Pakko aloittaa sijoittaminen
Mulla on nyt tilillä lojumassa 51000 euroa. Paljon minulle. Haluaisin uudistaa sisustusta, siihen mennee noin 10 000. Mutta onko riittävää pitää tilillä bufferina 10 000 euroa? Mikä se sääntö oli? Kolmen kuukauden palkka?
Sitten voisin nakata sijoituksiin 30000?
Miten mentellä?
Kommentit (8)
No ethän sä tarvi kuin korkeintaan kuukauden bufferin. Laita jotain sellaisiin sijoituksiin, joista saat nopsaan ulos. Ei kannata kymppitonnia makuuttaa jollain tuottamat tuomalla käyttötilillä. Anna senkin tuottaa.
Minulla palkan tullessa tili tyhjänä tai korkeintaan joku satanen, jotka sijoitan. Palkasta sijoitan heti arvioidun ylimäärän ja lopuilla elän kuukauden. Luottokortti on yllättäviä menoja varten. En mitenkään pihistele vaan ostan mitä tarvin ja syön hyvin. Ja sitten kun tulee isompi meno, auto tai vaikka sisustaminen, kuten sinulle, kotiutan sijoituksia.
Ei se kolmen kuukauden palkka sääntö tarkoita sitä, että ne pitää tilillä olla. Kunhan sulla on se raha olemassa, sijoituksissa tai vaikka kultaharkkona kaapissa. Hanki luottokortti jos ei sellaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 7€ äkillisiin menoihin. Sijoituksissa on aika paljon enemmän. Jos tulee yllättävää rahanmenoa niin voin myydä jotain.
Mulla on vähän sama juttu. Ne saa kuitenkin hyvin nopeasti käyttöön.
Siis kun sä sijoitat ees murto-osan tosta niin sä voit elää korkotuloilla sit ilman bufferii. Kun sijotat kaikki nii sit saat osinkoi ja voit sit lentää ykkösluokas vaikka bahamille. Eiks nii? Mikä voi mennä vikaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis kun sä sijoitat ees murto-osan tosta niin sä voit elää korkotuloilla sit ilman bufferii. Kun sijotat kaikki nii sit saat osinkoi ja voit sit lentää ykkösluokas vaikka bahamille. Eiks nii? Mikä voi mennä vikaan?
Kirjoituksestasi tuli vaikutelma, että asut vuokralla ja elät Kelan etuuksilla, eikä sinun kannattaisi edes kännissä ja läpällä heittää mitään sijoittamiseen liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksestasi tuli vaikutelma, että asut vuokralla ja elät Kelan etuuksilla, eikä sinun kannattaisi edes kännissä ja läpällä heittää mitään sijoittamiseen liittyvää.
Niinkö? En elä kuvailemallasi tavalla mutta sijoitan kyllä. Teksti on muistutus sarkasmin keinolla ettei ole olemassa 100% varmuutta sijoitusten tuotosta. Hyvä sääntö on ettei sijoita enempää kuin on vara hävitä. Tämä unohtuu monelta "sijoitusgurulta" jotka keskustelupalstoilla "neuvovat" sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? En elä kuvailemallasi tavalla mutta sijoitan kyllä. Teksti on muistutus sarkasmin keinolla ettei ole olemassa 100% varmuutta sijoitusten tuotosta. Hyvä sääntö on ettei sijoita enempää kuin on vara hävitä. Tämä unohtuu monelta "sijoitusgurulta" jotka keskustelupalstoilla "neuvovat" sijoittamista.
Mä olen tuo 2. postaaja. En mikään sijoitusguru, mutta sen verran jyvällä, että olen hajauttanut sijoitukset. On maailman rahastoja ja jonkun verran hyvin osinkoa maksavia osakkeita eri aloilta. Voi toki olla, että jos romahdus tulee, niin menetän ehkä sen mitä sijoituksena ovat tuottaneet tähän mennessä. Tuskinpa ne ihan nollille tipahtaa kuitenkaan. Eli tuo " ilmainen" raha on vara menettääkin. Joten aloittajalle ohjeena myös hajautus.
Toki riski sijoituksiin ei kannata laittaa jos ei kestä menetyksiä. Eikä lainavipuun mennä, ellei ole jemmassa sen verran, että selviää huonon päivän tullen lainoista.
Mulla on 7€ äkillisiin menoihin. Sijoituksissa on aika paljon enemmän. Jos tulee yllättävää rahanmenoa niin voin myydä jotain.