Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on alkoholisti. Mitä kautta haen hänelle apua?

Vierailija
27.01.2025 |

Vihdoin sain eilen miehen avautumaan että miksi juo nyt joka vapaailta ja ei voi olla edes yhtä vkl selvinpäin. Kuulemman hän lääkitsee itseään alkoholilla. Tätä käytöstä ollut jo pitkään, mutta piti pitää nyt tammikuussa tipattoman, joka ei nyt tietenkään luonaa.

Mies on käynyt töissä, silloin (onneksi) on ottamatta paria juomaa enempää. Mies ei myöskään ole pahakäytöksinen, eli juo itseltä tajun pois ja sammuu sänkyyn. Ei sekoilee yms joten meidän päiväkoti-ikäinen lapsi ei tajua (vielä) ongelmaa kun isä on "vaan vähän väsynyt". 

Itse olen ollut selvänä (lukuunottamatta kertaa kuussa kun lapsi on yökylässä) mutta ei tämä miehen "lääkitseminen ole normaalia ja voi jatkua vaikka onkin niin ettei ole uhkaava yms.

Perheenä ei ole tehty moneen vkl mitään kun toinen nukkuu krapulaa pois. Ja sitten klo 20 aloittaa uuden kierroksen 😬

Mistä lähestyn miehelle avun hakemisessa. Ymmärrän että sosiaalihuolto haluaa tarkistaa perheen olot yms, mutta mies tarvitsisi ehkä joka pienen osastopätkän ja kenties lääkityksen. 

Olen jo käytännössä elänyt yh-elämää (mieheen kun ei voi luottaa ainakaan illalla lapsen katsomisessa) mutta ollut uskollinen hänelle. Lapsen ja itseni takia tämä ei vaa voi jatkua näin.

Miehelle on tulossa viikon talviloma, se varmaan menisi juomiseksi, niin saanko jotenkin järjestettyä sen avun saannin sinne? Kun se toisi miehelle lisästressiä jos työpaikalle tarttis ilmoittaa heti jo ensimmäisenä päivänä

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinakaupasta. Heti klo 9.

Vierailija
2/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi hakea toiselle apua ellei hän ole holhouksessasi. Miehen täytyy itse haluta sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo ei raitistu millään avulla jos ei itse sitä halua. Eli sinä et sitä hoitoon saa. 

Vain itsesi ja lapsesi voit pelastaa.

Toimivaa vertaisapua saa lähimmästä AA-ryhmästä. 

Vierailija
4/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi hakea toiselle apua ellei hän ole holhouksessasi. Miehen täytyy itse haluta sitä.

Mies haluaa, mutta nyt hänellä on enemmän pelko että "kulissit kaatuu" en vaan itse jaksa ylläpitää miehen puolesta sitä kulissia.

Mutta jos hänet saan vielä jotenkin vietyä esim päivystykseen (hänellä kun on itsetuhoisia ajatuksia) niin kai ne hänet edes vastaanottaa ja pitäisi siellä edes yhden yön?

Vierailija
5/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lasta valvomattomiin tapaamisiin tuon ukon kanssa. Mieti sitä. Se voi olla ongelma, jos eroatte ja hän vaatii tapaamisia. Sulla pitää olla todisteita juomisesta. Nykyään kun sen etävanhemman "oikeudet" on niin tärkeitä eikä niinkään lapsen etu. Ehkä lähtisin perheterapiaan juttelemaan vaikka itsekseni. Ukkoa sinne et saa, ainakaan selvinpäin....

Juoppo ei raitistu jos ei itse halua. Vain hän voi laittaa korkin kiinni. 

Vierailija
6/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuuteen ei voi antaa apua ulkopuolelta. Avuntarpeen on lähdettävä henkilöstä itsestään. Näin se vain on.

Vierailija
7/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadulta.

Vierailija
8/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuvuuteen ei voi antaa apua ulkopuolelta. Avuntarpeen on lähdettävä henkilöstä itsestään. Näin se vain on.

Tiedän tämän. Mutta jos osaan lähestyä oikeaa viranomaistahoa, mies saisi edes herätyksen

Vierailija
9/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos hänet saan vielä jotenkin vietyä esim päivystykseen (hänellä kun on itsetuhoisia ajatuksia) niin kai ne hänet edes vastaanottaa ja pitäisi siellä edes yhden yön?

Mitä sä luulet että se yksi yö auttaa? Noin syvällä oleva alkoholisti tarvitsee vähintään kuuden viikon hoidon, ja sen jälkeen jatkuvaa terapiaa.

Vierailija
10/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.a-klinikka.fi/

Onko paikkakunnalla a-klinikkaa. Siellä on päihdelääkäreitä ja hoitajia jotka osaavat tuon asian etu- ja takaperin.

Vierailija
11/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies haluaa, mutta nyt hänellä on enemmän pelko että "kulissit kaatuu" en vaan itse jaksa ylläpitää miehen puolesta sitä kulissia.

Eivät, ellei hän itse kerro siellä ajatuksistaan, ja tuskin siltikään. Sinun puheidesi perusteella ei tehdä yhtään mitään.

Vierailija
12/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoppo ei raitistu millään avulla jos ei itse sitä halua. Eli sinä et sitä hoitoon saa. 

Vain itsesi ja lapsesi voit pelastaa.

Toimivaa vertaisapua saa lähimmästä AA-ryhmästä. 

Ja alkoholistin omaiset Al-anonista.

Vierailija
13/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät todellakaan. Jos yrittää itsemurhaa, voi päästä tarkkailuun, eikä aina silloinkaan.

Vierailija
14/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän juomisessa ole mitään ongelmaa. Laillista kamaa niin eihän siitä voi olla mitään haittaa. 

Vierailija
15/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kiljua tai kotiviiniä niin säästätte hieman rahaa. Elintarviketynnyri tai iso käymisastia. Pyhäpäivinä käy alkossa. On alkoholilla myös terveydellisiä vaikutuksia. Humalassa toimii heti, elää siinä hetkessä. Jos olet suunnitellut pitkään jotain niin humalassa teet sen.

Vierailija
16/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voit elää miehesi puolesta? Et mitenkään. Jokainen oikeustoimikelpoinen ihminen tekee omat päätöksensä. Sinä voit ainoastaan päättää siitä, jäätkö katselemaan tuon miehen juomista vai et?

Vierailija
17/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän juomisessa ole mitään ongelmaa. Laillista kamaa niin eihän siitä voi olla mitään haittaa. 

Kannabis pysyy nyt ja ikuisesti kiellettynä, vaikka kuinka vinkuisit.

Vierailija
18/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabis pysyy nyt ja ikuisesti kiellettynä, vaikka kuinka vinkuisit.

Laillista alkoholia voi juoda jatkuvasti ilman mitään haittoja. 

Vierailija
19/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta päivystykselliseltä asialta, paitsi toki jos on itsetuhoinen juuri sillä hetkellä. Mutta omalääkärille kannattaa varata aika tai yksityiselle. Siitä kannattaa ainakin aloittaa ja hienoa, että haluat auttaa miestä etkä vain mene tuon iänikuisen "ei voi tehdä mitään, ihmisen pitää itse haluta" hokeman taakse. Askel kerrallaan ja tuo on hyvä alku, että on myöntänyt ongelman. Seuraava askel voi olla helpompi ottaa, kun on valmiina aika varattu, kuin se, että pitäisi itse varata aikaa. Ja pääsetkö mukaan tueksi? On totta, että omaa motivaatiota tarvitaan, mutta vanhanaikainen ajatus on, että asia olisi noin yksinkertainen. Muut voi tehdä paljonkin, just käytännön asioita, ja toimiva hoito voi lähteä ihan sieltä motivaation hakemisesta. Ei tarvitse olla "valmis" ottaakseen apua vastaan. Tsemppiä ja alkoholismi on sairaus mistä voi parantua!

Vierailija
20/56 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnesota -hoito on ainut joka tehoaa, jos suostuu sinne lähtemään. Hoito kestää ainakin kuukauden laitoksessa, ja maksaa n. 6000 e. Joskus työnantaja voi maksaa, joskus voi saada maksusitoumuksen kunnalta, mutta jos ei kumpikaan maksa niin sitten pitää itse maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän