Oletteko saaneet 230V sähköiskun koskaan?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on saanut. Staattisessa sähköiskussa on noin 10 000 - 100 000 volttia.
Kysyttiinkin 230V tälleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on saanut. Staattisessa sähköiskussa on noin 10 000 - 100 000 volttia.
No noissa on 230 V ja vähän vielä extraa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noissa on 230 V ja vähän vielä extraa päälle.
Silti ne ei kiinnosta.
Entisenä tv korjaajana on muutama kerta tullut näpeille..
Pari kertaa vanhaa 220 Volttia.
Kerran reissussa sataakymppiä.
Liesituulettimesta. Onneksi oli pikasulake ja napsautti virrat heti pois.
Kerran, olin 14vee. Oli kerrostalossa sellainen vanha hissi, niin tungin sormen sinne koloon minne oven salpa menee ja lukittuu. Potkaisi aika lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevosaitauksen sähköaidasta olen saanut tällin päähäni. Tuntui kuin hevonen olisi potkaissut. En tiedä kuinka paljon virtaa niissä on.
Sähköpaimenessa voi olla 5000V jännite, mutta virta niin pieni, ettei se ole vaarallinen.
Villapaitasähköiskussa 30 kV.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa vanhaa 220 Volttia.
Kerran reissussa sataakymppiä.
Tuntuuko 110 paremmalta kuin 220?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kuoli leikatessaan ruohoa kun oli jatkoroikka pihalla jonka päältä ajeli ja katkaisi eristeen metallisella terällä.
En usko, miksi se virta ei menisi suoraan maahan?
Kerrasta en oppinut vaan piti ottaa toinenkin sähköisku. Kolmatta odottaessa.
Terv sähkö-/elektroniikkaharrastaja
Pikkupoikana aina kisailtiin kuka uskaltaa kusta paimenpoikaan, kyllä sävytti.
Ja varmaan 5 kertas saanut 230 sormille ja kerran astuin piuhan päälle josta oli kuori murtunut, putosin kyllä polvilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevosaitauksen sähköaidasta olen saanut tällin päähäni. Tuntui kuin hevonen olisi potkaissut. En tiedä kuinka paljon virtaa niissä on.
Sähköpaimenessa voi olla 5000V jännite, mutta virta niin pieni, ettei se ole vaarallinen.
I = U/R (tasavirralla) niin eikös virta silloin riipu ihmisen ja maan välillä olevasta resistanssista? Vai onko niissä siellä jännitelähteessä jokin iso resistori, mikä rajoittaa virtaa?
Millä tuon sähköiskusta aiheutuneen virran oikeen mittaatte? Jos sulake menee niin siitä toki voi päätellä, että ainakin yli sen. Mutta muuten en ymmärrä miten.
Ja onneksi nykyään vikavirtasuojia, jotka laukeaa niin nopeasti (kuin miehet konsanaan), että pahempaa tälliä ei välttämättä ehdi saada.
Olen pari kertaa jo uusinut sähkötyöturvallisuuskortin. En ole sähkäri mutta työ puolesta liikun paljon sähkötiloissa. Kurssin jälkeen kunnioitus sähköä kohtaa nousi aikalailla. Sähkö tappaa..piste.
Autosta olen saanut olen saanut tällin laturin hihnaa vaihtaessa. Silloin olisi pitänyt ottaa akku irti, kellon teräshihna hitsas komeesti.
Piti kysyä ChatGPT:ltä, kun selkeästä mutta VAARALLISESTA asiasta on epäselvyyttä. Tässä ChaGPT:n vastaus:
Sähköiskun vaarallisuus määräytyy sen mukaan, kuinka paljon sähkövirtaa (ampeereja) kulkee ihmisen kehon läpi. Tämä riippuu:
- Jännitteestä (volteista): Korkeampi jännite pystyy ajamaan suuremman virran kehon läpi.
- Vastuksesta (ohmeista): Ihmisen kehon vastus vaihtelee olosuhteiden mukaan, esim. kuiva iho on hyvin resistiivinen, mutta kostea tai haavoittunut iho vähentää vastusta merkittävästi.
- Ajasta: Mitä kauemmin sähkövirta kulkee kehon läpi, sitä vaarallisempaa se on.
- Virran suuruudesta (ampeerit): Tämä on suora syy vammoille, kuten sydämen pysähtymiselle tai hermovaurioille.
Wattimäärä puolestaan on energian siirtymisen nopeus, ja se lasketaan kaavalla:
Watit = Voltit Ampeerit.
Vaikka wattimäärä voi antaa yleiskuvan energian määrästä, vaarallisuus johtuu ennen kaikkea virran (ampeerien) määrästä, koska se vaikuttaa elimiin, kuten sydämeen.
Esimerkki:
- Staattinen sähkö (jännite jopa tuhansia voltteja) ei tapa, koska virta on hyvin pieni.
- Tavallinen 230 V pistorasia voi olla hengenvaarallinen, koska se voi tuottaa riittävän suuren virran kehon läpi.
Yhteenvetona: Ei volttimäärä yksinään eikä wattimäärä, vaan se virran suuruus ja reitti kehon läpi ratkaisee vaarallisuuden.