Herkkäihoinen/allergikko: Uskallatko käyttää luonnonkosmetiikkaa?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Luulis että luonnonkosmetiikka olis allergikolle parempi.
Millä perusteella?
En. Ostin kerran kehäkukkavoidetta, siis oikea luonnontuote. Sain kunnon ihottuman.
Käytän vain itsetekemääni luonnonkosmetiikkaa. Silloin tiedän ettei mukaan tule jotain sellaista, jolle olen allerginen tai herkistynyt. Eri ihmiset ovat allergisia eri asioille, joten tuohon kysymykseen ei ole yleispätevää vastausta. Olen kokeillut apteekkikosmetiikka (ei sovi iholleni) ja monia ns. luonnonkosmetiikkamerkkejä (eivät ole sopineet). Usein syynä on joku hajuste, väriaine, vaikuttava aine, silikoni, säilöntäaine tai joku aine, mikä jää tuntemattomaksi (mutta ei vain sovi.)
En niin innokkaasti. Kun on monelle kasville allerginen, niin on kova työ selvittää, että onko ko. tuotteessa just sitä tai samaa sukua olevaa kasvia.
Olen allerginen pujolle ja kaikille sen sukuisille kasveille myös esimerkiksi. En juo siksi koskaan kamomillateetäkään.
En yleensä. Luonnonkosmetiikka ei todellakaan mitenkään automaattisesti ole herkkäihoiselle parempi. Mutta sitten taas tietyt sarjat voi olla. Oma suosikkini herkkäihoisena atoopikkona on nykyään Laponie.
Kyllä mä käytän. Esim. kotimainen Laponie on herkkäihoisille tehty sarja, tykkään monista niiden tuotteista. Samoin Luonkosin puhdistuspalat ja öljyt on hyviä.
Sen sijaan usein herkkäihoisille ja punoitukseen markkinoitu ruusu (ruusuvedet, ruusunmarjaöljy) aiheuttaa mulla voimakasta punoitusta, joten en käytä. Samoin kaikki missä on kehäkukkaa on ehdoton ei, tulee joku lievä allergiareaktio ja naama on sinipunainen sitten.
Vaihtelen yleensä tuotteita tosi harvoin, koska iho reagoi niin helposti. Kun toimiva löytyy, en vaihda ellei tuotetta lopeteta. Näin varsinkin ihonhoidossa, meikkituotteita vaihtelen useammin. Nekin on nykyään useimmiten luonnontuotepuolelta, tai sitten "semiluonnolliset" kuten Madara.
Vierailija kirjoitti:
No, todellakin on. Siitä puuttuu hajusteaineet ja voimakkaat kemikaalit. Mun iho kestää lähinnä vaan luonnonöljyjä. Päänahka on erityisen herkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, todellakin on. Siitä puuttuu hajusteaineet ja voimakkaat kemikaalit. Mun iho kestää lähinnä vaan luonnonöljyjä. Päänahka on erityisen herkkä.
Luonnonkosmetiikasta ei puutu hajusteita, katsopa niitä incl-listoja. Eteeriset öljyt voivat olla voimakkaasti allergisoivia ja ihoa ärsyttäviä. Ja jokaisella herkkäihoisella on ne omat tuotteensa, mihin reagoi, Mulla esimerkiksi manteliöljy, laventeli, taikapähkinä ja monet muut aiheuttavat todella pahoja ihoreaktioita, vaikka "luontaisia" aineita ovatkin.
Kertakokeilu riitti. Meni toista viikkoa parannella ihottumaa, jonka sain luonnonkosmetiikasta, jota toinen herkkis oli suositellut.
Katso INCI listan ja onko siellä mitään mille olen herkistynyt. Luonnonkosmetiika pääsääntöisesti sopii itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole! Luonnonkosmetiikassa just on älyttömän paljon kaikkea mille voi olla allerginen. Se sopii vain niille, joilla ei herkkyyksiä ja allergioita juurikaan ole.
Mulla on vakiintunut ihonhoitoon tietyt luottotuotteet. Iho couperoottinen, pintakuiva, T-alueelta rasvoittuva, ei reagoi herkästi kosmetiikkaan mutta mielelläni valitsen sellaista mikä olisi mahdollisimman turvallista ja yleisesti hyvin siedettyä. Luonnonkosmetiikan puolelta on yksi tuote aina kaapissa, ruusuvesi. Kosteuttaa ja jopa rauhoittaa vaikka stressistä tai lämpötilanvaihtelusta kuumottavaa ihoa. Ihan hemmetin hyvä tuote (ainakin Flow'n ja Alteyan, muita merkkejä en ole kokeillut.)