Palkkatukioikeus
Hei!
Osaakohan täällä joku vastata järkevästi?
Minulla on työkkärin mukaan oikeus 50% palkkatukeen, jonka kesto voisi olla 10 kuukautta. Olen ollut vähän yli vuoden työttömänä. Tutkiskelin vähän noita juttuja, ja yhden taulukon mukaan tuo 50% ja 5-10 kuukautta määrätään jollain "osaamisen puutteet" -periaatteella. Mitä ihmettä se tarkoittaa? Itselläni on kaksi ammattitutkintoa, joten mistähän osaamisen puutteista tässä on kyse? Ja joo, olen kysynyt te-toimistosta mutta eihän sieltä kukaan ehdi vastaamaan mihinkään. Jos tietäisi mistä on puute, voisi kenties alkaa hankkimaan sitä osaamistakin.
Kommentit (8)
Eihän pelkkä tutkinto merkitse osaamista, jos ei ole päivääkään alan töitä tehnyt. Ilmeisesti ap n työttömyys pitkittynyt koska on palkkatukioikeus, osaaminen voi jo siinä kärsiä kun ei ole päässyt hommia tekemään ja ylläpitämään osaamista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kysymykseen vastausta, mutta mikä ihme on tämä uudistus että palkkatukipaikat eivät näy enää oma asioinnissa?? Kysyin tätä asiakaspalvelusta ja sanoivat että ei enää näytetä. Pitää kuulemma kysyä omalta virkailijalta. Mutta ei minulla ole enää oma virkailijaa kun tuli tämä työkkärin siirto kunnille. Kyllä tehdään työnhausta aina vaan vaikeampaa.
10+
Samoja mietteitä.
Kyllä sain naureskella mun edellistä virkailijaakin. Asiantuntija-tittelillä työkkärissä ja ei osannut vastata silloinkaan juuri mihinkään kysymykseeni.
Mitä väliä?? Kyllä ihmiset jaksaa miettiä turhia asioita, ole iloinen että sentään on palkkatukeen mahdollisuus
Minä olen palkannut paljon ihmisiä palkkatuella.Viimeksi nyt vuoden vaihteessa kaksi meidän yhdistykseen ja ensi kuussa taas ehkä pari lisää koska meillä on tarvetta enemmän palkallisille.
Palkkatukea saa joko sairauteen perustuen tai pitkittyneen työttömyyden. Periaatteessa laissa sanotaan että pitää olla jotain puutteita, mutta käytännössä se lasketaan sen mukaan kuinka pitkään on ollut töissä, se vaan tulkitaan laveasti, että jotain puutetta täytyy olla kun töitä ei ole saanut, vaikka oikeasti kyse on vain siitä, että kaikille ei töitä löydy.
Tämän minä yleensä laitan syyksi miksi palkkatukea haetaan : Tukea haetaan henkilön ammatillisen osaamisen parantamiseen. Hyvin ympäripyöreä vastaus, ja läpi menee aina. Koska kyllähän meillä jokaisella ammattitaito kehittyy aina kun on töissä.
Nämä byrokratiajutut on aina vähän tällaisia, kun lait säätää ihmiset jotka ei tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään. Palkkatuen peruste on muka joku henkilöön liittyvä asia, mutta kuitenkin kyse on työttömyyden pituudesta, ja sekin sanotaan selkeästi, mutta nehän on ihan ristiriidassa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen palkannut paljon ihmisiä palkkatuella.Viimeksi nyt vuoden vaihteessa kaksi meidän yhdistykseen ja ensi kuussa taas ehkä pari lisää koska meillä on tarvetta enemmän palkallisille.
Palkkatukea saa joko sairauteen perustuen tai pitkittyneen työttömyyden. Periaatteessa laissa sanotaan että pitää olla jotain puutteita, mutta käytännössä se lasketaan sen mukaan kuinka pitkään on ollut töissä, se vaan tulkitaan laveasti, että jotain puutetta täytyy olla kun töitä ei ole saanut, vaikka oikeasti kyse on vain siitä, että kaikille ei töitä löydy.
Tämän minä yleensä laitan syyksi miksi palkkatukea haetaan : Tukea haetaan henkilön ammatillisen osaamisen parantamiseen. Hyvin ympäripyöreä vastaus, ja läpi menee aina. Koska kyllähän meillä jokaisella ammattitaito kehittyy aina kun on töissä.
Nämä byrokratiajutut on aina vähän tällaisia, kun lait säätää ihmiset jotka ei tiedä oikeasta elämästä yhtä
Sori tuonne oli tullut kirjoitusvirhe, eli sen mukaan katsotaan kauanko on ollut työttömänä, ei sitä kauanko on ollut töissä.
En tiedä kysymykseen vastausta, mutta mikä ihme on tämä uudistus että palkkatukipaikat eivät näy enää oma asioinnissa?? Kysyin tätä asiakaspalvelusta ja sanoivat että ei enää näytetä. Pitää kuulemma kysyä omalta virkailijalta. Mutta ei minulla ole enää oma virkailijaa kun tuli tämä työkkärin siirto kunnille. Kyllä tehdään työnhausta aina vaan vaikeampaa.