Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhiä saa haukkua?

Vierailija
30.01.2025 |

Ketään muita ei saa haukkua yhteiskunnassa. Itse olin lapsena duunariperheestä ja meidän perhe ei ollut köyhimmästä päästä, mutta tarhassa ja koulussa pääsin silti rikkaiden perheiden lasten kiusattavaksi kun olihan siinä välillä huomattava sosioekonominen ero.

Edelleen sama tuntuu jatkuvan kun en ole itse aikuisena sen varakkaampi (tosin aloitin sijoittamisen kun lopetin alkoholinkäytön ja tupakanpolton). Kuitenkin edelleen saan kuittailuja tuosta ettei ole rahaa samoin kuin rikkailla varsinkaan tähän perhe-elämään (yksi lapsi). 

Mulla on oikeasti paniikki päällä, että on "pakko" hankkia kunnon korkeakoulututkinto, ura, rahaa ja resursseja jotta lapseni ei tulisi kiusatuksi köyhyyden takia. Tämä vainoharhani ei edes vaikuta perusteettomalta kun jo ihan rattaista lähtien on kommentoitu sitä ettei meillä sitä rahaa ole :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme ihmisiä ja rakennamme kaikkialle luonnollisia hierarkioita. Tietenkin me haukumme alempia: keskituloiset haukkuvat köyhiä, miehet haukkuvat naisia yms. Niin se vain menee.

Miksi naiset ovat miehiä alempia?

Vierailija
22/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on 2000-luvulla syntynyt ilmiö. Ysärilamassa oli niin paljon työttömiä että haukkuminen olisi ollut tökeröä, ja kasarilla ei ollut ketä haukkua kun suunnilleen kaikki olivat töissä. Ehkä joskus sotien aikaan on ollut tällainen iilmapiiri kuin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole enää kansakunta, niin suomalaisten työttömyyskään ei ole enää yhteinen tragedia kuten ennen.

Se synnyttää tämän nykyilmapiirin.

Vierailija
24/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme ihmisiä ja rakennamme kaikkialle luonnollisia hierarkioita. Tietenkin me haukumme alempia: keskituloiset haukkuvat köyhiä, miehet haukkuvat naisia yms. Niin se vain menee.

No minä olen hoikka ja hyvännäköinen vaikken ole rikas. Se taas tuntuu pirusti ärsyttävän muita, että osaan vähällä rahalla ja hyvällä motivaatiolla pitää huolta itsestäni, syödä oikein jne. jonka takia näytän sitten hyvältä. Joku mulqqu sitten jaksaa vinkua aina kehopositiivisuudesta ja itkee miten vaikeaa on laihduttaa (ei ole).

Minulle voi kyllä saarnata siitä miten köyhyydestä pääsee oikeanlaisella työnteolla, mutta jos menen sanomaan, että liikakiloista pääsee elämäntapamuutoksella niin johan on h***etti irti :D

AP

Vierailija
25/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nyt tuntuu, että ihmiset ovat liian herkkiä vetämään herneet nenäänsä kaikesta mitä joku sanoo tai kuvitellaan, että tota se tarkoitti. Jos joku kuittailee, niin sanoo takaisin napakasti ja antaa koirien haukkua ja tekee itse elämässään niin kuin parhaaksi näkee.

Niin olen sanonutkin. Sitten 50 ihmistä itkee sitä kun sanoin "ilkeästi" kun alunperin ne samat 50 tyyppiä nauroivat kommentille jolla minua sorrettiin. Kaksoisstandardit. AP

Vierailija
26/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi myös rikkaita ja keskituloisia saa haukkua.

Vierailija
27/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvatuksessa on paljon pielessä, jos jo lapset haukkuvat toisia köyhyyden takia. Mistä tarhaikäiset muuten tunnistavat kuka on köyhä ja kuka rikas? Koulussa toki vaatteet ja harrastukset kertovat asiasta, mutta uskoisin ja todella toivoisin, että köyhyys ei ole se, jolla ihminen ihmisenä määritellään. 

Jos köyhyys vaivaa itseä, niin toki se alemmuudentunto näkyy uloskinpäin ihan omassa käytöksessä.

Pää pystyyn ap, et ole yhtään sen huonompi kuin muutkaan tai oikeammin: olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. On pienipalkkaisia töitä ja on isopalkkaisia töitä ja ne kaikki ovat tarpeen, että yhteiskunta pyörii kunnolla.

Vierailija
28/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatuksessa on paljon pielessä, jos jo lapset haukkuvat toisia köyhyyden takia. Mistä tarhaikäiset muuten tunnistavat kuka on köyhä ja kuka rikas? Koulussa toki vaatteet ja harrastukset kertovat asiasta, mutta uskoisin ja todella toivoisin, että köyhyys ei ole se, jolla ihminen ihmisenä määritellään. 

Jos köyhyys vaivaa itseä, niin toki se alemmuudentunto näkyy uloskinpäin ihan omassa käytöksessä.

Pää pystyyn ap, et ole yhtään sen huonompi kuin muutkaan tai oikeammin: olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. On pienipalkkaisia töitä ja on isopalkkaisia töitä ja ne kaikki ovat tarpeen, että yhteiskunta pyörii kunnolla.

Ihan kiva, että on pirnipalkkaisia töitä. Minä en vain halua leimaantua köyhäksi raatajaksi. Siksi sanoin alussa, että olen paniikissa uran hankkimisen kanssa. Aivan kuten selviydyin kiusaamisesta muuttamalla itseni ulkoisesti upeaksi joudun selättämään tämän ongelman hankkimalla resursseja. En vain voi elää sen varassa, että kohtaan tarpeeksi armollisuutta kun se ei tuo lapselleni mitään turvaa hyökkääjiä vastaan. AP

Vierailija
29/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikomman kimppuun on helppo käydä. Samahan se on koulumaailmassakin. Niitä kiusataan jotka eivät kykene puolustautumaan. Joskus se heikompi saa tarpeekseen ja silloin ei ole hyvä olla se kiusaaja.

Vierailija
30/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikomman kimppuun on helppo käydä. Samahan se on koulumaailmassakin. Niitä kiusataan jotka eivät kykene puolustautumaan. Joskus se heikompi saa tarpeekseen ja silloin ei ole hyvä olla se kiusaaja.

Miksi nämä samat tyypit ottavat sitten verisesti itseensä jos sanoo, että ylipainosta pääsee eroon jos tekee töitä asian eteen? AP

Vierailija
31/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä nyt vaan on sosiaalisesti vajaita. Mun anoppi ihan porkerilla haukkuu työttömät luusereiksi, sairausloma on turhaa hänkään ei koskaa ollut sairauslomalla. Sama henkilö mielipiteidensä kanssa seisoo keräyslippaan kanssa kaupassa esittämässä kuinka hyvä ihminen on. Hyvyys ei tule siitä mitä näyttelee ulkopuolisille, vaan siitä mitä henkilö ajattelee ja toimii. Ei ehkä ihme ettei tälllä henkilöllä ole yhtään ystävää eikä heillä käy koskaan ketään kylässä

Vierailija
32/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä! :D

Koska tuet kilahtaa tilille? 

Vierailija
33/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meitä pitäisi haukkua? Mehän olemme ihan tavallisia veronmaksajia. Siksi olenkin köyhä, koska maksan eläkkeestäni 30% veroa. 

Vierailija
34/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhät valittaa koko ajan eivätkä edes aio tehdä elämästään parempaa paremmilla valinnoilla? 

Vierailija
35/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ei edes kiinnosta ihmisten varallisuus, eikä ole koskaan kiinnostanut, toimeen olen kyllä tullut. Enemmän kiinnostavat luonteenpiirteet ja osaaminen. Nuorena asuin ympäristössä, jossa asui myös "rikkaita" perheitä. Olivat lähinnä vain suuremmissa veloissa kuin toiset. Eivät he kaikki kuitenkaan mitenkään loistaneet älykkyydellään tai muilla taidoillaan. Ihan sama onko köyhä vai rikas, ihmisen onnellisuus ei ole siitä kiinni. Ennemmin taitava köyhä kuin kaiken helpolla saanut osaamaton rikas.