Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä aloit ajatella: miren pärjään vanhana rahallisesti?

Vierailija
01.02.2025 |

Minä heräsin vasta tänä vuonna.

Exkaunotar56v

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut koko ajan tiedossa, että hyvin tulen pärjäämään. Olen tilallinen jolla paljon omaisuutta ja nyt eläkkeellä.

Vierailija
42/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain 45 veenä. Nyt 53v. Tuolloin alkoi pieni muotoinen sijoittaminen. 

Tällä hetkellä taloudellinen tilanne aika hyvä, vaikkakin lainaa on hieman alle 58 000e. Tämä, kun ostin alle pari vuotta sitten uuden asunnon. Tuo velka ei hirvitä, sillä saisin sen maksettua säästöillä, vaikka heti, mutta lyhentelen suunnitelmallisesti 1000 e ylimääräisin lyhennyksin.

Mutta joo. Kyllä tässä vielä saa säästää ja sijoitella, sillä toiveena on eläkkeelle vuonna 2035. Saa nähdä; yrittäjä, kun olen.

Koko ajan puhutaan, että yrittäjät tiukilla. Mistä saat revittyä 1000 ylimääräsiin? Paljonko on pakollinen lyhenys? Entä vastike?

utelias

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on noin 500 000 euroa omaisuutta ja säästöjä, ikää 50+. Jos - ja kun - alkaa näyttää huonolta, löytyy myös kuolinapteekki. Mihinkään hoitokoteihin en kitumaan lähde. Valitettavasti Suomi on ajanut ihmisensä vanhetessa tähän pisteeseen, koska edes eutanasiaa ei saada lailliseksi. 

Kuolinapteekki kuulostaa helpottavalta. Olen miettinyt samansuuntaista. Tällä hetkellä on säästössä eutanasiamatkarahat, mutta en haluaisi lähteä minnekään kauas kuolemaan. 

Eikä tuo eutanasiamatka välttämättä ole toimiva ratkaisu; voi tulla useampi mutka matkaan kunnon ja lain koukeroissa. Minä myös huolehdin ennemminkin kitumisen välttämistä vanhuudessa nykyisin kuin talouden romahtamista. Niin järkyttäviä esimerkkejä olen ympärilläni nähnyt ja kokenut.

Vierailija
44/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen silloin kun muutin omilleni 20v sitten. En pitänyt eläkejärjestelmän rakenteesta ja tulevaisuudennäkymistä vaikken siihen syvällisesti perehtynytkään. Sijoittaa en oikein uskaltanut ja silloin kun uskalsin ja meni hyvin, touhu oli lopulta täyttä sekoilua ja se oli suuri virhe. Viimeisen vajaan 10v aikana sitten yrittänyt saada vähän hommaa kasaan.

Vierailija
45/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

66 vuotiaana olen tajunnut, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän rahaa tulee kulutettua.

Tonnin eläkkeellä pärjää vallan mainiosti.

Säästöjä ei ole, mutta eivätköhän ne jonnekin kärrää jos dementia iskee tai ei enää pystytä vaimon kanssa asumaan omakotitalossa.

Halkosouvia ei enää montaa vuotta jaksa, joten ensi kesänä täytyy investoida ilmalämpöpumppuun.

Sinuna alkaisin toimia tästä hetkestä lähtien. Perusta säästötili, ala sijoittaa ja mieti miten voit elintavoillasi välttää dementiaa. Ei ole mitään takeita että kukaan kärrää sinua mihinkään. 

Miksi?

Elintavoissani ei käsittääkseni ole mitään vikaa.

Tonnin eläkkeestä on mahdotonta säästää.

Jos ei kukaan kärrää, sehän olisi se paras vaihtoehto.

Tonnin eläkkeestä saa säästöön vaikka kympin tai kaksi kuussa.

Eri asia sitten, jos aiot jäätyä metsään. Sehän käy vikkeläjalkaiselta dementikolta sutjakasti, kun keho toimii mutta pää ei.

Äitiäsi vietiin, mutta nykyään vieminen on kiven takana. En 60-vuotiaana enää sijoittaisi ympärivuotiseen omakotiasumiseen, vaan jättäisin mökin 2-asunnoksi ja hankkisin esim. yksiön kylmien kelien varalle. 

Vierailija
46/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä taloudellinen tilanne aika hyvä, vaikkakin lainaa on hieman alle 58 000e. Tämä, kun ostin alle pari vuotta sitten uuden asunnon. Tuo velka ei hirvitä, sillä saisin sen maksettua säästöillä, vaikka heti, mutta lyhentelen suunnitelmallisesti 1000 e ylimääräisin lyhennyksin.

Mutta joo. Kyllä tässä vielä saa säästää ja sijoitella, sillä toiveena on eläkkeelle vuonna 2035. Saa nähdä; yrittäjä, kun olen.

Koko ajan puhutaan, että yrittäjät tiukilla. Mistä saat revittyä 1000 ylimääräsiin? Paljonko on pakollinen lyhenys? Entä vastike?

utelias

No yhtiövastike on 400 + 27 autopaikka. Normaaliasuntolainan lyhennys on 600 ja tuo ylimääräinen 1000 eli yhteensä menee kuukaudessa 2000e. Sijoituksiin menee lisäksi noin 600 e /kk.  

Mistä varat oli kysymys. No juuri tällä hetkellä tilanne aika helppo, sillä kotiutuin yhdet huonot sijoitukset (Aleksandria), joihin sorruin n. 10 vuotta sitten. Plussaa niistä tuli silti ja useampi kymppi. Näistä menee osa kuukausittain lyhennyksiin ja sijoituksiin. Maksan näistä myös ratsastusta ja isoja menoja. 

Mutta pääasiallinen tulonlähde on nimenomaan yritys. Minulla asianajotoimisto ja tienaan ihan hyvin. Viime vuonna nettotulot muistaakseni jotain 7500e. Ei kaikilla yrittäjillä huonosti mene. Pitäisi kyllä hieman hillitä kulutusmenoja, sillä etenkin ruokakauppaan menee älyttömiä summia sekä esim. Alkoon. 

Mutta. Joo. Ihan omista tuloista ja sijoituksista juuri tällä hetkellä. 

asianajaja

Vierailija
47/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta asti. Sitten joskus 10 vuotta sitten eli 43-vuotiaana aloin rahastosäästämisen. Nyt on mukava potti ja ehdin kerätä vielä lisää eläkevuosia varten. Työeläke ei riittäisi yksinään. 

Vierailija
48/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule en ole vielä 53 vuotiaana miettinyt koko asiaa, en elä tulevaisuutta enkä menneisyyttä vaan tätä päivää, toki en pistä rahoja menemään vaan pärjään tilivälin. Jos nyt joskus edes eläkkeelle pääsee, niin mietin asiaa sitten 

Vierailija
49/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noin 50 ikäisenä alokoi rahaa säästyä ja nyt yli seitsenkymppisenä sitä jää pakostikin säästöön kun ei keksi mihin rahaa kuluttaisi.

Vierailija
50/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule en ole vielä 53 vuotiaana miettinyt koko asiaa, en elä tulevaisuutta enkä menneisyyttä vaan tätä päivää, toki en pistä rahoja menemään vaan pärjään tilivälin. Jos nyt joskus edes eläkkeelle pääsee, niin mietin asiaa sitten 

Toi on todella ajattelematonta. Terv. Ikätoveri

Vierailija
51/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä

Olen päättänyt että en matkusta minnekään tänä vuonna.

Olen tottunut 5 ulkomaan matkaan vuodessa.

Ahdistus on kova..koska en keksi lisätuloja..on tyydyttävä tähän.

Asuntomme vuokra on 2700.

Eli opiskelen iltaisin huvikseni luxusasunnossa:(

Onneksi kasvojenkohotus ja linssi leikkaus silmiin tehty/ maksettu YHT: 25000 eur

Exkaunotar56v

Vierailija
52/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle viisikymppisenä, kun mulla todettiin vakava krooninen sairaus, joka rajoittaa työkykyäni oleellisesti, mutta ei juurikaan lyhennä odotettavissa olevaa elinikää. Käyn töissä, mutta palkkaa, säästöjä tai eläkettä ei enää kerry samaa tahtia kuin ennen. Itse asiassa jouduin syömään merkittävän osan säästöistäni, kun diagnoosi viivästyi vuosia.

Harmittaako? No jonkin verran. Mulla ei enää koskaan tule olemaan varaa mihinkään, mikä ei ole aivan välttämätöntä.

Vierailija
53/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun synnyin.

Vierailija
54/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut. Miksi murehtia tulevasta kun voi nauttia elämästä tässä ja nyt? Maailma muuttuu niin nopeasti ettei voi tietää millainen se on vaikka 10 vuoden kuluttua saati 20 vuoden päästä.

Vierailija
55/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

utelias

En ole tuo kirjoittaja, mutta ainakin itselläni menee yksin yrittäjänä ihan ok. Teen kotona hommia, joten ei ole kalliita vuokria. Maksan itselleni kyllä firmasta hieman työhuoneesta vuokraa. Voin säästää vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen sen maksimin 8500 vuodessa. Palkkaa nostan kun tarvitsen. YEL:iä maksan. Hommien tekemiseen riittää tietokone, joten kulut firmassa todella pienet. Kirjanpitäjälle maksan satasen kuussa. Hommia olisi niin paljon kun haluaisi tehdä ja en kerää itselleni niitä paljon, kun arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Teen vajaata viikkoa ja pidän pitkät joulu- ja kesälomat.

Vierailija
56/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 v. Inflaatio herätti minut Ruususen unesta mitä tulee eläkepäiviin. Haaveilen edelleen, että eläkkeellä  vietän  4-6 viikkoa  talvella lämpimässä Euroopassa ja viikon kaksi Lapin hangilla. Ja että osan aikaa silloin jo aikuiset lapset mukana.

Näyttää siltä, että asuminen  nykyisessä okt:ssa tai pienessä kaksiossa puolison kanssa on ihan yhtä kallista ruuhka-Suomessa ja miksi sitä haluaisi palvelujen ääreltä ja sukulaisten läheltä muualle muuttaa halvempien elinkustannusten perässä.

Eläke tulee näillä näkymin olemaan n 2000 brutto, 1500 netto. Nettotulojen romahdus suhteessa palkkatuloihin huolestuttaa todella, sillä olen pitänyt talouden budjetointia jo 25 vuotta ja tiedän, että menot ei hirveesti karsiudu eläkkeellä. Haaveilemani matkustaminen tulee olemaan todella haastavaa eläkkeellä, jos aion pitää auton ja jos aion tukea lapsia edes pienesti.

Toivottavasti on vielä puoliso vierellä. Se tuonee paljon helpotusta. Mitään perintöä en ole saamassa, eikä puolisoni. Eläkepuskuria ei ole. Omakotitalon myyminen ja muuttaminen pieneen uudehkoon osakkeeseen saattaa tuoda hieman puskuria.

Vierailija
57/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä

Olen päättänyt että en matkusta minnekään tänä vuonna.

Olen tottunut 5 ulkomaan matkaan vuodessa.

Ahdistus on kova..koska en keksi lisätuloja..on tyydyttävä tähän.

Asuntomme vuokra on 2700.

Eli opiskelen iltaisin huvikseni luxusasunnossa:(

Onneksi kasvojenkohotus ja linssi leikkaus silmiin tehty/ maksettu YHT: 25000 eur

Exkaunotar56v

2700 euron vuokra?! Eläkepäiviä ajatellen olisi kyllä kannattanut ostaa oma. Tuolla olisi aikamoista lainaa lyhentänyt vuosikymmenien aikana. Siinä olisi ollut eläkepäivöt turvaavaa omaisuutta! Onko eläkkeellä varaa maksaa tuollaista vuokraa?

Vierailija
58/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

utelias

No yhtiövastike on 400 + 27 autopaikka. Normaaliasuntolainan lyhennys on 600 ja tuo ylimääräinen 1000 eli yhteensä menee kuukaudessa 2000e. Sijoituksiin menee lisäksi noin 600 e /kk.  

Mistä varat oli kysymys. No juuri tällä hetkellä tilanne aika helppo, sillä kotiutuin yhdet huonot sijoitukset (Aleksandria), joihin sorruin n. 10 vuotta sitten. Plussaa niistä tuli silti ja useampi kymppi. Näistä menee osa kuukausittain lyhennyksiin ja sijoituksiin. Maksan näistä myös ratsastusta ja isoja menoja. 

Mutta pääasiallinen tulonlähde on nimenomaan yritys. Minulla asianajotoimisto ja tienaan ihan hyvin. Viime vuonna nettotulot muistaakseni jotain 7500e. Ei kaikilla yrittäjillä huonosti mene. Pitäisi kyllä hieman hillitä kulutusmenoja, sillä etenkin ruokakauppaan menee älyttömiä summia sekä esim. Alkoon. 

Mutta. Joo. Ihan omista tuloista ja sijoituksista juuri tällä hetkellä. 

asianajaja

Tulipa pöljästi kirjoitettua. Siis ei niistä huonoista sijoituksista (Aleksandria) voittoa tullut kuin muutama tonni, mutta realisoin koko homman, niin tilille tuli useampi kymppi. Näin oli tarkoitus sanoa.

asianajaja

Vierailija
59/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 56 ja muutama vuosi sitten aloin tekemään toimia sen eteen. Mm. Remontoin nyt mökkiä siihen kuntoon, että tämä on viimeinen kerta, kun sitä remontoin. 

Vierailija
60/62 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 35 vuotiaana. Nyt olen 74 v. ja sanon vaan, että se kannatti ajoissa miettiä asia ja sijoittaa ja ottaa yksityinen eläkevaakuutus lisäksi. Summat joita maksoin ja sijoitin, eivät päätä huimanneet, mutta vuosien kuluessa kasvoivat mukavasti. Lisäeläkettä tulee neljän vuosikymmenen työeläkkeen lisäksi nettona 1.200,-- ja sijoituksilla ostin talon sitten Italiasta eläkepäiviä varten, joita olen viettänyt nyt 14 vuotta ja risat. 

Aika hyvin. Olet 74-vuotiaana jo viettänyt eläkepäiviä 14 vuotta ja risat. Nykypäivän 35-vuotias, kun täyttää 74, niin hän ollut eläkkeellä ehkä neljä vuotta siinä vaiheessa!

Nykypäivän 35 vuotias ei myöskään saa neljää vuosikymmentä työhistoriaa usein tehtyä kun opiskelut kestävät lähes 30 vuotiaaksi. Yksityisen eläkkeeni vuoksi pääsin lähtemään aiemmin eläkkeelle, lakisääteinen eläkeikäni oli 65 v.