Vaikuttaako lama sinuun?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen ei enää kovin rajusti, ysärilama vaikutti hyvin dramaattisesti kyllä.
Ostin ysärilamassa nykyisen asuntoni noin 20000 eurolla, enkä ole lähtenyt kilpavarustelemaan elämää näyttääkseni muille miten olen suhteessa muita parempi ihminen. Ei velkaa, elatusvelvollisuutta, eikä autoa, joten ei tässä nyt mitään hätää ole.
Auto ja lapsiani on sinun mielestä jotain paremmuutta? Näetkö Suomen jonain kehitysmaana? Eikun onhan niilläkin autoja ja lapsia..Paremmuutta on se, että on parempi talo, auto, lapset, jne vaikka näihin ei oikeasti olisi edes varaa.
paremmat lapset? Mitä ne on?
Suomen valtion ainut oikea tehtävä rajojen pitämisen lisäksi on, että työssäkäyvä voi elättää perheensä. Ei tässä puhuta mistään paremmasta talosta. Suurin osa ihmisistä asuu hoitamattomissa taloissa Suomessa, jotka vaan rapistuu. Auto nyt on suht pieni sijoitus, onko ne muka suomalaisilla jotenkin kalliita? Taidat puhua jostain henkilökohtaisesta kateudesta jotakin yksittäistä ihmistä kohtaan. Suomalaisilla ei yleisesti ottaen ole kovin paljon mitään.
Mulla ei ole autoa ollenkaan eikä taloa. Asutaan vuokralla. Lapsia on. Perheellisenä yrittäjänä ei ole koskaan ollut edes mahdollisuutta lainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta. Velaton oma asunto ja toistaiseksi töitä hyvin. Vaikka työt loppuis niin liitonpäivärahalla eläisin makeasti plus osakesalkku 80k€. Ihan duunaritöissä olen säästämällä ja sijoittamalla laittanut elämän kuntoon 👍
M38
Lapsia?
Lama on näkynyt jo pitkään työtilauksissa eri aloilla. Kestää viiveellä, että se vaikuttaa valtiontalouteen. Maaliskuun lopulla tai viimeistään kesäkuussa tilanne on jo toinen, mutta media luultavasti jatkaa syvää untansa talous asioissa.
Tämän päivän uutinen, huonosti menee:
Näillä aloilla työttömyys kasvoi eniten kärjessä alat, joilla on kärsitty työvoimapulasta
Vastavalmistuneilla ja korkeakoulutetuilla on nyt aiempaa enemmän vaikeuksia löytää töitä. Listasimme alat, joilla työttömyys kasvoi eniten.
Kuulun eliittiin, ja lama vaikuttaa. Minulla olisi ainakin kaksi työpaikkaa "odottamassa", mutta kumpaankaan en juuri nyt oteta uusia työntekijöitä, koska tilauskannat ovat niin alhaalla. Kaikki vuokraorjat ja määräaikaiset on potkittu pois, ja vakituisiakin on lomautettuna. Toimihenkilöitä on irtisanottu, myös minun ydinosaamisalaltani.
Toisaalta, minulla on nyt hyvä tilanne sikäli, että pystyn kehittämään osaamistani töitä odotellessa.
2020-22 tuli mieleen 80-luvun loppu kun kaikki ostivat asuntoja,mökkejä ym krääsää maksoi mitä maksoi näkemättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun ysärillä oli lama ja tämä ei ole mitään sinnepäinkään. Eihän täällä hyvin mene, mutta lama on ihan toinen juttu.
Kyllä nyt on Ihan samanveroinen tilanne valitettavasti.
Joka kymmenes suomalainen on työtön, eli joka kymmenes vastaantuleva kadulla, ja avoimia työpaikkoja ei ole ja yrityksiä menee päivittäin konkurssiin.
On eri asia olla lamassa, juuri asuntolainan ottanut lapsiperhe pienten lasten ja harrastusten kanssa, kuin ilman lainaa velaton ja ilman elätettäviä, eikä muitakaan suuria kuluja enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lama?
Suomessa on lama. Siitä vaan ei saa puhua. Ehkä se ei kosketa sinua?
Suomessa ei ole lama.
Jos se ei lue lööpeissä, ei se tarkoita sitä että se ei ole. Näkyy numeroissa, katso sieltä.
Se näkyy ruokakaupassa. Se näkyy lähimmässä R-kioskissa, jossa ennen oli ihmisiä pelaamssa veikkauksen pelejä ja kassajonossa. Nyt olen usein ainoa asiakas, joka ostaa aikaa bussilippuun tai saldoa prepaidpuhelimeen. Se näkyy moissa liikkeissä, joissa ei juuri näy asiakkaita. Se näkyy alakulona kotona ja tuttavien kasvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole lamassa, eikä edes taantumassa, mutta eiköhän vasurit lakkoilemalla asian taas sille tolalle kätilöi.
Kyllä jopa kansanvälisesti on tiedossa, että juuri Suomi on lamassa nyt, ja ollut jo jonkin aikaa. Eli herää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullan nousu: Voiko 15 000 dollarista tulla totta?
Kulta on noussut lähes 20 % viimeisen vuoden aikana keskuspankkien ennätysostojen, inflaatiohuoleen ja geopoliittisen epävakauden vauhdittamana. Rikkaat ihmiset tietävät, mikä on totta. Köyhät eivät. Siinä on ero, Kiyosaki sanoi ja piti kultakolikkoa . "Tämä on oikeaa rahaa. Dollarit ovat vain paperia."
Ja Suomi myi omaa kultavarantoa, kun muut ovat ostaneet. Tilalle dollareita ja muuta fiat valuuttaa. Kiva tukea Yhdysvaltoja kullalla, mitä muuta tämä on.
Mitä et voi pitää kädessäsi, niin sitä et omista.
No, siitä näkee miten kusessa Oy Suomi Ab todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen ei enää kovin rajusti, ysärilama vaikutti hyvin dramaattisesti kyllä.
Niin koska olit nuorempi, ei kai vanhana enää vaikuta kun koti maksettu ja eläke tulee tilille.
Ei vaikuta, vakipaikka hyvällä palkalla löytyy, säästöjä saa kerrytettyä ja kesällä nousee 600 palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lama?
Suomessa on lama. Siitä vaan ei saa puhua. Ehkä se ei kosketa sinua?
Taantumassa oltiin,nyt se on jo selätetty,kasvu odottaa.
Kasvu on vasta ennusteissa. Se ei ole vielä alkanut reaalimaalimassa.
Toimin alalla, joka on yleensä laman/taantuman jälkeen niitä ensimmäisiä, joilla tilauskannat ja samalla työtilanne lähtee nousuun. Vielä ei ole nousu alkanut. Ennusteen mukaan keväällä sitten.
Mun elämässä lama ei ole näkynyt mihinkään. En tunne ketään työpaikkansa menettänyttä tms
En kuulu eliittiin, muttei myöskään lama vaikuta, ainakaan toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun ysärillä oli lama ja tämä ei ole mitään sinnepäinkään. Eihän täällä hyvin mene, mutta lama on ihan toinen juttu.
Ympärillä on samanlainen tunnelma kuin lamavuosina. Jo pitkän aikaa on pääkauopungissa näkynyt tyhjiä kivijalkakauppojen ikkunoita. Lakin bussin ikkunasta 8-9 sellaista yhden kadunpatkän varrella eli Hämeentiellä Sörnäisten ja Hakaniemen välillä. Jatkuvat ilmoitukset konkursseista ja irtisanomisista. Sen näkee aina, kun käy kaupassa ja kauppakeskuksessa. Joillakin on rahaa, joillakin riittää hädintuskin halvimpaan ruokaan.
Meidän bkt oli joskus kasarilla, niin suuri, että oltiin top kympissä ellei peräti viidentenä.
90-luvulla oli lama. En huomannut sitä ollenkaan. Nyt on lama. En ole huomannut nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun elämässä lama ei ole näkynyt mihinkään. En tunne ketään työpaikkansa menettänyttä tms
Paljon on lamassa kyse käytännössä siitä, että uusia työntekijöitä ei palkata. Edes nuoret eivät saa töitä, eivätkä tietenkään eli 50-vuotiaatkaan. Eläköityvien tilalle ei palkata ketään. Opiskelijat pysyttelevät kirjoilla yliopistolla valmistumatta, jottei tule lommoa cv:hen. Työttömät vastaavasti hakevat opiskelemaan, minkä johdosta sisäänpääsypisterajat ovat nousseet ennätyskorkeiksi. Asuntokauppa on täysin seis.
Lamaa pahempi on järkijättö hallituksemme, jolla ei ole talousosaamista, ja aiemmin edes jokseenkin sivistynyt kokoomus on taantunut junttipersujen tasolle.