmaaminen, koneellisen ilmanvaihdon säätö tms saattaa auttaa.
En usko, että valittaminen auttaa. Ne pitää taloa tarkoituksella näin kylmänä. Mistäkö sen tiedän? No siitä, että otin termostaattit kokonaan irti mutta pattereihin tuli vain se sama lämpö mikä tuli muutenkin. Eli eivät edes laske putkiin lämpimämpää vettä.
Mä kärvistelen tässä aikani ja etsin toisen asunnon. Toivottavasti jo ensi talveksi.
Johtuuko palelu kylmästä sisäilmasta vai ilmanvaihdon aikaan saamasta vedosta?
Mulla oli joskus sellainen tilanne, että asunnon koneellinen ilmanvaihto oli mennyt epäkuntoon, eikä talvella tullut esilämmitettyä korvausilmaa asuntoon. Kun kone imi samaan aikaan poistoilmaa, sisälle muodostui alipaine, ja korvaava ilma tuli sitten ulko-oven (luhtitalo) ja parvekkeen oven tiivisteiden välistä, ja koko ajan kävi kylmä veto. Huoltoyhtiö korjasi vian, eikä sen jälkeen ole palellut.
Mäkin joudun joskus mennä ihan suihkuun lämmittelemään. Kaksi villatakkia päällekkäin täytyy täällä pitää. Kohta varmaan edes kuumaa vettä anneta. Jäätymiskuolema on kai ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laita takkaan tuli?
Ei ole takkaa.
Lämmitä sauna?
Ei ole sitäkään.
Soita vuokranantajalle, isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle!
Heh! Onko niitä muka joskus vuokralaiset palelut kiinnostaneet?
Mä olen useasti soittanut ja pitkän narinan jälkeen on aina lämpöjä lisätty. Rivitaloasunto. Nyt lämmintä 23 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen termostaatin irrottaminen ei riitä.
Se irrotettuasi läydät vasta säädöt, jolla pystyt lisäämään patteriin virtaavan veden määrää.
Kylmissä kämpissä asuville neuvo.
Hommatkaa yöksi sähköpatja, jonka avulla saatte nuykkumalämpötilan mukavaksi pienellä virrankulutuksella, muutama kymmenen wattia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole villasukkia ja fleece vaatteita. Minulla on lämpöisiä pitkiä aamutakkeja. Aivan hullua vettä lotrata.
Jos oikein kunnon vilutus tulee niin menen sänkyyn paksun peiton alle lämmittelemään ja vielä fleece viltti täkin päälle.
On se nyt hellvetti ettei tässä kylmässä(ja kosteassa) maassa saa edes käydä kuumissa suihkuissa talvikuukausien aikaan! Aina löytyy joku höynähtänyt sekopää selittämään "veden lotrauksesta" Tästä maasta ei vesi lopu eikä sitä tarvitse säästellä muunmaalaisille joten ottakaa niitä kuumia suihkuja silloin kun on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen termostaatin irrottaminen ei riitä.
Se irrotettuasi läydät vasta säädöt, j
Ps. termostaattin vastakkaisesta päädystä, patterin alareunasta löytyy myös poispäin virtaavan veden säädin.
Jakarilla mutteri irti, jonka jälkeen talttapäisellä ruuvarilla vääntää virtauksen suuremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne kitupiikit ja sadistit väittää. Mä haluaisin edes asteen lisää. 23 asteessa voi jo elää jotenkuten.
Ja ota huomioon, että ilmanv
"Niinhän ne kitupiikit ja sadistit väittää. Mä haluaisin edes asteen lisää. 23 asteessa voi jo elää jotenkuten.
Ja ota huomioon, että ilmanvaihto puhaltaa kylmää ulkoilmaa täydellä teholla koko ajan. Vetää melkein joka kohdassa."
Ja se on muuten jännä että ne jotka oikein huutaen väittävät että +20c on sopiva sisälämpötila talvella minkä kuuluu riittää kaikille ovat itse niitä jotka ovat itkemässä "kylmyyttä" jos Suomen kesälämpötilat ovat "vain" +20c ulkona. Nämä apinat myöskään eivät ymmärrä että se on aivan sama paljon se huonelämpötila on keskellä huonetta jos jokainen nurkka ja seinä vetää niin että verhot heiluvat. Kylmä veto harvemmin näkyy lämpötiloissa.
Lämmitä uuni ja sitten luukku auki. tai sitten hanki siirrettävä lämpöpatteri.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitä uuni ja sitten luukku auki. tai sitten hanki siirrettävä lämpöpatteri.
Siirrettävä lämpöpatteri ei taida vaikuttaa kovin helposti muuhun kuin sähkölaskuun. Kun lämmittää asuntoa sähköpatterilla, talon omat patterit vastaavasti kylmenevät.
Vierailija kirjoitti:
Käy lenkillä, niin lämpenet.
Mä tulin just hiihtämästä (keinolumilatu löytyy lähistöltä) ja lisäksi vähän porrasnousua. Tuli hiki.
Mutta reipas kävelylenkki ilman hikoiluakin saa veret kiertämään pitkäksi aikaa. Tai kotijumppa tv:n ääressä, jos ei halua tuonne tuuliseen sunnuntaihin.
Sinä et taida olla se joka maksaa teidän talouden lämmityskustannukset?
Eikö lämpimän suihkun jälkeen tule vielä kylmempi olo? Ainakin minulla on vielä kylmempi olo suihkun jälkeen, kun olen ollut huonetiloissa jonkin aikaa. Parempi vaihtoehto on lisätä vaatteita tai mennä makaamaan täkin alle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lämpimän suihkun jälkeen tule vielä kylmempi olo? Ainakin minulla on vielä kylmempi olo suihkun jälkeen, kun olen ollut huonetiloissa jonkin aikaa. Parempi vaihtoehto on lisätä vaatteita tai mennä makaamaan täkin alle.
Ei ole. Keho lämpenee ja sitten on parempi olo. Lämmitän myös lämpimällä vedellä silmiäni, jotka tulee ihan kipeiksi tästä kylmästä ja vedosta. Suihkunraikkaana on kuitenkin mukavampi olla ja vaikka jatkaa palelua :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko palelu kylmästä sisäilmasta vai ilmanvaihdon aikaan saamasta vedosta?
Mu
Voi olla. En tiedä. Mä vaan muutan pois. Niin olen tehnyt ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun asuntoon verrattuna. Hatara omakotitalo ja lämmintä keskimäärin +18. Aamuisin noin +15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne kitupiikit ja sadistit väittää. Mä haluaisin edes asteen lisää. 23 asteessa voi jo elää
Meillä on n. 20 astetta. Pakkasilla helposti 19 tai allekin. Omakotitalossa asutaan. Ei ole vetoista, mutta osataan pukeutua tilanteen mukaan.
Itse olen vilukissa, mutta kun harrastaa liikuntaa, veri kiertää ja sisällä kelpaa villasukista alkaen muutkin lämpimät vaatteet. Kerrospukeutumisen avulla voi säädellä omaa lämpötilaa silloin, kun tekee jotain ja tulee kuuma.
Hellettä vihaan.
Fleece hikoiluttaa ja se on epäekologista. En osta mitään muovivaatteita.
Lämmin vesi sentään sekä puhdistaa että lämmittää eikä se ole mitään lotraamista.