Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä synnytyksen jälkeen?

03.03.2007 |

tosi paljo on aina pelottanu ajatus synnytyksestä ja nyt se lähenee kovaa vauhtia.

oon pikku hiljaa uskaltanu ottaa selvää siitä mitä sielä oikeasti tapahtuu. ja jonkin verran alkaan olemaan jo asiasta perillä.

nyt mietityttääkin lähinnä se että jos selviän hengissä ja järjissäni synnytyksestä, niin entäs sen jälkeen? vaikka kuinka asiaa ajattelen, nii jrki sanoo, että täytyyhän mun olla todella kipeä ja todella kauan. siis tuolta alhaalta.

mitä synnytyksen jälkeen? makaanko mä tuskissani, alapää revenneenä sängyssä ja kuinka kauan? sattuuko käveleminen? entä pissalla käyminen?

rv. 16+2

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hehkutan tuon välilihan venyttämisen nimeen. Mulle annettiin neuvolasta ohjeet hieroa ja venyttää välilihaa rv 34 lähtien joka päivä 10-15 minuuttia. Tein työtä käskettyä ja mitään repeytymiä ei tullut. Kätilö ihan kehui, että onpa venyvä väliliha. Häpuhuuliin tuli pieni nirhauma, johon laitettiin kaksi tikkiä.

Heti synnytyksen jälkeen tietysti oli alapää hellänä ja pelkäsin, että miten vessassa käynti sujuu. Samaisena iltana minulle tuli kuitenkin kakkahätä ja pitihän sitä vessaan mennä. Yllätyksekseni se ei sattunutkaan. Pitää vaan muistaa suihkutella jokaisen vessakäynnin jälkeen alapää huolellisesti ja vaihtaa puhdas side, ainakin sairaalassaoloaikana. Itse taisin suihkutella ainakin viikon ajan jokaisen vessakäynnin jälkeen.

Eli kannattaa hieroa välilihaa. Se vähentää repeytymien vaaraa ja episiotomian tarvetta 80 % tutkimusten mukaan. Itselläni se toimi oikein hyvin, toisilla se ei toimi ollenkaan. Mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla. Itse otin tavaksi, että joka päivä kun menin suihkuun, niin hieroin Ceridal-öljyllä välilihaa. Istuin pienellä pallilla suihkussa ja suihku lorotti selkään. Pian hieromiseen tottui, eikä se tuntunut enää vaivalloiselta.

Onhan se vauvan hoitaminen huomattavasti helpompaa jos ei ole alapäässä ongelmia. Jos on nuori ja suht hyväkuntoinen, niin synnytyksestä toipuu melko nopeasti.

Tytteli-83

Vierailija
22/25 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla käynnistettiin synnytys alapäähän annettavilla pillereillä, hormoneilla ja synnytys oli nopea ja raju enkä ehtinyt saamaan mitään kivunlievitystä, mutta loppujen lopuksi ensisynnyttäjäksi oli varmaankin kaikenkaikkiaan helppo: kokonaiskesto alle 5 tuntia, ponnistus alle 20minuuttia.

En saanut kuin 3 pientä tikkiä vaikka oli todella nopea synnytys, avautuminen 2centistä täysin auki kesti 1 tunti.

Yhden päivän alapää kirveli vähän, buranaa saa sairaalasta ja se auttoi.

Pystyin kolmantena päivänä istumaan sängyllä aivan hyvin..muutenkin palautuminen on mennyt mukavasti. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsempitystä nyt ensinkin! Ja jos nyt jo tuntuu synnytys kovaa vauhtia lähestyvän (sinullahan rv 17 menossa...), niin otapa jo asiaa neuvolassa esille! Josko vaikka pääsisit pelkopolille asiaa pohtimaan.

Synnytys on siitä kumma tapaus, ettei sitä pysty etukäteen suunnittelemaan, emme me, eivätkä lääkärit. Itselläni tästä jo 2 kokemusta :) Eka tuli kiireellisellä sektiolla 21h ähertämisen jälkeen ja kakkonen alatietä 19h odottelun jälkeen vaikka oli suunniteltu sektio :D

Kummankin synnytyksen jälkeen olin kipeä, mutta vain sektion jälkeen viikkotolkulla. Sektion jälkeen en myöskään voinut ottaa vauvaa vierihoitoon ensimmäisen vrk:n aikana (omat komplikaatiot vaativat toimenpiteitä). Kuitenkin vaikka alapäähän kätilö laskeskeli noin 30 tikkiä laittaneensä (oli tosiaan se suunniteltu sektio koska vauva iso minulla ahdas lantio...), voin paljon paremmin kuin sektion jälkeen. Yllättäen isokaan määrä tikkejä ei estänyt nopeaa tervehtymistä, enkä esim. istunut renkaalla kuin ekana päivänä, kunhan oli vähän pehmeämpi kuin puutuoli, niin se riitti. Alatiesynnytyksestä siis selkeästi paremmin toivuin, vaikka se olikin melkoinen ihme että yleensä vauva alateitse tuli.

Vierailija
24/25 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite pystyin liikkumaan ilman mitään ongelmia, istumaan vaikak pölkyn päällä helposti, käymään vessassa jne. ainoa " kipu" oli kun tikkien langan päät tökki herkälle iholle niin ne pisteli :)

mutta huonekaverillani puolestaan pelkkä sängystä ylös nousu oli tuskaa, istuessa tarvitsi aina rengasta alle ja kovin kuulosti kipeeltä.

en tiedä onko vaikutusta sillä että itse otin puudutukset ilolla vastaan kun taas tämä huonekaverini synnytti luomusti ilman mitään.

Vierailija
25/25 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun synnytys meni hätä sektioon pojan sydän äänien katoamisen takia.

Sektio epäonnistui mutta silti kaikkein maailman tärkein asia on että poika on terveenä maailmassa.

Onnea synnytykseen kaikille!