Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudet oppilaat ysiluokalla, luokkaretkirahasto

Vierailija
28.01.2025 |

Mitenkäs on toimittu luokkaretkirahaston kanssa, kun uusia oppilaita on tullut ysiluokalla? Kuitenkin leirikoulu maksaa vähintään 600 e. Ovatko uudet oppilaat kenties tarjoutuneet maksamaan kassaan jotakin itse (ovat kenties saaneet vanhan luokan kassasta maksamiaan takaisin) vai onko tultu ns valmiiseen pöytään?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö ei halunnut yläkoulussa Itävallan matkalle. Osallistui kuitenkin diskojen ym. järjestämiseen, mutta ei saanut osuuttansa takaisin. Kävi koulua normisti muiden matkan aikana.

Itse taas sain osuuteni takaisin, kun opiskellessani ammattia osallistuin luokkaretkikeräykseen. En päässyt matkalle, koska olin viimeisilläni raskaana. 

Näin se menee kai tosiaan koulusta riippuen.

On eri asia talkoot ja sitten kerätty raha. Talkoilla saadut rahat on luokan yhteisiä. Jos luokassa on kerätty vaikka yläaste joka lukukausi matkarahastoa, niin että vanhemmat ovat maksaneet rahaa luokan tilille, niin se on lapsen/vanhempien ja kohtuullista palauttaa, jos lapsi ei reissuun lähdekään.

Olisiko siinä tapauksessa kohtuullista maksaa luokkaa vai

Ei talkoorahoista vaan niistä jotka saa vanhan lk kassasta, jos on maksettu esim kk-rahaa

Vierailija
22/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kaipailisin yleensä kommentteja niiltä, jotka ei osallistu mitenkään luokkarrtkirahastotalkoisiin. Arvostatteko ylipäänsä niitä, jotka ahkeroivat vai pidettäköön heitä tyhminä, jotka raatavat teidän puolesta? Vai mitkä ajatukset. Olen jo miettinyt ehdottaa käytettyjen alushousujen myyntiä. Sen ei ainakaan pitäisi olla liian suuri vaiva laiskimmallekaan vanhemmalle, luokkaretkirahasto voi hankkia alkkarit (ei mitään luxus).

En osallistu, koska en ole missään vaiheessa edes halunnut mitään retkiä ja talkoita. Hoitakoot he, jotka ovat tupanneet itsensä suunnittelemaan mitään tuollaista. Vuosia etukäteen ei voi edes tietää, onko lapsi retkiajankohtana vielä samalla luokalla tai haluaako ylipäänsä lähteä mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me alettu mitään etukäteen maksamaan. Maksettiin sitten kun retki oli ajankohtainen. Muutenkin typerää kaikki keräys ja kerjääminen. 

Vierailija
24/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Siis suurimmalle osalle vanhemmista on ihan sama, tehdäänkö esim ysillä luokkaretkeä vai ei. Jos jotkut muut hankkivat rahat, päästävät lapsen kuitenkin retkelle. Hyvä tietää.

Jännää muuten, että niiden vanhempien, jotka ei osallistu ollenkaan, lapset ovat kovimpia esittämään luokkaretkelle vaatimuksia. Toden totta jännää.

Vierailija
25/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Siis suurimmalle osalle vanhemmista on ihan sama, tehdäänkö esim ysillä luokkaretkeä vai ei. Jos jotkut muut hankkivat rahat, päästävät lapsen kuitenkin retkelle. Hyvä tietää.

Jännää muuten, että niiden vanhempien, jotka ei osallistu ollenkaan, lapset ovat kovimpia esittämään luokkaretkelle vaatimuksia. Toden totta jännää.

Yläkoululaiset ovat jo sen verran isoja, että voisivat talkoilla ihan itse.

Vierailija
26/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusien ei tarvitse maksaa. Kenenkään ei tarvitse maksaa. Kaikki pääsevät matkalle, jos johonkin mennään.

Paitsi ulkopuolisten ihmisten, joille tyrkytetään ostettavaksi ylihintaisia keksejä, sukkia ja milloin mitäkin krääsää!

Maksakaa itse leirikoulunne!

Vierailija
27/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin! Ja kotoa mukaan taskurahaa ostoksiin, niin se on siinä.

On se kumma että vanhemmat tarvitaan sekaantumaan kaikkeen mitä koulussa tehdään. Jos kouluissa ei järjestetä luokkaretkiä, niin sitten ei. Lopettakaa kerjääminen ja krääsän kaupustelu. Olette kuin musttttttalaiset.

Vierailija
28/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin! Ja kotoa mukaan taskurahaa ostoksiin, niin se on siinä.

On se kumma että vanhemmat tarvitaan sekaantumaan kaikkeen mitä koulussa tehdään. Jos kouluissa ei järjestetä luokkaretkiä, niin sitten ei. Lopettakaa kerjääminen ja krääsän kaupustelu. Olette kuin musttttttalaiset.

Muistan kun 90-luvulla kerättiin rahaa 6-luokan leirikouluun, niin oli joku 5-10 aktiivista vanhempaa koordinoimassa keräämistä, huolehtimassa rahoista, hankkimassa tavaraa jne, mutta me lapset oltiin kaikki mukana itse toiminnassa. Kun järjestettiin koulussa disco, myytiin itse liput, oltiin vuorotellen myymässä syötävää ja juotavaa. Discon jälkeen kaikki jäivät yhdessä siivoamaan jälkiä. Tai kun myytiin keksejä ja karkkeja, jokainen kiersi itse myymässä niitä, eikä vanhemmat pakkomyyneet työkavereilleen. Ehkä näin keski-iän kynnyksellä aika kultaa muistot, mutta luulisin nykynuortenkin nauttivan retkestä enemmän, kun sen eteen on tehnyt itsekin jotain.

Vierailija
29/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kaipailisin yleensä kommentteja niiltä, jotka ei osallistu mitenkään luokkarrtkirahastotalkoisiin. Arvostatteko ylipäänsä niitä, jotka ahkeroivat vai pidettäköön heitä tyhminä, jotka raatavat teidän puolesta? Vai mitkä ajatukset. Olen jo miettinyt ehdottaa käytettyjen alushousujen myyntiä. Sen ei ainakaan pitäisi olla liian suuri vaiva laiskimmallekaan vanhemmalle, luokkaretkirahasto voi hankkia alkkarit (ei mitään luxus).

Meillä on esikoisen harrastukseen osallistunut paljon aikuisia. Kuopuksen moni luokkakaveri oli ihastunut esikoisen harrastekavereihin ja esikoisen kaverit kävivät moikkaamassa kuopusta. Tämä tarkoitti kuopus oli suosittua seuraa. Moni äiti kertoi kuopus voi tulla istumaan heidän kanssa.

Itse olin lähes aina myymässä makkaroita, ex mieheni oli myös mukana kuten myös hänen uusi vaimo, nyt myös ex. Yhdessä matsissa meitä oli minä, ex, vaimo nro 2, ex appivanhemmat.

Mä aina sanoin , kun siellä pidettiin laskua kuka teki ja mitä, ylimääräiset tulevat seuran hyväksi. 

Joillain on enemmän aikaa, toisilla vähemmän, joitain kiinnostaa jne. Mutta ei se ole lapsen syy

Vierailija
30/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on ongelma, niin te puuhapetet voisitte järjestää reissun vapaa-ajalla ihan vain omille kullannupuillenne, niin ei tarvitse kustantaa muiden mukuloille mitään.

Vierailija
31/33 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on ongelma, niin te puuhapetet voisitte järjestää reissun vapaa-ajalla ihan vain omille kullannupuillenne, niin ei tarvitse kustantaa muiden mukuloille mitään.

Niinhän me järjestetäänkin kaikkea vapaa-ajan juttuja omille lapsillemme.

Mulla on vaativa esimiestyö, mutta myös tasapuolisesti osallistuva puoliso, joten kyllä meillä on aikaa ja paukkuja lapsen harrastustoiminnan ohella myös luokkaretkikassatalkoisiin. Ihmetyttää vain, kun muilla ei ole ollenkaan aikaa, tarmoa tai mahdollisuuksia osallistua. En nyt sitten yksinkertaisesti viitsi 1-4 äidin kanssa järjestää lapsia reissuun. Vaikka voisin. Ollaan jo nyt käytännössä kaksin kerätty 8000 e vuodessa.

Vierailija
32/33 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaativa esimiestyö, mutta myös tasapuolisesti osallistuva puoliso, joten kyllä meillä on aikaa ja paukkuja lapsen harrastustoiminnan ohella myös luokkaretkikassatalkoisiin. Ihmetyttää vain, kun muilla ei ole ollenkaan aikaa, tarmoa tai mahdollisuuksia osallistua. En nyt sitten yksinkertaisesti viitsi 1-4 äidin kanssa järjestää lapsia reissuun. Vaikka voisin. Ollaan jo nyt käytännössä kaksin kerätty 8000 e vuodessa.

Kiva teille, mutta kaikkia ei vaan kiinnosta. Mitä ne lapset muuten ovat tehneet ja tekevät luokkaretkensä hyväksi?

Vierailija
33/33 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaativa esimiestyö, mutta myös tasapuolisesti osallistuva puoliso, joten kyllä meillä on aikaa ja paukkuja lapsen harrastustoiminnan ohella myös luokkaretkikassatalkoisiin. Ihmetyttää vain, kun muilla ei ole ollenkaan aikaa, tarmoa tai mahdollisuuksia osallistua. En nyt sitten yksinkertaisesti viitsi 1-4 äidin kanssa järjestää lapsia reissuun. Vaikka voisin. Ollaan jo nyt käytännössä kaksin kerätty 8000 e vuodessa.

Kiva teille, mutta kaikkia ei vaan kiinnosta. Mitä ne lapset muuten ovat tehneet ja tekevät luokkaretkensä hyväksi?

Leikittäneet lastenjuhlissa, paistaneet ja myyneet makkaraa, myyneet arpoja, myyneet karkkia ja urheilukerrastoja. Osa lapsista siis. Osa on vain arvostellut luokkaretkikohteita. Nuo kaikki vain on sellaisia varainkeruuhommia, joihin tarvitaan myös aikuisia, että hommat toimii ja asiakkaat saa vastinetta rahoilleen.