Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häntäluukipu synnytyksen jälkeen..kauanko kestää???

10.12.2005 |

Mulla on nyt synnytyksestä (alatie) 10päivää ja edelleen häntäluu on tosi kipeä.

Epparitikit alkaa pikkuhiljaa sulamaan ja niiden puolesta kärsis kohta jo istuakin mutta tuo häntäluu on ihan turkasen kipee!!

Kauanko teillä muilla se on ollut kipeä?Eikai kuukausia?

Kiitos vastanneille!!!

-Tiggr

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

istumisen jälkeen kuukausienkin päästä. Nyt toinen synnytys 1v 8 kk ekasta ja laitoin maininnan siihen synnytystoivelappuseen, ettei sellaista asentoa, jossa häntäluu menee uudestaan. Ekassa imukuppi ja selinmakuu, tokassa ilman imukuppia, mies piti toista jalkaa, kätilö toista, olin hieman vinottain eli en häntäluun päällä. Varmasti tuo asento auttoi. Normaali olo heti synnytyksen jälkeen. Aivan taivas siis ekaan verrattuna. Voimia vaan jaksamiseen.

Vierailija
2/8 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli häntäluu kipeäksi jo esikoisen synnytyksen jälkeen v. -94. Muut lapset ovat syntyneet -95 ja -04.

Häntäluu särkee erityisesti istuessa kovalla alustalla pitempään. Ylös ei tahdo uskaltaa nousta kun se vihlaisee niin hurjasti :)

Jos olisin jotenkin fiksu, niin olisin varmaan käynyt asian tutkituttamassa jossain. Olen kuitenkin niin laiska tuollaisen suhteen, että olen vaivani kanssa selvinnyt kärvistelemällä tähän saakka. Nyt on neljäs lapsikin syntymässä keväällä, joten tuskin mitään asialle kuitenkaan nyt tehtäis. Ehkä sitten joskus, kun lapset ovat isoja ja minä itse omasta hyvinvoinnistani riittävästi innostunut viisikymppinen?

Jos sulla on häntäluu tosi kipea, et siis voi esim kävellä kunnolla tms. niin käy ihmessä lääkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ponnistin jakkaralta, minkä pitäisi olla häntäluun kannalta ihan hyvä asento, mutta eipä auttanut. Luulen, että vauvan pää ei yksinkertaisesti mahtunut häntäluun ohi tönäisemättä sitä. Saattaa olla, että häntäluuni oli jossain takavuosien pyllylleen tippumisessa painunut vähän sisäänpäin. Mutta ihan uskottavalta kuulostaa, että esim. selällään ponnistaminen lisäisi vamman riskiä. En kyllä voisi muutenkaan kuvitella ponnistavani niin, mutta kukin tyylillään...

Minulle ainakin sanottiin neuvolassa ja lääkärillä, ettei ole hyötyä alkaa tutkimaan onko häntäluuni murtunut, koska sille ei kuitenkaan voisi tehdä mitään, vaan ainoastaan aika parantaa.

Vierailija
4/8 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi voi..ei kovin hyvältä vaikuta :( pitänee siis varautua kuukausien kipuiluun.. (blaah)

En usko että omani on murtunut..kysyin jo synnärillä kätilöltä asiasta ja sanoi että jos olisi murtunut,en pystyisi kunnolla edes kävelee..saati istuu tms..

Päättelin siis että jotenki muljahtanu tjtn siinä rytäkässä.Ponnistin puoli-istuvassa asennossa.Vaikuttikohan se sitten asiaan.Mahdollisten tulevien lasten kohdalla pitänee yrittää toista asentoa ;) Muutoin ponnistusasento sopi mulle oikeen hyvin,sain hienosti kohdistettua ' voimat' oikein jne.. :)

Ikävää tämä kipu kyllä on..tuolista ylösnousu on tuskaa.Samoten välillä sängyssä on vaikea löytää (makuulla) hyvää asentoa kun vihloo :P

Mutta eikai siis ole vaihtoehtoa..kärsittävä on.Ajan kanssa näköjään paranee (jos paranee..)

Jaksuja teille muille saman ongelman kanssa kipuileville!!!

-Tiggr

Vierailija
5/8 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla esikoisesta kesti kipu lähes tulkoon kolme vuotta, aivan oikein luit. Esikoinen on nyt 5 vuotta ja joskus vieläkin muistuttaa olemassa olostaan. Mulle laitettiin jopa pari kertaa kortisonipiikki häntäluu kipuun muttei ollut paljon apua. Mulla se kipu ei ollut ihan koko aikaa, mutta tietyillä tuoleilla istuttua ylös pääseminen oli tosi koomisen näköistä kun ei tiennyt miten päin ois ylös noussut. Lattialla esim. vauvan kans oleminen oli tosi vaikeaa välillä ja sieltä ylös pääseminen. Mutta se on aika yksilöllistä toivottavasti sinulla paranee se nopeasti, sulla kun ei muistaakseni ole sitä ylipainoa mulla varmaan vaikutti sekin siihen paranemiseen. Nyt tässä synnytyksessä tällä viikolla ei onneksi tullut kipeeksi vaikka pelkäsin sitä.

Mulla vaivaa nyt eppari haava tai tikit silleen kuin ois neula jäänyt johonkin, istuminen on ihan ok mutta vessassa käynnin aikana ja kun pesee alapäätä. niin auts! Mutta onneksi se on vain väliaikaista....

Liili ja Viivi 4 vrk

Vierailija
6/8 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kolmen ja puolen kuukauden kohdalla huomasin kadonneen (vielä kolmen kuukauden kohdalla oli ollut vaivaa) ja nyt viiden kuukauden kohdalla taidan saada välillä ajatuksen voimalla tuntemuksia pyrstöön.

Minulla ei siis murtunut käsittääkseni mitään, vaan ainoastaan synnytyksen paine teki jotakin häntäluulle.

Titi

Vierailija
7/8 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli kipeä noin 8-9 viikoa. Nyt synnytyksestä 7kk ja silloin tällöin vieläkin vähän särkee,mutta ei pahasti.

Vierailija
8/8 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu onneksi olevan kovin yksilöllistä (riippuu varmaan siitä onko murtunut ja kuinka pahasti?), mutta mulla kesti paraneminen tosi kauan. Moneen kuukauteen en pystynyt kunnolla istumaan tai nousemaan ylös istuma-asennosta. Ehkä noin neljän kuukauden jälkeen ei enää vaivannut aivan hirveästi jokapäiväistä elämää. Nyt synnytyksestä on 15 kk ja edelleen esim. pitkä istuminen tuntuu häntäluussa. Pelottaa kovasti uusiutuuko vaiva toisessa synnytyksessä. Nyt se olisi kaksin verroin hankalampaa, koska taaperon äidillä ei ole sitä 15 minuuttia aikaa venytellä itseään ylös tuolista... Täytyy varmaan ratkaista ongelma niin että lopetan istumisen kokonaan ;-D Onko muuten kellään kokemusta, eli jos eka synnytyksessä on satuttanut häntäluunsa, miten seuraavissa?