En ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, enkä käytä
Olen yli 40. Ei kierrukoita tai pillereitä tai mitään muitakaan laastareita. Olen elänyt täysin luomuna.
Muita?
Kommentit (30)
Sain pari kk sitten ensimmäisen hormonikierukan jotta saataisiin runsaat kuukautiset kuriin. Toistaiseksi näyttää hyvältä.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40+ naisen uho hormonittomasta elämästä on usein lyhytaikainen. Jos tulee ikäviä ja elämää rajoittavia vaihdevuosioireita, hormonikorvaushoito on siunaus.
Hormoneilla siirretään niitä oireita myöhemmäksi. Kuumat aallot tulevat sitten kuusikymppisenä. Ei lääkärit jatka niitä pillerireseptejä hautaan saakka. Tiedän kun moni 60 v tuttu valittaa sitä ettei lääkäri enää uusi reseptiä ja hikoiluttas.
Vaihdevuosioireita on lukuisia muitakin kuin ne kuumat aallot, eivätkä ne yleensä siirry korvaushoidolla myöhemmäksi. Esim. Kovat nivelkivut ja unettomuus.
Mikä ettei jos halua lapsia, tai luku on jo täynnä. En minäkään ole käyttänyt mitään hormoneja en ulkoisia enkä laastareita enkä hormoonipillereitä. Katsotaan pysynkö terveenä. On niin suuri riski saada syöpälajeja.
Onkohan se hyvä ihmiselle syödä hormoneja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40+ naisen uho hormonittomasta elämästä on usein lyhytaikainen. Jos tulee ikäviä ja elämää rajoittavia vaihdevuosioireita, hormonikorvaushoito on siunaus.
Joo, minulla ei ole kyse uhosta vaan realiteeteista. En saa pillereitä vaikka haluaisin.
Kauheeta. Otan osaa.
Mä luovuin just hormonikierukasta. Oli 10v
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin miksi niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Wau, onnea. Itse sain valita: hormonit vai kohdunpoisto. Ap varmaan olisi kiljuen mennyt leikkaukseen ettei luomuneitsyys mene.
Ei olisi minulle tarjottu ensimmäistä vaihtoehtoa ollenkaan. Se olisi ollut kohdun poisto.
Vierailija kirjoitti:
Ei, etenkään jos on veritulppahistoriaa.
Joo, minulla ei ole kyse uhosta vaan realiteeteista. En saa pillereitä vaikka haluaisin.