Nuori kysyy: Miten tehdään kastike ruoalle?
Tiedän kyllä perusteet eli jauhoja ruskistetaan, lisätään vettä jne. Mutta miten siitä saa maukasta kuten ravintoloissa? Ihan esimerkkinä: Työpaikan ruokalassa oli muusia ja nakkeja, ruskea kastike todella hyvää joka teki koko ateriasta hyvän. En itse saa kastikkeesta mitenkään yhtä maukasta.
Kommentit (36)
Ruskea kastike on junttia ja mautonta, hyvä kastike tehdään aina kuohukermasta ja tomaattimurskasta.
Tärkeä!
Vesi aina kuumana jauhoseokseen!
Ota valurautapannu (ruskistaa ja paistaa paremmin). Keitä vesi kuumaksi valmiiksi. Levy 5 asentoon.
Nokare voita ja vähän ruokaöljyä pannulle. Kun voi sulaa lisää pannulle pippuri seos rouhetta ja 1 silputtu sipuli. Kuullota vähän aikaa ja lisää 1 dl vehnäjauhoa.
Sekoita puulastalla pannulla mauste, sipuli ja jauho seosta, kunnes se on ruskeaa. Älä polta jauhoja.
Kun jauho on ruskistunut kaada se kattilaan pannulta. Murustele ruskea lihaliemikuutio kattilaan. Kaada kiehuvaa vettä kattilaan koko ajan vatkaamalla voimakkaasti vispilällä.
Kaada kiehuvaa vettä pannulle ja kiehuessa kaavi puulastalla pannusta maut veteen. Kaada pannussa oleva vesi kattilaan ja sekoita.
Keitä kastiketta kattilassa vähintään 5 minuuttia. Lisää suola teelusikallinen litraa kohti tai maun mukaan.
Kastike on valmis. Ja valurauta pannu on valmis seuraavaa käyttöä varten. Jos paistoit lihaa niin ota pannulta paistossa tulevat maut kiehuvalla vedellä talteen kastiketta varten.
Ruskistetut jauhot ja neste ovat vasta pohja kastikkeelle. Makua siihen saa lisäämällä vaikkapa tomattipyreetä tai kermaa, paahdettua sipulia, sieniä tms. sekä mausteita. Nesteenä voi käyttää hyvää lihalientä tai jos käyttää vettä, niin fondilla saa hyvän pohjamaun kastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen ruskean kastikkeen saa parhaiten tehtyä, kun ensin ruskistaa jauhot kuivalla pannulla ja sitten lisää voin, veden ja mausteita. Suola ja pippuri yleensä riittää. Myös kasvinsliemikuution voi lisätä, jos haluaa irroitella.
Tän tavan minäkin opin, kun olin aikani taistellut voi-jauhoseoksen kanssa. Eli jauhot ruskistetaan kuivalla pannulla, siihen lisätään vettä ja rasvaa ja maustetaan.
Mun mielestä pelkkään veteen tehty ruskea kastike on ankeaa. Käytän itse kasvisliemivalmisteita, koska en syö lihaa, mutta lihaliemivalmisteet lienee yleisempi vaihtoehto. Pieni turaus ketsuppia on ihan ehdoton (ei saa laittaa liikaa, kastikkeen ei ole missään nimessä tarkoitus maistua ketsupilta, vaan ketsuppia käytetään tuomaan umamia, happoa ja makeutta).
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kastike on junttia ja mautonta, hyvä kastike tehdään aina kuohukermasta ja tomaattimurskasta.
Hyi, tomaattimurkaa tungetaan muutenkin liiaksi joka paikkaan, pilaa hyvän kastikkeen yöks.
Vierailija kirjoitti:
Lisää sinne kastikkeeseen esim lihaliemikuutio, ketsuppia loraus,, mausteita esim sipulijauhe, valkosipuli, grillimauste pippuria, kermaa
Isoäitini lisäsi siihen tavalliseen ruskeaan kastikkeeseen sokeripalan. Oli hyvä kastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää sinne kastikkeeseen esim lihaliemikuutio, ketsuppia loraus,, mausteita esim sipulijauhe, valkosipuli, grillimauste pippuria, kermaa
Lihaliemikuutoita, ketsuppia ja grillimaustetta? Onneksi ei tarvitse syödä ruokiasi!
Köhöm! Olet erehtynyt!
Ainekset
2annosta
200-300 g makkaraa
1 sipuli
2 rkl voita
dl vehnäjauhoja
3 dl vettä
1 rkl tomaattipyreetä TAI KETSUPPIA!
1 rkl sinappia
tl suolaa
1-2 maustekurkkua
dl smetanaa
mustapippuria rouheena
Monet laittaa lihaliemikuution/-jauhetta!
Täähän on stroganovia. Ei ketsuppia, eikä mitään tiivistekönttejä.
ohis
Ruskista jauhot voilla (ei mitään margariinia), pelkän veden sijaan lihaliemi. Vähän sinappia sekaan ja se on aikalailla siinä.
Olen 52-vuotias, teen paljon ruokaa, mutta ruskea kastike (sellainen oikeasti maukas) on minullekin edelleen mysteeri.
Eli aloittaja, ole huoleti, kokeile ja yritä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä!
Vesi aina kuumana jauhoseokseen!
Nope. Kuuman veden kanssa pitää olla pirun nopea vatkauksen suhteen, että tulee helposti klimppejä. Tai no, ehkä se kotikeittiössä onnistuu siistimmin, kun tekee pieniä määriä. Itse kun vatkaan vettä useamman litran, niin kylmä vesi on iisimpää.
Lounaskokki
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän usein ihan niitä valmiskastikkeita varsinkin kiireessä, ja välillä sitten muokkailen niitä.
Kirjahyllystä löytyy myös Suuri kastikekirja missä kaikki peruskastikkeet variaatioineen sitten kun tekee mieli hifistellä.
Huomaa että olet köyhä tai muuten alaluokkainen, kun ruoan tekeminen tuoreista raaka-aineista on "hifistelyä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaliemikuutoita, ketsuppia ja grillimaustetta? Onneksi ei tarvitse syödä ruokiasi!
Köhöm! Olet erehtynyt!
Ainekset
2annosta
200-300 g makkaraa
1 sipuli
2 rkl voita
dl vehnäjauhoja
3 dl vettä
1 rkl tomaattipyreetä TAI KETSUPPIA!
1 rkl sinappia
tl suolaa
1-2 maustekurkkua
dl smetanaa
mustapippuria rouheena
Monet laittaa lihaliemikuution/-jauhetta!
Täähän on stroganovia. Ei ketsuppia, eikä mitään tiivistekönttejä.
ohis
MISSÄ on KIELLETTY ettei saa laittaa, kysyn vaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän usein ihan niitä valmiskastikkeita varsinkin kiireessä, ja välillä sitten muokkailen niitä.
Kirjahyllystä löytyy myös Suuri kastikekirja missä kaikki peruskastikkeet variaatioineen sitten kun tekee mieli hifistellä.
sori, yökk...
"Ainesosat
FI Ainesosat: VEHNÄJAUHO, kasviöljyt (auringonkukka- ja maissiöljy), sokeri, perunatärkkelys, suola, aromit (sisältää SELLERIÄ), tomaattisose, sipuli, LAKTOOSI, OHRAMALLASUUTE, MAITOPROTEIINI, mausteet (m.m. mustapippuri), punajuurijauhe, maltodekstriini, sitruunamehujauhe, hiivauute. Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa, soijaa ja sinappia."
Mikäs yök tuossa nyt on. Ei ainakaan mitään järin haitallisia aineita näytä olevan. Ja voi olla hyvääkin riippuu niistä mausteista ja aromeista.
Alotappa alusta...jauhot RUSKISTETAAN...hän kysyi ruskean kastikkeen saloja!