Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabeetikot!

04.03.2007 |

Millaista ruokaa syötte lounaalla ja päivällisellä?

Syöttekö makaroonia, riisiä ja perunaa, kunhan määrät pysyvät kohtuullisina vai suositteko pääasiassa vihanneksia lihan, kalan tai kanan kanssa? Syöttekö ruisleipää aina jokaisella aterialla? Entä millaisia ruisleipiä suositte? Kai sellaisia rouheisia, vaaleita leipiäkin voi syödä, kunhan eivät ole pelkästä vehnästä tehtyjä?

Voiko kastikkeita ja keittoja (maitopohjaisia, kermaisia) syödä ollenkaan? Entä salaattikastikkeita?

Onko tuoremehut ihan kokonaan kiellettyjä vai voiko esim. lasillisen päivässä juoda?

Sokerirasitustestissä paastoarvoni oli hieman yli rajan (5,2) ja sain neuvolasta uudet ruokavalio-ohjeet, joita pitää jatkossa noudattaa. Olen vielä ihan pihalla kaikesta, joten neuvot olisivat tarpeen. Neuvolantäti ei oikein osannut kysymyksiini vastata :-/.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun et ole päässyt sinne, koska sieltä saa hyvät " eväät" , mutta laitan jotain miten mulla on ollut. Eli söin perunaa ( 2kpl), makaroonia, riisiä jne, mutta idea on se että puolet lautasesta kasviksia, 1/4 osa lihaa,kalaa, kanaa ja 1/4 osaa sitä perunaa( 2kpl), makaroonia tai riisiä. Ja leipää joka aterialla, ainakin yksi pala, mieluummin kaksi. Ja söin ruisleipää, mutta pääasiassa ruokailujen yhteydessä näkkileipää. vaaleaa leipää en juuri ollenkaan. Rouhepaloja joskus. Tuoremehut kokonaan pois tai välipalaksi 2dl eikä muuta. tuo mehu vastaa yhtä ruisleipä palaa. helpompi oli jättää kokonaan pois. Vissyä (kevyt olo) join aikas paljon veden lisäksi.

Hedelmiä 1-2 päivässä välipalaksi tai jälkiruoaksi. Keittoa 1 lautasellinen, en tainnut syödä kermapohjaisia keittoja, niin en osaa sanoa, tuskin haittaa on jos joskus syö. Salaatinkastiketta suositeltiin käytettävän, mut vähän. samoin margariinia leivälle.

Entäs vielä, karkkipäivä mulla oli ja tavallisen pullankin sai syödä päiväkahvilla =) Kunhan nyt välttää rasvaisia ruokia, suosii kevyttä esim juustoissa ja sokerin käyttöä rajoittaa niin hyvin pärjää.

jospa sait jotain vinkkiä.

mehiz rv 29+5

Vierailija
2/4 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, kun sulla, että arvot oli koholla ja sain vaan uudet ruokavalio ohjeet ja neuvolatäti sano vaan, että kyllä ne sitten sairaalassa kertoo enemmän, kun laittoi sen lähetteen n-klinikalle ja viime viikolla sieltä piti kuulua ja mitään ei kuulunu, joten soitin ja kysyin, et mikä mättää, nii oli kuulemma kirje jo postitettu, mutta ei oo vielä kerenny tulla ja mulle oli varattu aika 14.3, voitko kuvitella!!!!! Vielä 2 viikkoa, ennenkun kukaan kertoo mulle tästä asiasta paremmin ja epävarmuutta siitä, onko vauva kamalan iso tai arvot kovinkin pahat....kukaan ei kerro mistään mitään....oon vaan itkeskelly ja toivonu, et kaikki menis hyvin, mutta mulle sanottiin, et on tosi outoa, ettei reagoida heti tommoseen eli kun mulla on se aika, niin oon sillon jo rv 31, et todella huolestuttaa....mikäs sun tilanne on tällä hetkellä??? Mun arvot oli paasto 5,3 1h 12 ja 2h 9,8, mitä sulla oli??

-Toinen huolestunut-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet kiitokset vastauksestasi! Tämä selvensi jo paljon. Olen vasta muutaman päivän dieettiä noudattanut. Jätin kertaheitolla kaikki sokerit pois, mutta mukava oli kuulla, että joskus voi vaikka yhden pullapalankin syödä, kunhan ei tavaksi ota. En taida uskaltaa tuoremehuakaan juoda, vaan syön hedelmät sellaisenaan. Samoin pysyttelen ruis-/näkkileipälinjalla.

emunainen, mun arvot olivat seuraavanlaiset: paasto 5,2, 1h 7,4 ja 2h 6,3. Noissa kahdessa viimeisessä ei ollut mitään moitittavaa, mutta paastoarvo todellakin meni yhdellä yli rajan. En vielä saanut lähetettä äitipolille, vaan ainoastaan ne ohjeet ruokavalion muutokseen sekä lähetteen uuteen verikokeeseen kuukauden kuluttua. Terkkari sanoi, että jos arvot huononevat, niin hän kirjoittaa lähetteen Kätilöopiston äitiyspoliklinikalle, muutoin tuo kerran kuukaudessa otettava verikoe riittää ruokavaliomuutoksen ohella.

Aiemmissa kahdessa raskaudessani ei ole ollut ongelmia sokereiden kanssa, joten tämä on ihan uusi juttu minulle. Yritin neuvolassa terveydenhoitajalta ja lääkäriltä jotain kysellä tästä tilanteesta, mutta eivät he osanneet mitään oikein vastata :-/. Kotona kysymyksia vasta alkoikin tulvia ja nyt pelottaa, että mitä jos nuo arvot eivät pysykään tällä ruokavaliolla aisoissa. Ymmärrän, että suakin huolestuttaa. Ihmeen pitkään joudut aikaa odottamaan. Toivottavasti kaikki menisi hyvin, eikä vauvastakaan tulisi kovin isoa. Jaksamista!

Muille vielä yksi kysymys. Olen ymmärtänyt, että liikunta terveellisen ruokavalion ohella olisi tärkeätä tässä tilanteessa. Kuinka paljon liikutte päivässä? Riittääkö esim. 30min. lenkki päivittäin?

Vierailija
4/4 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis edellisessä raskaudessa tuo diabetes ja silloin tein melkein joka päivä n. 30 min kävelyn. Siivouspäivinä en kävellyt. Mut suht terveellinen ruokavalio ja nuo 30 min kävelyt ja mulla paino alko tippumaan loppua kohti. =)

Nuo teidän arvot ei vielä kovin korkeita ole, joten turha murehtiminen pois. ( joo, helppo sanoa) Nyt vaan vähentää makean ja rasvaisen ruuan määrää niin sillä pääsee jo pitkälle! nehän ne sitä vauvaa kasvattaa =)

Tietty toivon et pian pääsette äitipolille yms jossa ultrataan ja katsotaan vauvan vointia. Mut mulle sanottiin että näin aikasessa vaiheessa rv 30 pystytään vaikuttamaan paljon vauvan kokoon. ite aloin noudattamaan dieettiä rv 29, aluksi tuli vähän lipsumisia, mut kyllä se siitä. ja 3,3kg tyttö lopulta syntyi rv 40+1.

Ja vielä niistä herkuista, mun viime raskauden loppuun sattui vappu, jolloin söin nakkeja ja ranskalaisia ja äitienpäivä, jolloin söin täytekakkua. Eli kohtuudella voi nauttia näistäkin herkuista. Mutta siis muistamme kohtuus kaikessa.=)