Miten toimisitte jos joku ei maksa velkaansa?
Kyse pienestä summasta mutta kun itsellä on aina ollut niin itsestäänselvyys että jos lainaan euronkin niin maksan sen takaisin ja juuri silloin kun olen luvannut, jopa aiemmin jos mahdollista.
En todellakaan haluaisi alkaa ruinaamaan omiani takaisin.
Onko muita ideoita miten voisi herätellä tätä tyyppiä?
Tuntuu vaan oikeasti niin järjettömältä että joku pyytää lainaan ja sitten ei maksa takaisin. On voinut unohtaa mutta miten voi unohtaa kun jutellaan päivittäin.
Ja toki jos ei ala kuulumaan niin pakko sitten itse alkaa ruinaamaan että saisinko rahani takaisin mutta jos ensin oli muita ideoita.
Nyt olen siis kolme päivää odottanut velkaa takaisin ja henkilö muisti asian hyvin vielä aiemmin mutta heti kun tilipäivä tuli niin asia unohtui.
Kommentit (12)
Ja joo yksi tyyppi on aiemmin tehnyt näin että lainaa eikä maksa ja pyytää lisää lainaa ja lupaa maksaa kaikki sitten kerralla. Tyhmänä lainaillut pikku summia kunnes niistä kasvanut isoja summia ja mitään ei ikinä takaisin saanut vaikka kyseli viikottain. Hänelle en enää lainaa ikinä senttiäkään.
Mietin tämänkin kohdalla että en kysy rahaa takaisin, jos ei maksa ja kysyy ensikerralla niin sanon että en voi lainata enempää. Jospa sitten tajuaisi että jäi maksamatta edellinen summa.
No eipä tuohonoikeinmuita ideoita ole, kuinpyytää maksamaan velkansa, jos ei omatoimisesti maksa. Ihmiset käyttävät helposti niitä hyväkseen, jotka eivät pidä puoliaan.
Ihan perus toimintaa, ihmiset jotka ylipäätään joutuu lainailemaan rahaa harvoin maksaa niitä lainoja takaisin, ainakaan joka kerta. Tuskin olet ainoa jolta on lainannut. Älä enää lainaa rahaa ellet ole valmis menettämään niitä rahoja.
Karma hoitaa sen tyypin kyllä, älä huoli...
Kysyn kerran ja sen jälkeen mikäli en saa rahojani, niin unohdan velat ja kaverin.
En myöskään enää lainaa "kavereille".
Ok, kiitos vastauksista. Minulle tosi iso kynnys alkaa noin itsestäänselvää asiaa ruinaamaan mutta kai minä kysyn nyt kerran ja jos ei maksa (tai vaikka maksaisi) niin en lainaa enää tälle koska en halua enää joutua kyselemään ja odottelemaan rahojani. Kuitenkin niin pieni summa kyseessä että ei voi olla maksukyvystä kiinni palkallisella ihmisellä.
Poliisit eivät tutki tuota, oikeuslaitos on liian kallis. Ne rahat on menneet ja et voi tehdä mitään. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Karma hoitaa sen tyypin kyllä, älä huoli...
Tätä minäkin ohiksena toivon minua vedättäneelle. Minulle on jätetty maksamatta takaisin velka vuosia sitten. Nyt kun itsellä menee huonommin, olisi ihan älyttömän kiva saada rahansa takaisin, mutta olen luopunut toivosta. Joten karma.
Olen jo ennakkoon fiksu enkä anna lainoja.
Sormi ruuvvipenkkiin ja rupeat kiristämään yleensä rahaa löytyy parin kierroksen jälkeen.
Kerran kysytään, sen jälkeen lähtee likainen Harri kierrokselle.
Laitan velat pihtiperintään.