kiertäjäkalvonsinoireyhtymä
toisessa olkavarressa oireita jotka viittaavat kiertäjäkalvosinoireyhtymään. Tietyt käsivarren liikkeet sattuvat, rintsikoiden pukeminen, kurottavat liikkeet ym. vihlaisevat olkavarteen. Kokemuksia? En ole vielä lääkärille aikaa varaamassa, mutta pelottaa, jos oireet kroonistuvat.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
1) mene ortopedille joka erikoistunut olkapäävaivoihin
2) sen jälkeen mene olkapääkuntoutukseen erikoistuneelle fyssarille ja näytä tälle lääkärin lausunto
3) seuraa fyssarin ohjeita
Kiertäjäkalvosin voi pahimmassa tapauksessa rajoittaa paljonkin elämää, pilata unen jne. Usein kuitenkin kuntoutettavissa, mutta oleellista on että kuntoutetaan oikeita lihaksia. Olkapäässä on muistaakseni seitsemän eri lihasta ja pitää tietää missä se vika on. Ei kannata kysellä nettipalstalta eikä yleislääkäriltä.
Omaa olkapäätäni on nyt puoli vuotta kuntoutettu salitreenillä, ja viimeiset 2kk on ollut selvästi parempi. Enää ei kipu herätä öisin eikä turvavyötä laittaessa tarvitse kiroilla.
Mulla ei ole helpottanut kuntoutusjumppa, tosin se onkin ollut minusta jotenkin omituista ja on tehty vain yhtä liikettä joka toinen päivä kuukauden ajan ja sitten vaihdettu liikettä - ensin t ja y -nostoja ja seuraavaksi pystypunnerrusta. Ei ollenkaan lapatukea, mitä ihmettelen, mutta tää on olevinaan Mehiläisen paras olkapääfyssari, joten en oikein osaa sanoa. Fyssari käski seuraavaksi mennä takaisin ortopedille keskustelemaan leikkauksesta. Olkapää on kuvattu ja repeämä on laajentunut kuntoutuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) mene ortopedille joka erikoistunut olkapäävaivoihin
2) sen jälkeen mene olkapääkuntoutukseen erikoistuneelle fyssarille ja näytä tälle lääkärin lausunto
3) seuraa fyssarin ohjeita
Kiertäjäkalvosin voi pahimmassa tapauksessa rajoittaa paljonkin elämää, pilata unen jne. Usein kuitenkin kuntoutettavissa, mutta oleellista on että kuntoutetaan oikeita lihaksia. Olkapäässä on muistaakseni seitsemän eri lihasta ja pitää tietää missä se vika on. Ei kannata kysellä nettipalstalta eikä yleislääkäriltä.
Omaa olkapäätäni on nyt puoli vuotta kuntoutettu salitreenillä, ja viimeiset 2kk on ollut selvästi parempi. Enää ei kipu herätä öisin eikä turvavyötä laittaessa tarvitse kiroilla.
Mulla ei ole helpottanut kuntoutusjumppa, tosin se onkin ollut minusta jotenkin omituista ja on tehty vain yhtä liikettä joka toinen p
Kuntoutuksen alku viivästyi 1,5 vuodella, koska ensin oli jäätynyt olkapää, mikä ei parantunut kuten pitäisi ja sen takia otettiin uusi kuva 1,5 v kohdalla. Sen aikaa pystyin tekemään aika paljon asioita kivuttakin koska sain 1,5 v aikana 3 kortisonipiikkiä.
Leikkaus auttoi mulla. Onko olkapään takaosassa "monttu". Siitä tunnistaa onko kiertäjäkalvosin vai muu.
Arki kuntoon myös. Mikä aiheuttaa rasituksen? Parempi ergonomia.
En ihan heti menisi työterveyden fyssarille, monesti elämäänsä kyllästyneitä eikä oikeasti tiedä/jaksa.
Kyselisin kavereilta mistä ovat oikeasti saaneet apua. Fyssari tai muu jäsenkorjaaja. Hieronta on luksusta, ei kivun hoitoa.
Nämä ovat aina niin yksilöllisiä asioita. Itse ramppadin fyssarilla pari vuotta, hierojilla, tulehduskipulääkekuureja söin jne..mikään ei auttanut. Lopulta yksi työterveyslääkäri tajusi pistää kortisonia, muistaakseni 6 pistosta kaikkiaan sain ja ei ole vaivannut sen jälkeen. 8 vuotta nyt ollut oireeton. Toki pistosten jälkeen nivel oli saamarin kipeä pari päivää, mutta se on normaalia kortisonin kanssa.
Mulla nyt ilmeisesti tää tai jotain muuta. En ole vielä käynyt lääkärissä vaan oon tehnyt noita jumppia, pitänyt kylmäpakkausta ja työpäivät menee särkylääkkeillä, yleensä kolme buranaa riittää. Joskus vaivaa öisin mutta pääasiassa vain työpäivinä, kun joudun istumaan ja käyttämään hiirtä. Jumppaaminen auttaa just sen jumppahetken ajan vain. Mahdotonta jumpata 24/7.
Näillä liikkeillä sain oman kiertäjäkalvosimen kuntoutettua. Kuukauden verran tein joka aamu ja välillä parikin kertaa päivässä. Kun akuuttivaihe jäi taakse tein lisäksi erilaisia rintaa ja olkapäätä venyttäviä liikkeitä.
You tubesta Kunnontuki: Mikä kiertäjäkalvosin ja miten se liittyy olkapään ongelmiin? Avuksi tehokas olkapäätreeni.
Toki ennen omatoimikuntoustusta kävin lääkärissä, että tiesin, että mikään ei ole olkapäässä rikki. Kipu oli aivan hirveä eikä mikään lääkekään saanut olkapäätä kivuttomaksi.
Kiitos neuvoista.