Valion tietomurto - 70000 henkilön tiedot murrettu
Kovin on ollut hiljaista uutisointi Valion tietomurrosta, jossa 75 000 tuottajan, tuottajaosuuskunnan jäsenen ja eläkekassan jäsenen tiedot on hakkerotu. Uutisvirrassa tämä on painettu Digitodayhin tai vastaaviin suurta yleisöä vähemmän kiinnostaviin uutisryhmiin. Syytä mediahiljaisuuteen voi jokainen arvella.
Jos nuoruudessasi olit Valiolla kesätöissä vaikkapa vuonna 1996 sinut liitettiin Valion eläkekassaan. Nyt sitten saat kirjeen Valion keskinäiseltä eläkeyhtiöltä, jossa kerrotaan tietojesi vuotamisesta. Ja kehotetaan mm. harkitsemaan henkilökohtaista luottokieltoa ja rekisteröintikieltoa yhtiöiden vastuujäseneksi PRH:n rekisteriin.
Yksityishenkilölle jo henkilökohtainen luottokielto aiheuttaa ongelmia, koska tässä tilanteessa ei hänelle myönnetä luottokorttia. Yritystä perustavalle tai sen vastuujäseneksi siirtyvälle riski tietojen väärinkäytökselle on suuri. Ja tämä koskee 75000 henkilöä!
Hyökkääjä pääsi käsiksi tietoihin Valion it-palvelukumppani Vincitin kautta. Ohjelmistoyhtiö Vincit myy Valiolle it-palveluita.
Vincitin ilmoituksesta käy ilmi, että Vincitin työntekijän koneelta oli vuotanut salasana työntekijän toiminnan seurauksena. Vincitin toimitusjohtaja Julius Manni kertoi STT:lle aiemmin tässä kuussa, että työntekijän toiminta oli tahatonta.
Seurataanpa sitten, mitkä intressiryhmät saavat tämän keissin hyssyteltyä.
Kommentit (122)
Valiosta Trumppiin. Miten keskustelu voi mennä noin kauas alkuperäisestä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, ketä kiinnostaa mun tiedot? Siitä vain, en usko et on niin mielenkiintoista ;)
*on otettu jos joku tutkii*
Sinun nimellä ja henkilötunnuksella joku voi matkustaa Helsingissä ilmaiseksi ja sinulle tulee sakot. Jos et maksa sakkoja niin menee luottotiedot.
Samoin nimelläsi ja henkilötunnuksella voi tehdä osoitteenmuutoksen paperilla sekä laittaa sinut vastuulliseksi yrityksen rekisteriin. Sekä paljon muuta kun sen tekee paperilomakkeella.
Nuo voi onneksi estää tekemällä asianmukaiset kiellot DVV:hen, Postiin ja PRH:hon.
Vierailija kirjoitti:
Kun henkilötietojasi on päätynyt rikollisten käsiin, niitä saatetaan käyttää identiteettivarkauksissa tai petoksissa.
Voit kuitenkin itse ehkäistä väärinkäytöksiä kieltojen avulla. Harkitse kieltoja erityisesti silloin, kun henkilötunnuksesi on päätynyt luvattomasti ulkopuolisille.
1. Harkitse luottokieltoa ja estä osoitteenmuutos
Voit välttää rahalliset vahingot hankkimalla itsellesi vapaaehtoisen luottokiellon, jolloin tietojasi ei voida käyttää esimerkiksi pikavippien tai luottokorttien hankkimiseen. Voit tehdä vapaaehtoisen luottokiellon Verohallinnon positiivisessa luottotietorekisterissä.Verohallinnon palvelu on maksuton.
Verohallinnon maksuttomassa positiivisessa luottokieltorekisterissä voit antaa suostumuksen siihen, että tieto vapaaehtoisesta luottokiellostasi välitetään suostumuksellasi myös luottotietoyrityksille.
K
Rikollisten käsiin. Ensimmäisenähän tuosta hyötyvät kuntakokeilu ja sen provikkapalkkainen/korruptoitunut omaohjaaja. Saavat yhden työttömän vähemmän kun henkilö onkin yhtäkkiä mukana yritystoiminnassa.
Seuraavaksi vedetään asunto alta ja osoitetaan asunto toisaalta. Kenties vakoojien naapurista.
Seuraavaksi sitten hyötyy tämän tilannut työnantaja eli mitä todennäköisemmin valtio. Soitetaan kotiin ja pyydetään töihin.
Valiosta Trumppiin ->
seuraavaksi manipuloidaan politiikkaan mukaan ja jos olet naikkonen niin paritetaan Trumpille tai ainakin käytetään marionettina idän ja lännen välillä.
Valion kirje tuli iäkkäälle sukulaiselle joka ei pysty asioitaan hoitamaan sähköisesti, ei osaa käyttää nettiä, ei ole pankkitunnuksia. Hän on hädissään. Hänellä ei ole apua.
Onko nuo kirjeessä mainitut toimenpiteet todella tarpeellisia?
Vierailija kirjoitti:
Valion kirje tuli iäkkäälle sukulaiselle joka ei pysty asioitaan hoitamaan sähköisesti, ei osaa käyttää nettiä, ei ole pankkitunnuksia. Hän on hädissään. Hänellä ei ole apua.
Juu tulee maksamaan satoja euroja, ajella taksilla kuuteen eri instanssiin hoitamaan asiaa. Vanhukset heitettiin hyeenoille ja Valio pesi kätensä. Jos kyse ei olisi suomalaisista kansainväliset ihmisoikeusjerjestöt olisivat jo puuttuneet asiaan ja pari kansanedustajaa marssimassa helmat korvissa vanhusten ihmisoikeuksien puolesta.
Itse aion viskata henkkarit mäkeen, en kerto nimeä, en kerto osoitetta, ei ole papereita minulla! Matkustelen HSL:n bussissa ja heitän tarkastajalle sotun jonka muistan, jos käry käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tulee maksamaan satoja euroja, ajella taksilla kuuteen eri instanssiin hoitamaan asiaa. Vanhukset heitettiin hyeenoille ja Valio pesi kätensä. Jos kyse ei olisi suomalaisista kansainväliset ihmisoikeusjerjestöt olisivat jo puuttuneet asiaan ja pari kansanedustajaa marssimassa helmat korvissa vanhusten ihmisoikeuksien puolesta.
Itse aion viskata henkkarit mäkeen, en kerto nimeä, en kerto osoitetta, ei ole papereita minulla! Matkustelen HSL:n bussissa ja heitän tarkastajalle sotun jonka muistan, jos käry käy.
Sukulaiseni ei pysty hoitamaan asiaa itse, asuinkunnassaan ei ole toimipaikkoja, eikä hän pysty puhelimitsekaan asioitaan hoitamaan. Itse asun kaukana, eikä lähellä asuvista sukulaisistakaan ole apua. Jotain tarttis tehdä, mutta mitä ja miten. Valiolta tullut vain tyly kirje joka säikytti vanhusraukan totaalisesti.
En löydä Postin omilta sivuilta tuota osoitteensiirtokieltoa etsiskelystä huolimatta. Löysikö joku muu?
Tuo varmaan kannattaisi tehdä, koska ikävää jos rikollinen kääntää tunnuslukulistat ja pankki/luottokortit ja muut tärkeät postit menemään jonnekin muualle.
Tämmöinen löytyi, ei muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksityishenkilölle jo henkilökohtainen luottokielto aiheuttaa ongelmia, koska tässä tilanteessa ei hänelle myönnetä luottokorttia"
Riippuu tilanteesta. Jotkut luottokorttiyhtiöt myöntävät, kun esittää todistuksen, että kyseessä on omaehtoinen luottokielto. Toinen mahdollisuus on ottaa omaehtoinen luottokielto siksi aikaa pois päältä, kun hakee luottokorttia ja laittaa kielto takaisin päälle, kun kortin on saanut. Omaehtoisen luottokiellon kun voi asettaa päälle ja ottaa pois päältä henkilö itse milloin tahansa.
Se kestää. Pois ottaminen kestää kaksi viikkoa ja takaisin laittaminen ei ole varmasti sen nopeampaa.
Olen itse tehnyt vapaaehtoisen luottokiellon positiiviseen luottotietorekisteriin. Ei kestänyt varmaan 5 minuuttiakaan tehdä sitä. Piti vain kolmeen kohtaan laittaa merkinnät ja sen jälkeen painaa lähetä-painiketta.
Varmaan ainoa viive, mikä tuossa voi aiheutua, on se, kuinka nopeasti luottokiellon asettaminen tai sen poistaminen näkyy luotonantajille ja luottotietoyhtiöille.
Vierailija kirjoitti:
Joo tämän ohjeen löysin kyllä, mutta siellä omilla sivuilla ei sitten mistään löydykään sellaista kohtaa, missä suojauksen voisi tehdä.
Pakkomielle tulee maksamaan valtiolle miljoonia. Se on vähän voi voi. Jollakin on vaan tämmöinen pakkomielle.
Vierailija kirjoitti:
Postiin riittää tuossa tietomurtotapauksessa kevyt muuttosuojaus, joka siis estää muuttoilmoituksen tekemisen paperilomakkeella, mutta sallii sen sähköisesti. Ei ole tarvetta tuossa tapauksessa vahvalle muuttosuojaukselle, koska mitkään pankkitunnukset tms. eivät ole vuotaneet.
Tuon lisäksi pitää tehdä muuttoilmoituksen esto myös DVV:lle. Siinä on muuten huomioitava, että kun esto on päällä, niin muuttoilmoitusta ei voi tehdä muuten, kuin vain paikan päällä DVV:n palvelupisteessä. Jos muuttoilmoituksen haluaa tehdä itse, on esto ensin poistettava. Eston poiston voi tehdä itse.
Tätä minäkin ihmettelen. On melko pitkä tie siihen että vuotaneella salasanalla joku pöllii 70 000 ihmisen tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postiin riittää tuossa tietomurtotapauksessa kevyt muuttosuojaus, joka siis estää muuttoilmoituksen tekemisen paperilomakkeella, mutta sallii sen sähköisesti. Ei ole tarvetta tuossa tapauksessa vahvalle muuttosuojaukselle, koska mitkään pankkitunnukset tms. eivät ole vuotaneet.
Tuon lisäksi pitää tehdä muuttoilmoituksen esto myös DVV:lle. Siinä on muuten huomioitava, että kun esto on päällä, niin muuttoilmoitusta ei voi tehdä muuten, kuin vain paikan päällä DVV:n palvelupisteessä. Jos muuttoilmoituksen haluaa tehdä itse, on esto ensin poistettava. Eston poiston voi tehdä itse.
Joo mutta missä siellä omilla sivuilla se kevyt muuttosuojausmahdollisuus on? Katsoin omat sivut läpi, eikä sieltä sellaista löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tämän ohjeen löysin kyllä, mutta siellä omilla sivuilla ei sitten mistään löydykään sellaista kohtaa, missä suojauksen voisi tehdä.
Ensin Postin sivuille, sieltä valitset ylälaidasta "Muuttaminen". Sitten painat painiketta "Tee muuttoilmoitus". Heittää kirjautumisnäkymään. Siellä kirjaudut sisään joko pankkitunnuksilla tai Postin tunnuksilla, voit valita itse. Sitten muistaakseni avautui jokin omat tiedot näkymä, jossa on linkki "Hallinnoi omia tietoja" tai jotain sinne päin. Sieltä sitten löytyi painike "Kevyt muuttosuojaus", jonka pystyy klikkaamalla laittamaan "ON" -asentoon, jos se ei vielä siinä ole. Sen jälkeen on kevyt muuttosuojaus päällä.
Saimme molemmat Valiolta tuon kirjeen. Kummankin tiedot on siis menetetty, mihen vuosikymmenten takaisten kesätyön johdosta, minun vuosikymmenten takaisen työnantajan sidoksista Valioon. Olmme olleet eläkkeellä jo useamman vuoden...
Olen tehnyt kaiken,mink voin, Patentti jarekisterihallituksen ko. sivu on kaatunut runsaan käytön johdosta, joten en saanut tehtyä rekisteröintikieltoa pe, la, enkä tänään su.
Ymmärtääkseni GDPR:n mukaan henkilötietoja ei saa säilyttää noin kauaa. Pitäisikö meidän uhrien nostaa siitä kanne Valiota vastaan, joka ei ole siivonnut rekisteriään gdpr:n tultua voimaan?
Lakimiehiä/Lakinaisia paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Saimme molemmat Valiolta tuon kirjeen. Kummankin tiedot on siis menetetty, mihen vuosikymmenten takaisten kesätyön johdosta, minun vuosikymmenten takaisen työnantajan sidoksista Valioon. Olmme olleet eläkkeellä jo useamman vuoden...
Olen tehnyt kaiken,mink voin, Patentti jarekisterihallituksen ko. sivu on kaatunut runsaan käytön johdosta, joten en saanut tehtyä rekisteröintikieltoa pe, la, enkä tänään su.
Ymmärtääkseni GDPR:n mukaan henkilötietoja ei saa säilyttää noin kauaa. Pitäisikö meidän uhrien nostaa siitä kanne Valiota vastaan, joka ei ole siivonnut rekisteriään gdpr:n tultua voimaan?
Lakimiehiä/Lakinaisia paikalla?
Ehdottomasti joukkokanne. Yle ja HS eivät piittaa pätkääkään, kun kyseessä iäkkäät suomalaiset uhrit?
Onneksi Kampin Kelaan saa mennä ilman papereita, jos nälkä tulee.
Noista muuttosuojauksista kannattaa muuten sitten muistaa se, etteivät ne millään tavalla voi estää haamuasukkaan muuttamista kanssasi samaan osoitteeseen. Muuttosuojaukset suojaavat vain siltä, ettei sinun osoitettasi/kirjojasi voida luvatta muuttaa. Sille, että voisi estää muita henkilöitä muuttamasta/siirtämästä kirjojaan sinun asuntoosi/osoitteeseesi, ei ole olemassa mitään estoa. Eikä haamuasukas tarvitse edes mitään tietomurtoa tai ylipäänsä mitään henkilötietoja toisesta ihmisestä toteuttaakseen haamumuuton. Tarvitsee vain osoitteen, johon aikoo muuttaa.