Itäkeskuksen peruskoulussa on luokka, jossa kukaan ei puhu suomea kotikielenään näin opetus sujuu
Ollaan Itäkeskuksen peruskoulun ekaluokkalaisten suomen kielen tunnilla. Ei voi sanoa äidinkielen tunnilla, sillä kenenkään äidinkieli ei ole suomi.
Luokassa opiskelivat kahden ekaluokan jakoryhmät, ja paikalla on 17 oppilasta. Kaikki he ovat niin sanottuja S2-oppilaita. Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä ei ole suomi, ruotsi tai saame.
Itäkeskuksen peruskoulussa on paljon oppilaita, joiden äidinkieli ei ole suomi. Kuva: Pete Aarre-Ahtio / IS
Osa 7-vuotiaista oppilaista lukee suomenkielisiä lauseita kuin vettä vaan. Edes moni suomea äidinkielenään puhuva lapsi ei yllä ekaluokalla samaan. Osalla lukeminen on jonkin verran vaivalloisempaa. Osa lukee mekaanisesti kelvollisesti mutta ei välttämättä täysin ymmärrä lukemaansa.
Sen johdosta tarjottimia on luokan lattialla kolme. Jokainen lapsi saa hakea lapun oman lukutaitonsa mukaiselta tarjottimelta. Kaikki saavat kehut oman lukusuorituksensa jälkeen.
Oppilaat kävivät hakemassa tarjottimilta lappuja ja lukivat ne opettajille. Kuva: Pete Aarre-Ahtio / IS
Kun luokassa on paljon moninaisuutta ja monentasoisia oppilaita, opetusta on pakko eriyttää.
Opetuksessa käytetään paljon eriyttävää materiaalia, eli oppiminen tapahtuu monella eri tasolla. Jos menisimme hitaimman oppilaan mukaan, lahjakkaimmat turhautuisivat, koulun apulaisrehtori ja 1. luokan opettaja Annina Kervinen sanoo.
Esimerkiksi ekaluokkalaisten suomen kielen tunnilla oli kaksi luokanopettajaa (Kervinen ja Liisa Ojala) ja yksi S2-opettaja (Pauliina Niemelä).
Opettajat Pauliina Niemelä (yläkuva) ja Liisa Ojala nauttivat työstään. Kuva: Pete Aarre-Ahtio / IS
Opettajat sanovat, että mukautetun opetuksen suunnittelu aiheuttaa lisätyötä, kun kielellisesti monentasoiset oppilaat pitää ottaa huomioon.
Aiheuttaahan eritasoisen oppimateriaalin valmistaminen jonkin verran lisätöitä ja monentasoisten oppilaiden opettaminen erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja tehtäviä, kun on yhteis- ja samanaikaisopetusta, Ojala sanoo.
Näen yhteistyön suolana, kun ajatuksia ja ideointia oppitunneista tehdään yhdessä, Niemelä lisää.
Oppilailla pitää olla tunne, että opettajat ovat samalla puolella eikä vastakkainasettelua ole. Jos nuoret kokevat, että aikuiset ovat oikeasti heitä varten, he pysyvät kyllä innokkaina, Karhunen sanoo.
Lisäksi Itäkeskuksen peruskoulussa harjoitellaan joka luokka-asteella kaveritaitoja, yhdessä olemista ja tiettyä vahvuutta joka viikko. Syyskuun teemana oli ystävällisyys, lokakuussa itsesäätely ja marraskuussa on harjoiteltu sinnikkyyttä.
On tosi tärkeää, että mennään empatia edellä eikä ennakkoluulot edellä.
Uuniin!