Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet oppilaat ysiluokalla, luokkaretkirahasto

Vierailija
28.01.2025 |

Mitenkäs on toimittu luokkaretkirahaston kanssa, kun uusia oppilaita on tullut ysiluokalla? Kuitenkin leirikoulu maksaa vähintään 600 e. Ovatko uudet oppilaat kenties tarjoutuneet maksamaan kassaan jotakin itse (ovat kenties saaneet vanhan luokan kassasta maksamiaan takaisin) vai onko tultu ns valmiiseen pöytään?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään retkelle valmiiseen pöytään. Meinaan meillä oli luokan järjestämä disko ja annoin lapselle rahaa mukaan, että voi ostella ja ne menee sinne luokan kassaan. No lapseni ja pari muutakin oli käyny pikaruokapaikassa syömässä, et siinäpä se sponsorointi meidän perheeltä ja muutamalta muultakin. 🤣🤣

Vierailija
2/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on luokan talkoorahoja. Ei niitä ole spesifioitu oppilaskohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään he ei maksa mitään. Peruskoulussa ei voi oppilailta periä minkäänlaisia maksuja.

Leirikouluun rahaa kerätään siten, että rahalla maksetaan kaikkien oppilaiden leirikoulu riippumatta siitä, ketkä ovat rahan hankintaan osallistuneet.

Jos kerätyt rahat ei riitä, sitten ei mennä leirikouluun ja mennään sinne mihin riittää.

Vierailija
4/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien ei tarvitse maksaa. Kenenkään ei tarvitse maksaa. Kaikki pääsevät matkalle, jos johonkin mennään.

Vierailija
5/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että lapsille opetetaan koulussa mitä sosialismi on.

Vierailija
6/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaanko luokalta lähtevälle "hänen osansa" kerätyistä rahoista mukaan? Ei tietenkään, kuten ei myöskään rahasteta ylimääräistä uusilta oppilailta.

Vierailija
7/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisestä koulusta ei anneta mitään mukaan ja uuden luokan kassa koskee myös heitä. Tästä on ihan selkeä laki olemassa. Itse tein tämän hyvin selväksi koko huoltajaporukalle, mutta silti joku alkoi mussuttaa. 

Vierailija
8/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei halunnut yläkoulussa Itävallan matkalle. Osallistui kuitenkin diskojen ym. järjestämiseen, mutta ei saanut osuuttansa takaisin. Kävi koulua normisti muiden matkan aikana.

Itse taas sain osuuteni takaisin, kun opiskellessani ammattia osallistuin luokkaretkikeräykseen. En päässyt matkalle, koska olin viimeisilläni raskaana. 

Näin se menee kai tosiaan koulusta riippuen.

Vierailija
9/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö ei halunnut yläkoulussa Itävallan matkalle. Osallistui kuitenkin diskojen ym. järjestämiseen, mutta ei saanut osuuttansa takaisin. Kävi koulua normisti muiden matkan aikana.

Itse taas sain osuuteni takaisin, kun opiskellessani ammattia osallistuin luokkaretkikeräykseen. En päässyt matkalle, koska olin viimeisilläni raskaana. 

Ei ole mitään omaa osuutta. Luokkaretkeä varten kerätyillä rahoilla rahoitetaan kaikkien luokkalaisten retki. 

Vierailija
10/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisestä koulusta ei anneta mitään mukaan ja uuden luokan kassa koskee myös heitä. Tästä on ihan selkeä laki olemassa. Itse tein tämän hyvin selväksi koko huoltajaporukalle, mutta silti joku alkoi mussuttaa. 

Mikä laki ja pykälä? Tartteis omaankin käyttöön.

Vierailija
11/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on kaikille ilmainen. Kaikkien pitää päästä osalliseksi. Näin sanoo laki.

Vierailija
12/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaisin asiaan tutustumisen vaikka rahankeräyslaista. 

Vierailija
13/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusopetuslaki. Sitä täsmentää OPH:n ohje. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/koulun-retket-ja-leirikoulut

Vierailija
14/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän tuleekin mielenkiintoinen keskustelu. Miten te, jotka ette mitenkään osallistu, kehtaatte eli miten riittää Pokka? Teitä on paljon myös meidän luokan vanhemmissa ja kiinnostaa kovasti tietää, hävettääkö vai mikä tunne herää näissä luokkaretkikassa-asioissa, kun ei laita tikkua ristiin.

Vierailija
15/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sääntö, että suorat rahalahjoitukset saa takaisin, jos vaihtaa lk tai ei pääse retkelle, talkootyö jää luokalle.

Vierailija
16/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia talkoot ja sitten kerätty raha. Talkoilla saadut rahat on luokan yhteisiä. Jos luokassa on kerätty vaikka yläaste joka lukukausi matkarahastoa, niin että vanhemmat ovat maksaneet rahaa luokan tilille, niin se on lapsen/vanhempien ja kohtuullista palauttaa, jos lapsi ei reissuun lähdekään.

Vierailija
17/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia talkoot ja sitten kerätty raha. Talkoilla saadut rahat on luokan yhteisiä. Jos luokassa on kerätty vaikka yläaste joka lukukausi matkarahastoa, niin että vanhemmat ovat maksaneet rahaa luokan tilille, niin se on lapsen/vanhempien ja kohtuullista palauttaa, jos lapsi ei reissuun lähdekään.

Olisiko siinä tapauksessa kohtuullista maksaa luokkaa vaihtaessa uudelle luokalle? 

Vierailija
18/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko siinä tapauksessa kohtuullista maksaa luokkaa vaihtaessa uudelle luokalle? 

Ai, talkoorahoista? No, ei! Useampi syy. Niissä rahoissa voi olla todella epätasainen työmäärä ja summa mitä vanhemmat ja lapset ovat talkota tehneet. Sekä ei ole tietoa, onko lapsella edes leirikoulua siinä uudessa luokassa,

Vierailija
19/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä korpeaa, kun yksille tulee 3 vapaamatkustajaa, joille pitää talkoilla 2000 e eivätkö ko perheet pistä rikkaa ristiin.

Vierailija
20/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kaipailisin yleensä kommentteja niiltä, jotka ei osallistu mitenkään luokkarrtkirahastotalkoisiin. Arvostatteko ylipäänsä niitä, jotka ahkeroivat vai pidettäköön heitä tyhminä, jotka raatavat teidän puolesta? Vai mitkä ajatukset. Olen jo miettinyt ehdottaa käytettyjen alushousujen myyntiä. Sen ei ainakaan pitäisi olla liian suuri vaiva laiskimmallekaan vanhemmalle, luokkaretkirahasto voi hankkia alkkarit (ei mitään luxus).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi