Työterveysneuvottelu. Saako työntekijä pyytää haluamansa ihmisen mukaan neuvotteluun?
Työnantajaltahan tulee kaikki jotka katsovat tarpeellisiksi, sitten on työterveys ja työntekijä. Mutta saako työntekijä ottaa myös mukaan jonkun?
Kommentit (41)
Tottakai voi, esim. luottamusmiehen.
Miksi tällainen siis järjestetään? Mikä tässä tarkoitus on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällainen siis järjestetään? Mikä tässä tarkoitus on?
Koska LAISKAT ei halua tehdä TÖITÄ. SIKSI.
Minä en tiennyt, mutta onneksi sekä työpsykologi että tt-lääkäri oli täysin mun puolella, vaikka eivät virallisesti tietenkään saa puolia valita. Mutta kun esimies hyökkäsi neuvottelussa päälle kuin yleinen syyttäjä, niin olivat tukena. Palasin sairaslomalta töihin ja irtisanouduin, muuten olisi mennyt mielenterveys. Sain muualta paremman paikan ja aivan käsittämättömän ihanan esimiehen. Nyt vasta alan ymmärtää, kuinka sairasta tuo edellinen meno oli. Luojan kiitos, pääsin pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiennyt, mutta onneksi sekä työpsykologi että tt-lääkäri oli täysin mun puolella, vaikka eivät virallisesti tietenkään saa puolia valita. Mutta kun esimies hyökkäsi neuvottelussa päälle kuin yleinen syyttäjä, niin olivat tukena. Palasin sairaslomalta töihin ja irtisanouduin, muuten olisi mennyt mielenterveys. Sain muualta paremman paikan ja aivan käsittämättömän ihanan esimiehen. Nyt vasta alan ymmärtää, kuinka sairasta tuo edellinen meno oli. Luojan kiitos, pääsin pois.
Hyvä näin. Minulla myös sama kokemus, eli työterveyslääkäri oli tosi tiukkana, vaikka esihenkilö yritti selitellä vastaan. Riittävät muutokset tehtiin ja pystyin jatkamaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on se, joka päättää työkyvyn, ei esihenkilö.
Tämä. Itsekin sain lääkärintodistuksen jonka mukaan tietyt mukautukset tulee tehdä, tai mikäli se ei onnistu, todistus toimii sairauslomatodistuksena.
Juuri näin. Minulla oli aika selkeää, etten pysty työhön. Terveys syynä. Työnantaja yritti lässyttää jotain osa-aikatyöstä yms. Työterveyslääkäri latasi faktat pöytään, että en voi sitä työtä tehdä. Piste. Ammatillisen kuntoutuksen kautta työllistyin uudenlaiseen työhön. Työnantajat riiputtaa ihan liian pitkään mukana, vuoden tai ylikin, ja sama virsi, että jospa osa-aikaista kokeilisi. Ja sitä rataa. Niiden ei tarvitse maksaa palkkaa, niin kaikki on plussaa. Olen kuullut tuunatusta työstä samaa, että osa-aikaisena pannaan mapittamaan ja vähän jotain nettisivuja päivittämään. Eihän se mikään aikuisen ihmisen ura ole. Ja miten pitkään sitä hommaa edes riittää. Tietysti vähintään sen ajan kun työnantaja saa niitä palkkatukia yms. Ammatillinen kuntoutuksen voi olla omaan työpaikkaan, jos on eri työtehtävä. Siinä rahan maksaa vakuutusyhtiö (esim. Ilmarinen). Kun siellä in vetänyt 3-6 kk pää kainalossa, lopussa voi vastaus olla, että ei meillä olekaan sinulle sopivaa työtä. Siis kun pitäisi alkaa maksaa palkkaa. Siksi ammatillinen kuntoutus täysin uuteen ammattiin on tehokkaampaa. Ei siis itsellä tuosta kokemusta (muusta luin uuteen kouluttautumisesta), mutta olen kuullut ihmisten kertovan kokemuksiaan.
Onneksi tulee ns paikallinen sopiminen Jää turhat neuvottelut pois Voi antaa suoraan kenkää saikuttelijoille T Arska Satonen
Minä kerroin työnantajalle että juristini tulee mukaan ja halusin varmistuksen keskustelun ajankohdalle. Yllättäen päivää ennen sovittua aikaa työnantaja ilmoitti ettei näekään tarvetta keskustelulle ja perui koko tapahtuman. Ei sen koommin kuulunut asiasta ja pari vuotta myöhemmin minut rekryttiinkin nykyiselle työnantajalleni huomattavasti aiempaa paremmalla palkalla.
Kyllä on oikeus pyytää mukaan esim. työsuojeluvaltuutettu.
Joskus menee toivotusti ja joskus ei. Riippuu mitä toivoo.
Tähän liittyen oma pohdintani. Työntekijöitähän täytyy kohdella tasapuolisesti. Jos yksi ei voi olla työpaikalla terveyssyistä ja saa luvan olla etätyössä niin pitääkö kaikille antaa sama lupa? Vaikka eivät oireile?
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen oma pohdintani. Työntekijöitähän täytyy kohdella tasapuolisesti. Jos yksi ei voi olla työpaikalla terveyssyistä ja saa luvan olla etätyössä niin pitääkö kaikille antaa sama lupa? Vaikka eivät oireile?
No ei todellakaan, ei se tasapuolisuus sitä tarkoita. Ei kaikki voi jäädä saikullekaan, jos yksi on työkaveri on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen neuvottelu on? Sairaslomapäiviä liikaa?
Ei kun liian vähän. AP haluaisi vakinaistaa saikuttelut.
Työterveyshoitajana kannustan ottamaan vähintään luottamusmiehen mukaan, hän on aina 110% työntekijän puolella. Joskus neuvotteluissa työnantajan voi olla vaikea ymmärtää työntekijän tilannetta, eikä me työterveyden puolelta saada luovuttaa terveystietoja, niin silloin on hyvä että on myös joku ulkopuolinen mukana tukemassa työntekijää.
Minä suosittelisin kuitenkin sellaisen henkilön pyytämistä mukaan, johon voit tosiaan luottaa. Luottamushenkilö työpaikalta, siis ay-tyyppi, jos sinulla ei ole mitään tietoa hänen persoonastaan, niin... saatat kuule yllättyä, sillä "hänenkin on voitava jatkaa työssään". Eli menee työantajan taakse.
Toki, eihän tuollaisen luottamushenkilön tehtävä olekaan muuta kuin olla läsnä todistamassa, että asian käsittely sujuu sellaisten sääntöjen mukaan, jotka tämän luottamushenkilön tehtävänsä perusteella pitäisi tietää. Ei se luottamushenkilökään ole sinun puolestapuhujasi, hän vain on läsnä todistamassa tilannetta.
Mutta tukihenkilön saa ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit ottaa jonkun mukaan, ei työnantaja sitä voi kieltää. Tasaa pelikenttääkin. Vaikka työterveys nyt varsinaisesti ei ole kenenkään puolella vaan keskittyy lääketieteeseen, mutta silti.
Kuka maksaa töyterveyden läääkärin palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit ottaa jonkun mukaan, ei työnantaja sitä voi kieltää. Tasaa pelikenttääkin. Vaikka työterveys nyt varsinaisesti ei ole kenenkään puolella vaan keskittyy lääketieteeseen, mutta silti.
Kuka maksaa töyterveyden läääkärin palkan?
Hänen työnantajansa. Ja meillä työterveyslääkäri on ollut tasan minun, työntekijän, puolella. Selvät sävelet on luetellut työnantajalle ja periksi ei ole antanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut puolivuotta sairaslomalla Kaksi kertaa työkykyneuvotteluisssa Tutkailevat onko vielä paluuta entisiin töihin Vai pitäiskö hakea työkyvyttömyys eläkettä Vaikeeaa näyttää olevan Olenhan vielä liian nuori Vasta 63v
En tiedä yritikö tosissasi olla sarkastinen, mutta meinasit vissin, että 30v pitäs päästä siivellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut puolivuotta sairaslomalla Kaksi kertaa työkykyneuvotteluisssa Tutkailevat onko vielä paluuta entisiin töihin Vai pitäiskö hakea työkyvyttömyys eläkettä Vaikeeaa näyttää olevan Olenhan vielä liian nuori Vasta 63v
En tiedä yritikö tosissasi olla sarkastinen, mutta meinasit vissin, että 30v pitäs päästä siivellä?
Ei eläkeikä vielä ole 93 v
Tämä. Itsekin sain lääkärintodistuksen jonka mukaan tietyt mukautukset tulee tehdä, tai mikäli se ei onnistu, todistus toimii sairauslomatodistuksena.