Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystyy elää päivärahoilla ? Työttmyys

Vierailija
31.01.2025 |

Miten oikeesti pystyy elää? Minä pienipalkkasena... 100% päiväraha on kuukaudessa 1009 e. 2 kk jälkeen 800 e.

Kysyn vaan että miten sillä voi oikeesti elää? Asun omistusasunnossa joten en saa asumistukea. Autoa en voi myydä, koska en sitten pysty hakeen uutta työpaikkaakaan kun omalla kylällä niitä ei ole. Tää tuntuu jotenkin niin mahdottomalta 

Ja työttömyys tulee yrityksen muutosneuvotteluiden myötä, ei omasta tahdosta.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta en saa voittoa. Saisin edes sen mitä on vielä velkaa jäljellä. Muuttotappiokunta, noin asuntojen hinnat on alhaalla.

Mutta asunnon myyntiä kyllä harkitsen jo senkin takia kun täälä ei työllisty

Vierailija
22/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvin sillä pärjää...ruokaan riittää,ja mikä tärkeintä,kaljaan myös.

Kaljaa en juo. Enkä muutakaan alkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin reilu kymmenisen vuotta sitten yliopistolla yhteiskuntatieteitä ja sosiologiaa, ja järkytyin kun tajusin mihin maailma on uusliberalismin myötä menossa. Juuri tähän. Ja ainoa tapa minkä keksin jolla turvata oma ja tuolloin vielä syntymättömien lapsieni perse, oli.. Arvatkaas mikä? If you can't beat them, join them. 

Vierailija
24/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuokrahuone jostain, käy ruokajonossa, älä osta mitään. Elossa pysyy, mutta ei kannata luovuttaa toivoa paremmasta.

Vierailija
25/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vuokrahuone jostain, käy ruokajonossa, älä osta mitään. Elossa pysyy, mutta ei kannata luovuttaa toivoa paremmasta.

Maksan vuokraa ja lyhennä lainaa, yhtiövastiketta. Ei kuulosta hyvältä :D

Vierailija
26/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnosta en saa voittoa. Saisin edes sen mitä on vielä velkaa jäljellä. Muuttotappiokunta, noin asuntojen hinnat on alhaalla.

Mutta asunnon myyntiä kyllä harkitsen jo senkin takia kun täälä ei työllisty

Jos ei ole esim puolisoa jolla siellä töitä, nii  suosittelen myyntiä ja muuttoa. Ei se kuitenkaan paremmaksi muutu siellä. Tällä hetkellä tosin ei ole muuallakaan töitä, mut pääsis kuitenkin helpommin liikkumaan. 

Jos siis vaan menee ylipäätään kaupaksi. Mulla oli rivarinpätkä vähä syrjässä ja pari vuotta meni että sain myytyy. Onneks oli vyokralainen! 

Vierailija
27/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattasko muuttaa etelään, siellä voisi pärjäillä pienellä palkalla. Jotain myyntityötä puhelimessa jutellen? 

Vierailija
28/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä aika miettiä, onko oma ala se millä haluaa jatkaa vai katsellako uusia tuulia. Työvoimapolittisessa koulutuksessa voi opiskella perustutkintoja ja saa sen huikeen 9 e työttömyysrahan päälle. Korkeakouluopintoja saa tai ei saa opiskella omaehtoisena, se kannattaa ensin varmistaa työvoimapalvelusta. Mut tuota ysiä ei sieltä saa. Jos vielä saat kämpän myytyä, niin voit muuttaa vaikka sinne mistä löytyy kivoin opiskelumahdollisuus. 

Mä tein noin koronatyöttömyydessäni, uutta alaa kohti vain! 

Toki jos ei kiinnosta vaihtaa ni sit ei :) 

Vierailija
29/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaahan se välillä tekee. Melkein joka kuukausi joutuu raottamaan paloturvakaapin ovea ja ottamaan sieltä muutaman setelin. Tosin tällä vauhdilla se kaappi tyhjenee vasta 80 vuoden päästä. Perikunta saa siitä sitten verotonta perintöä...

M54

Vierailija
30/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset kulut? Siitähän se paljon riippuu. Työttömänä pystyy hieman säästämään ruokakuluissa kun on aikaa juosta tarjousten perässä.

Tsemppiä. 

Vierailija
31/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei millään voi etukäteen varautua siihen työttömyyteen, sairastumiseen tai muuhun paskaan tuulettimessa? 

Kerro ihmeessä lisää, miten siihen varaudutaan? Vaikka olisi 30 000 euroa säästössä, mikä on uskomaton saavutus näillä palkoilla, sillä saa sairastettua n. puolen vuoden verran syöpää ennen kuin on konkurssissa.

Säästetään ja sitten sijoitetaan. Työssä ollessa budjetoidaan tulojen mukaan niin että rahaa menee säästöön. Hyvin monet säästää vain ns puskurin ja loput hassataan matkusteluun, autoon, vaatteisiin, asumiseen yms. Ja onnistuu se pienemmistäkin tuloista, pitää vaan vähän nähdä enemmän vaivaa. Toki sitten jos saa vain pätkätöitä ja osa-aikaa tai on sairauksia, on säästäminen vaikeampaa, mutta tätä samaa virttä veisaa myös k

Tästä syystä pieni palkkakin on parempi kuin työttömyys. Itse saan joka kuu säästöön omaan hammasremonttirahastoon. En käsitä alkuunkaan näitä lehtien kestojuttuja missä pesukone ostetaan aina uutena (osa pystyy hyödyntämään myös taloyhtiöpesulaa mutta ikinä näistä ei mainita missään), kun esim tori tai kierrätyskeskus tursuaa valinnanvaraa.

Olen varmaan jo 20 v ostanut lähes kaiken käytettynä tai löytänyt ilmaiseksi. Miten nää samat ekojeesustahot ei rummuta tätä köyhyysjutuissaan? Siis sitä iloa mikä löytyy kekseliäästä pennin venytyksestä. Nyt huudetaan vain ja ainoastaan LISÄÄ RAHAA tänne ja ÄKKIÄ. Niinkuin raha olisi jokin taikasauva nykyiseen kulttuurin mielettömyyteen.

Vierailija
32/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se miten pystyy riippuu omasta elämäntilanteesta. Itse olen tuomittu pätkätöihin; en oke eläessäni saanut toistaiseksi voimassaolevaa työ tai virkasuhdetta. - Olen pian 50 vuotias. Kyllähän tässä kohtaa helpottaa, ettei ole lapsia, joista huolehtia, ei asuntovelkaa (ei ole tarvinnut kuin haaveilla omistusasunnosta)  ei ole autoa. Ei ole lemmikkejä. Ei alloholi tai muuta päihde ongelmia  Ei -koputtaa puuta- pahoja sairauksia. Ei ole avo tai avio -puolisoa.

Mutta olisi taas enemmän kuin mukava päästä työnsyrjästä kiinni, niin ehkä sitä taas uskaltaa haaveilla siitä, että saattaisin vielä  ehkä joskus löytää oman rakkaani, jonka kans vanheta yhdessä.

Vierailija
33/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on hyvä aika miettiä, onko oma ala se millä haluaa jatkaa vai katsellako uusia tuulia. Työvoimapolittisessa koulutuksessa voi opiskella perustutkintoja ja saa sen huikeen 9 e työttömyysrahan päälle. Korkeakouluopintoja saa tai ei saa opiskella omaehtoisena, se kannattaa ensin varmistaa työvoimapalvelusta. Mut tuota ysiä ei sieltä saa. Jos vielä saat kämpän myytyä, niin voit muuttaa vaikka sinne mistä löytyy kivoin opiskelumahdollisuus. 

Joo se opiskelu ei ole yhtään huono ajatus. Täältä koulut on 50 km päässä joten olis muutettava. Ensin asunnosta päästävä eroon. 

Vierailija
34/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon voi laittaa myös vuokralle, mutta syrjässä se voi olla vaikeaa ja muutenkin vuokranantajuus on ihan perseestä. Mut joillekinhan se sopii. Kannattaa sitäki harkita. 

Vierailija
35/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni palkka, pieni ansiosidonnainen. Itsellä ansiosidonnainen n1600 ja 2kk jälkeen n1280. Hyvin pärjää yksinään. Lapsi muuttanut pois kotoa ja asunto velaton. Vastike 250€ veden kanssa ja ei ole autoa. Otan loman kannalta

Vierailija
36/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on auto, sillä on mahdoton elää. Laittaisin auton seisomaan säästääkseni, mutta teen pimeää keikkaa, että saan edes jotain lisätuloja ja siihen tarvitsen autoa. Olen lomautettuna ja tällä hetkellä rakennusalalla on ennätyksellisen hiljaista eikä töitä löydy. Ja kyllä, olen hakenut mm.siistijän töitä, minulle kelpaisi lähes mikä tahansa paitsi yötyö, mutta yhteenkään hakemukseen ei ole vastattu. 

En vieläkään ymmärrä ansiosidonnaisen kahden kuukauden porrastusta, kun ei se ketään työllistä, että viedään pienistä tuloista vielä lisää. Miksi enää maksaa liittoon tai kassaan, kun ei siitä ole mitään hyötyä lomautuksen/työttömyyden sattuessa? Siihenhän hallitus toki pyrkiikin, että porukka eroaa liitoista. 

Tämä. Juuri tuohon nykyinen hallitus on pyrkinyt, että ihmiset eroaisivat tai eivät koskaan edes liittyisi ammattiliittoihin. Ammattiliitot ovat vuosikymmeniä pitäneet palkansaajien puolta. Myös työttömyyden kohdatessa. OrpoPurran hallitus on heikentänyt palkansaajien asemaa, mm. irtisanomissuoja ja ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus. Potkulain myötä kenenkään työpaikka ei ole enää varma, pomosi ei tarvitse kummoistakaan perustelua irtisanomiseesi.

Tämän hetkisessä massatyöttömyydessä on älytöntä leikata ansiosidonnaisen päivärahaa. Työpaikkoja jos ei liiemmin ole, ei työtä noin vain löydy parin kuukauden työttömyyden jälkeen. Tähän päälle asumistuen heikennykset kiristävät monenkin taloutta.

Muistakaa tämä, kun seuraavan kerran äänestätte. Ansiosidonnaisen ehtoja ja kestoa kiristämällä ei saad lisää työpaikkoja. Sitä perustellaan muka sillä, että näin työtön joutuis rivakammin töihin. Ikään kuin se olisi vain omasta halusta kiinni. Ansiosidonnaiseen puuttuminen on hallitukselta laskelmoitu veto heikentää ammattiliittojen voimaa.

Vierailija
37/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnosta?? 

Vierailija
38/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina tullee toimeentulotuki 200e. Kämppä mennee kohta. Onneksi Rikkaat tuhoaa ilmaston niin helppo täälläkin olla koditon ettei tarvi lähtä pyöräilemään lähi -idän lämpöön

Vierailija
39/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen oppii tulemaan aika pienellä summalla toimeen jos pakko. Itsessä velaton asunto mistä asumiskulut alle 200€/kk sisältäen vastikkeen, veden ja sähkön. Ei olisi mitään vaikeutta asua normaalia poikamieselämääni 800€/kk summalla. Jopa 500€/kk riittäisi 👍

M38

Vierailija
40/45 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä tuukkaan toimeen. Joudun hakemaan toimeentulotukea, mutta jo kampaajalla käynti tekee tiukkaa. Loppukuusta kärsin aliravitsemuksesta kun ei ole enää rahaa kunnolliseen ruokaan, esim hedelmiin. Kannattaa hamstrata ruokaa heti kun saa tilin. Säilykepurkkeja ja muuta kuivamuonaa. Harrastukset olen lopettanut maksujen vuoksi. Ainut harrastus on kävely raittiissa ilmassa ja kirjasto. Kelan virkailija sanoi että voisin saada 20€ tukea harrastuksiin. Jep. Ja sänkyyn 200€. Mutta nämä ovat harkinnanvaraista tukea ja niihin pitää lähettää erillinen hakemus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä