Miten pystyy elää päivärahoilla ? Työttmyys
Miten oikeesti pystyy elää? Minä pienipalkkasena... 100% päiväraha on kuukaudessa 1009 e. 2 kk jälkeen 800 e.
Kysyn vaan että miten sillä voi oikeesti elää? Asun omistusasunnossa joten en saa asumistukea. Autoa en voi myydä, koska en sitten pysty hakeen uutta työpaikkaakaan kun omalla kylällä niitä ei ole. Tää tuntuu jotenkin niin mahdottomalta
Ja työttömyys tulee yrityksen muutosneuvotteluiden myötä, ei omasta tahdosta.
Kommentit (45)
Hyvin tuolla elää.Tämä paljooon pienemmällä.
Miten, jos kaikki tuo menee laskuihin. Tai 1000 pärjään, mutta sitten kun pienenee niin en enää pärjää
Mikähän siinä on, ettei millään voi etukäteen varautua siihen työttömyyteen, sairastumiseen tai muuhun paskaan tuulettimessa?
Haet toimeentulotukea sekä käyt ruokajonoista hakemassa ilmaista ruokaa. Et ole yksin, meillä monilla muilla on myös tiukkaa, itse jouduin muuttamaan vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, ettei millään voi etukäteen varautua siihen työttömyyteen, sairastumiseen tai muuhun paskaan tuulettimessa?
Kerro ihmeessä lisää, miten siihen varaudutaan? Vaikka olisi 30 000 euroa säästössä, mikä on uskomaton saavutus näillä palkoilla, sillä saa sairastettua n. puolen vuoden verran syöpää ennen kuin on konkurssissa.
Tonnilla eläisin kuin kuninkas,kelan päivärahalla olen ja narrinelämää vietän.
Joki kuulemma elää mukavaa elämää kokopäivärahalla on myös veroton.
Ei sillä pärjääkään. Leipäjonot kasvaa, mt-ongelmat kasvaa, ulosotossa olevien määrä kasvaa. Se on semmoista jokapäiväistä selviytymistaistelua ja kokopäivätyö sinänsä, että saa itsensä ruokittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä lisää, miten siihen varaudutaan? Vaikka olisi 30 000 euroa säästössä, mikä on uskomaton saavutus näillä palkoilla, sillä saa sairastettua n. puolen vuoden verran syöpää ennen kuin on konkurssissa.
Säästetään ja sitten sijoitetaan. Työssä ollessa budjetoidaan tulojen mukaan niin että rahaa menee säästöön. Hyvin monet säästää vain ns puskurin ja loput hassataan matkusteluun, autoon, vaatteisiin, asumiseen yms. Ja onnistuu se pienemmistäkin tuloista, pitää vaan vähän nähdä enemmän vaivaa. Toki sitten jos saa vain pätkätöitä ja osa-aikaa tai on sairauksia, on säästäminen vaikeampaa, mutta tätä samaa virttä veisaa myös keskituloiset hulppeissa asunnoissaan ja uusien autojensa ratissa!
Enemmän vinkkejä Esa Juntusen Vaurastu viisaasti -kirjassa.
Tämä tietty on apn kohdalla vain jälkiviisastelua, joten ei voi sanoa kuin että tsemppiä, mutta muille suosittelin kyllä ottamaan kirjan ja oman elämänsä käsiin.
Kun on auto, sillä on mahdoton elää. Laittaisin auton seisomaan säästääkseni, mutta teen pimeää keikkaa, että saan edes jotain lisätuloja ja siihen tarvitsen autoa. Olen lomautettuna ja tällä hetkellä rakennusalalla on ennätyksellisen hiljaista eikä töitä löydy. Ja kyllä, olen hakenut mm.siistijän töitä, minulle kelpaisi lähes mikä tahansa paitsi yötyö, mutta yhteenkään hakemukseen ei ole vastattu.
En vieläkään ymmärrä ansiosidonnaisen kahden kuukauden porrastusta, kun ei se ketään työllistä, että viedään pienistä tuloista vielä lisää. Miksi enää maksaa liittoon tai kassaan, kun ei siitä ole mitään hyötyä lomautuksen/työttömyyden sattuessa? Siihenhän hallitus toki pyrkiikin, että porukka eroaa liitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästetään ja sitten sijoitetaan. Työssä ollessa budjetoidaan tulojen mukaan niin että rahaa menee säästöön. Hyvin monet säästää vain ns puskurin ja loput hassataan matkusteluun, autoon, vaatteisiin, asumiseen yms. Ja onnistuu se pienemmistäkin tuloista, pitää vaan vähän nähdä enemmän vaivaa. Toki sitten jos saa vain pätkätöitä ja osa-aikaa tai on sairauksia, on säästäminen vaikeampaa, mutta tätä samaa virttä veisaa myös k
Ainiin, unohdin että sijoittamisessa on aina vain voittajia, kukaan ei koskaan menetä rahaa koska maagiset syyt ja taikaseinä.
Työmarkkinatukea saavat pärjäävät (kun on pakko) puolta pienemmällä summalla.
Monet eläkeläiset joutuvat loppuelämänsä pärjäämään noin tonnilla, eikä siis ole luvassa mitään parempaa. Sinä voit sen sijaan hakea töitä.
Suu säkkiä myöten.
"Ainiin, unohdin että sijoittamisessa on aina vain voittajia, kukaan ei koskaan menetä rahaa koska maagiset syyt ja taikaseinä."
Lue tuo kirja. Lyhyesti: jos ei jaksa paneutua, sijoita indeksirahastoon. Ei siis mihinkään vuokrarahastoon tai hallinnoituun rahastoon eikä suoraa osakkeisiin jos ei jaksa perehtyä yhtiöihin tai hajautukseen yms.
Tottakai hän töitä. En ajatellut jäädä eläkkeelle asti makaan kotiin. Mutta se vaan ei ole tänä päivänä ihan niin helppo juttu saada heti uusi työpaikka kun vanha päättyy
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla eläisin kuin kuninkas,kelan päivärahalla olen ja narrinelämää vietän.
Kuningas ei kuninkas
Asunto myyntiin, saadulla voitolla pärjää jonkin aikaa. Vuokralle asumaan ja kun rahat loppuvat, niin as.tukea hakemaan.
Niin ja kannattaa miettiä jatkossa ketä äänestää. Moni suomalainen oli sitä mieltä, ettemme olleet ansainneet sitä elintasoa, joka ennen vaaleja oli. Luulitteko, että muilta viedään kaikki ja itse olette turvassa? Nyt ap tietää paremmin. Perskikkareita äänestäneitä köyhtyneitä en sääli, hehän ITSE halusivat alentaa elintasoa. Minä olen sitä mieltä, että me ansaitsisimme korkeiden verojen vastineeksi hyvät terveyspalvelut, hyväkuntoiset tiet, laadukkaan koulutusjärjestelmän ja riittävät turvaverkot, jotka kannattelevat elämän haastekohdissa. Mutta mennään näillä. Voisiko joku muuten vinkata milloin olemme saavuttanert sen elintason, jonka ansaitsemme - kiitos!
hyvin sillä pärjää...ruokaan riittää,ja mikä tärkeintä,kaljaan myös.
Oletko sinä nyt jäänyt työttömäksi vai vastako kuulit, että sinut irtisanotaan? Jos olet vielä töissä, niin kokeile elää työttömyyspäivärahan suuruisella summalla. Jos sinulla ei ole muita elätettäviä kuin itsesi, niin varmaan onnistut vaikka tiukkaa tekee.