Epävakaa persoonallisuushäiriö?
Otsikossa kysymys. Mietin, että mahdanko itse kärsiä kyseisestä taudista. Kyllä, minulla on hoitokontakti ja käyn psykiatrilla. Haluaisin kuitenkin kuulla muiden kokemuksia kyseisestä häiriöstä ja sen oireilusta.
Minusta; olen parikymppinen nuori mies. Taustalla lapsuudessani ja murrosiässäni on rankkaa koulukiusaamista, kotona puolestaan kärsin tunnekylmästä ja voimakkaasti halveksivasta isästäni. Kotona vallitsi epävakaa ja turvaton pelon ilmapiiri. Olen aina ollut äärimmäisen tunnollinen, neuroottinen ja ahdistunut ihminen. Olen pyrkinyt miellyttämään toisia ihmisiä ja pelännyt kuollakseni sitä, että minut torjutaan ja hylätään. Sain Asperger-diagnoosin 12-vuotiaana, ja se näkyy elämäni eri osa-alueilla voimakkaasti; minun on vaikea tutustua uusiin ihmisiin, ja sanaton viestintä on minulle tuntematon käsite.
Olen myös tälläkin hetkellä sekaisin kuin seinäkello. Ajauduin yrittämään itsemurhaa kaksi kuukautta sitten, mutta selviydyin kaikeksi onneksi vammoitta ja hengissä. Viimeistään 14-vuotiaasta alkaen tunne-elämäni ja oma persoonallisuuteni on ollut täysin sekavaa ja epämääräistä; saman päivän aikana tunteeni saattavat heitellä itsetuhoisuudesta ja voimakkaasta surusta iloisuuteen ja onnellisuuteen. Olen epäillyt myös kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta psykiatrin mielestä se ei ole todennäköinen vastaus, koska minulla ei ole ollut pitkäkestoisia masennus- ja mania/hypomania-kausia. Käsitys omasta persoonallisuudestani on täysin epäselvä, joskus se vaihtelee moneen kertaan lyhyen ajan sisällä enkä edes tiedä, että kuka tai millainen todellisuudessa olen. Takerrun myös helposti toisiin ihmisiin, ihastumiseni ovat olleet sairaalloisen pakkomielteisiä ja yhä edelleenkin käyn välillä stalkkaamassa entisiä ihastuksiani somessa. Kontaktia heihin en kuitenkaan ota, ja osa ihastuksista on sellaisia joiden kanssa en ole eläissäni vaihtanut kuin muutaman hassun sanan.
Minulla on myös alkoholiongelma, ja käyttäydyn välillä hyvinkin impulsiivisesti, vaikka olenkin päällisin puolin rauhallinen, hiljainen ja hillitty ihminen. Voisiko epävakaus olla vastaus tähän jatkuvaan sekasortoon mikä päässäni myllää?