Miten toimisitte jos joku ei maksa velkaansa?
Kyse pienestä summasta mutta kun itsellä on aina ollut niin itsestäänselvyys että jos lainaan euronkin niin maksan sen takaisin ja juuri silloin kun olen luvannut, jopa aiemmin jos mahdollista.
En todellakaan haluaisi alkaa ruinaamaan omiani takaisin.
Onko muita ideoita miten voisi herätellä tätä tyyppiä?
Tuntuu vaan oikeasti niin järjettömältä että joku pyytää lainaan ja sitten ei maksa takaisin. On voinut unohtaa mutta miten voi unohtaa kun jutellaan päivittäin.
Ja toki jos ei ala kuulumaan niin pakko sitten itse alkaa ruinaamaan että saisinko rahani takaisin mutta jos ensin oli muita ideoita.
Nyt olen siis kolme päivää odottanut velkaa takaisin ja henkilö muisti asian hyvin vielä aiemmin mutta heti kun tilipäivä tuli niin asia unohtui.
Kommentit (42)
Myyn velan liivijengille pienellä tappiolla. Esim velka 100 euroa. Myyn sen liivijengille 50 eurolla eli nielen itse 50 euron tappion. Liivijengi laittaa ostamansa velan perintään eli perittävä summa on heti 200 euroa ja kasvaa viikottain, voi olla jo kuukauden päästä 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Myyn velan liivijengille pienellä tappiolla. Esim velka 100 euroa. Myyn sen liivijengille 50 eurolla eli nielen itse 50 euron tappion. Liivijengi laittaa ostamansa velan perintään eli perittävä summa on heti 200 euroa ja kasvaa viikottain, voi olla jo kuukauden päästä 500 euroa.
Juuri näin, me kun tarvitaan sulta se toimeksianto, muuten ei peritä mitään velkoja. Koska me ollaan kunniallinen liivijengi, eikä keksitä mitään huutovelkoja.
T. MC ChangeBras 1%
Kysyisin ja unohtaisin sen jälkeen, jos kyse ei ole isosta summasta. Toisaalta enpä antaisi lainaa enää sen jälkeenkään. Todennäköisesti asia jäisi kaihertamaan, jos ihan aidosti jätti maksamatta (eikä unohtanut sitä 5 euron kahvia siellä kahvilassa, jonka maksoin molempien puolesta) tietoisesti. Pikkuvippejä varmasti on joku jättänyt joskus maksamatta eli näitä, että toinen hakee kummallekin kahvin ja sitten unohtuu. Niitä minäkään muista, olen sen verran suurpiirteinen. Mutta jos lainaamalla lainaa, niin odotan kyllä maksavan takaisin. Isompia summia en lainaa paitsi läheisille, koska en ymmärrä, miksi joku aikuinen tarvisi isomman summan lainaan. Ottakoon luoton. Jos ei saa luottoa, en luota saavani rahoja takaisinkaan. Sen sijaan lainoja olen antanut mm. miehen tyttärelle nuorena, koska oli oikeasti rahapulassa ja tiesin, ettei koskaan maksa takaisin. Eikä maksanut, en kyllä kysellytkään. Kerran viittasi siihen, että on mulle 300 Euroa velkaa ja sanoin, että "unohda se nyt jo, olkoon etukäteislahja synttäreistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, me kun tarvitaan sulta se toimeksianto, muuten ei peritä mitään velkoja. Koska me ollaan kunniallinen liivijengi, eikä keksitä mitään huutovelkoja.
T. MC ChangeBras 1%
Meidän värit on tunnustettu BikerMeetingissä, kukaan muu ei saa käyttää kaarituellisia Cherry Rosen värisiä liivejä. Jäseneksi pääsee ainoastaan 85G Triumph liivejä kantavat.
T. MC ChangeBras 1%
Pyydät maksamaan rahat.Ja lopetat lainaamisen miin säästyt jatkossa vastaavilta murheilta.
Pyydä maksamaan velka. Jos ei maksa, vaihtoehtoja on kaksi: laitat välit poikki tai maksat 50 euroa jollekin narkkarille, joka käy hakkaamassa pesäpallomailalla kyseisen henkilön polvet paskaksi.
Mobilepaylla voi pyytää maksamaan.
Aina jos haluatte antaa rahaa lainaksi jollekin, niin muistakaahan ottaa sitä lainaamanne summan arvoinen pantti itsellenne. Minä esim. otin kultakorun pantiksi.
Onko se tyyppi sun seurustelukaveri?
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kuinka itse hyödyt tästä?
Suomalaisten katkeruus 🙄
Minulta on jäänyt tuhat euroa saamatta takaisin, en lainaa enää rahaa.
Ohjatkaa ne lainan pyytäjät pikavippipalveluiden pariin. Ensimmäinen sääntö kavereille lainaamisessa on, että älä lainaa. Jos joku ei pärjää omilla rahoillaan, se on vain heidän murheensa ja pitkälti johtuu heidän omasta elintavastaan.
Kävin itse yöllä pistämässä kaverin auton huonoon kuntoon kun velkoja ei alkanut kuulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ja unohtaisin sen jälkeen, jos kyse ei ole isosta summasta. Toisaalta enpä antaisi lainaa enää sen jälkeenkään. Todennäköisesti asia jäisi kaihertamaan, jos ihan aidosti jätti maksamatta (eikä unohtanut sitä 5 euron kahvia siellä kahvilassa, jonka maksoin molempien puolesta) tietoisesti. Pikkuvippejä varmasti on joku jättänyt joskus maksamatta eli näitä, että toinen hakee kummallekin kahvin ja sitten unohtuu. Niitä minäkään muista, olen sen verran suurpiirteinen. Mutta jos lainaamalla lainaa, niin odotan kyllä maksavan takaisin. Isompia summia en lainaa paitsi läheisille, koska en ymmärrä, miksi joku aikuinen tarvisi isomman summan lainaan. Ottakoon luoton. Jos ei saa luottoa, en luota saavani rahoja takaisinkaan. Sen sijaan lainoja olen antanut mm. miehen tyttärelle nuorena, koska oli oikeasti rahapulassa ja tiesin, ettei koskaan maksa takaisin. Eikä maksanut, en kyllä kysellytkään. Kerran viittasi siihen, että on mulle 300 Euroa velkaa ja sanoin, että "unohda se nyt jo, olkoon etukäteislahja synttäreistä".
Sinulla kuuluu olevan aika holtiton rahankäyttö. Ja tuo, että opetat nuorelle, ettei velkoja tarvitse maksaa takaisin, tuottaa juuri näitä ihmisiä, joiden uhriksi ap ja monet muut kiltit joutuvat. Eli lainataan rahaa, kun se on kivaa kun ei kuitenkaan tarvitse maksaa koskaan takaisin.
Tavaran lainaaminen kaduttaa, koska niin kallis ettei ole varaa ostaa nyt uutta ja lainaaja on kysymättä mitään pistänyt tavaran eteenpäin. Todella tarvitsisin terveyden ylläpitoon.
Kyse on pyörästä ja lainaaja lähisukua.
Häntä ei kaduta vaan päinvastoin.
Tästä ei ap:lle oli hyötyä mutta oma vinkki on, älä lainaa. Ikinä kellekään. Pikavipit ja muut rahalaitokset on olemassa sen takia että niistä saa akuuttiin tarpeeseen rahaa. Aikuinen voi käyttää luottokorttiaan. Jos mikään näistä ei ole optio niin
kyllä sen pitäisi kertoa jotain. Jos edes pikavippifirmat eivät enää myönnä lisää luottoa maksamattomien aiempien velkojen takia niin miksi ihmeessä kuvittelet että kyseinen henkilö hoitaisi velvoitteensa sinun kohdalla XD Ei sitä kiinnosta. Osaahan ne olla vakuuttavia, vannoa ja luvata käsi sydämellä maksun mutta sitä ei koskaan tule.
Miten sitten toimia? Nyrkkisääntö, älä koskaan anna rahaa. Jos ei ole rahaa ruokaan, osta ruokakassi. Lasku menossa perintään? Maksa kyseinen lasku velkojalle suoraan. Tärkein kohta, älä ikinä anna painostaa itseäsi mihinkään. Sinä et ole velvollinen pelastamaan aikuista ihmistä joutumasta vasstaamaan omasta typeryydestään. Jonnekin ne rahat on menneet, miettikööt asioitten tärkeysjärjestystä luottotiedottomana.
Vierailija kirjoitti:
Ohjatkaa ne lainan pyytäjät pikavippipalveluiden pariin. Ensimmäinen sääntö kavereille lainaamisessa on, että älä lainaa. Jos joku ei pärjää omilla rahoillaan, se on vain heidän murheensa ja pitkälti johtuu heidän omasta elintavastaan.
Kuulostat kyllä oikein sydänystävältä..
Lainasin kerran luovaria vastaan ja ajelinkin sitten hienolla autolla monta kuukautta ennenkuin kaveri sai lainan maksettua takaisin.
Sanot että kaveri on palkkaa saava ja summa on pieni, mutta miksi hän lainasi rahaa? Oliko tyyliin "lompakko jäi kotiin, maksatko kahvin?" Vai pyysikö ihan erikseen, "lainaatko viiskybää?"