Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hankkia vauva jos itse kärsii vaikeasta unettomuudesta ja käyttää unilääkkeitä?

Vierailija
24.01.2025 |

Mietin vaan, että kun itse (olen nainen) kärsin vaikeasta unettomuudesta, siis usein nukun vain muutaman tunnin yössä ilman unilääkkeitä ja 2-3 kertaa viikossa käytän joko Tenoxia tai Ataraxia unettomuuteen, niin tuntuuko järkevältä ajatukselta hankkia vauva? Itse tarvitsen optimaaliset olosuhteet, jotta saan nukutuksi.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin lapsen vastaavassa tilanteessa. Kävin lääkärillä säännöllisesti ja oli oikea lääkitys raskausaikana ja sen jälkeen.

Tottakai vauva-aika oli raskasta varsinkin, kun oli myös koliikki ja korvatulehduskierre. Minulla oli kuitenkin mahtavat tukiverkot, enkä jäänyt yksin missään vaiheessa. Se on ihan ratkaisevaa tällaisessa tilanteessa.

Lapsi on nykyään jo aikuinen, terve ja hienosti elämässä pärjännyt. Elämäni keskipiste ja tarkoitus. En kadu hetkeäkään, päinvastoin ollut suuri siunaus. Toista lasta en hankkinut, se olisi ollut liikaa.

Eli pitää miettiä tarkkaan varsinkin tukiverkkojen osalta. Ulkopuoliset eivät voi vastata, kannattaako vai ei.

Vierailija
22/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lääkitys täytyy sitten katsoa ainakin uusiksi. Olen koko aikuisiän ollut huono nukkuja ja on minulla kaksi lasta. Itse nukahdin pikkulapsiaikaan helpommin kuin ennen tai jälkeen. En tiedä kuinka selvästi unettomuus missään geeneissä kulkee, itse olen "jännittäjäluonne" ja ajatukset pyörivät ja pyörivät. Toinen lapsistani on loistava nukkuja ja toinen ei, mutta johtuu ehkä Aspergerin syndroomasta. Mutta kyllä pureutuisin unettomuuden syihin tapauksessasi, ellet ole sitä jo tehnyt. Harva meistä lapsia tekisi, jos sitä varten pitäisi olla jotenkin täydellinen. Mutta mieti ja suunnittele jo etukäteen.

Kyllähän tästäkin kommentista on periytyvyys havaittavissa. Vanhempi kertoo olevansa jännittäjäluonne ja kärsivänsä unettomuudesta, toinen lapsista kärsii samoin unettomuudesta ja on diagnosoitu Asperger, joka puolestaan on neurologinen ominaisuus.

Sellaisia neurologisia häiriöitä ei liene olemassakaan, jotka eivät häiritse a) syömistä (joko liikaa tai liian vähän) sekä b) nukkumista (joko liikaa tai liian vähän). Sitten muut hämmingit; keskittyminen, muisti, ahdistuneisuus, jännittämiset jne. vielä lisäksi. Nämä tulevat eriasteisesti vastaan kaikissa neurologisissa häiriötiloissa alkaen lievemmistä; Asperger aina vakavimpiin; skitsofrenia saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kannata, et välttämättä herää lapsen itkuun.

Tämä oli varmaan vitsi. Aivopieuru ihmiseltä, joka ei ymmärrä käsitettä "unettomuus" ja "huono nukkumaan".

Vierailija
24/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Puhu asiasta lääkärin kanssa. Uni- ja rauhoittavia lääkkeitä ei suositella raskauden aikana, sellainen käsitys minulla on. 

käyttäähän ihmiset masennnus- ja skitsofrenialääkkeitäkin ja kakisuuntaiseen mielialahäiriöön lääkkeitä raskaana ollessa.

Kaveri ei saa raskausaikana käyttää skitsofrenialääkkeitä. Jätti siis väliin ja vauvan synnyttyä päätyi psykoosissa kuukausiksi osastolle. Nyt yrittävät toista ja tietysti taas lääke lopetettu.  En ymmärrä. 

Anna kun arvaan: se lapsen isäkään ei ole ihan penaalin terävin kynä.

Vierailija
25/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lääkitys täytyy sitten katsoa ainakin uusiksi. Olen koko aikuisiän ollut huono nukkuja ja on minulla kaksi lasta. Itse nukahdin pikkulapsiaikaan helpommin kuin ennen tai jälkeen. En tiedä kuinka selvästi unettomuus missään geeneissä kulkee, itse olen "jännittäjäluonne" ja ajatukset pyörivät ja pyörivät. Toinen lapsistani on loistava nukkuja ja toinen ei, mutta johtuu ehkä Aspergerin syndroomasta. Mutta kyllä pureutuisin unettomuuden syihin tapauksessasi, ellet ole sitä jo tehnyt. Harva meistä lapsia tekisi, jos sitä varten pitäisi olla jotenkin täydellinen. Mutta mieti ja suunnittele jo etukäteen.

Kyllähän tästäkin kommentista on periytyvyys havaittavissa. Vanhempi kertoo olevansa jännittäjäluonne ja kärsivänsä unettomuudesta, toinen lapsista kärsii samoin unettomuudesta ja on diagnosoitu Asperger, joka puolestaan on neurologinen ominaisuus.

Sellaisia neurolo

Ei millään pahalla, mutta paljon ikävämmältä mt-potilaalta ja huonommalta äidiltä sinä kuulostat kuin uneton ap.

Vierailija
26/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Puhu asiasta lääkärin kanssa. Uni- ja rauhoittavia lääkkeitä ei suositella raskauden aikana, sellainen käsitys minulla on. 

käyttäähän ihmiset masennnus- ja skitsofrenialääkkeitäkin ja kakisuuntaiseen mielialahäiriöön lääkkeitä raskaana ollessa.

Kyllä ne pyritään jättää pois, tai vaihtaa sellaisiin lääkkeisiin jotka ois mahdollisimman turvallisia, jos on vaikka kaksisuuntainen tai skitsofrenia niin ei välttämättä voida jättää koska haitat olisi liian suuret, mutta lasta ei varmasti myöskään saa pitää, lasu kyllä siellä neuvolassa tehdään kun on äiti jolla on vakavia mielenterveys ongelmia.

Ei otettu lasta vaan isä hoiti. Sossu kyllä oli pitkään kuvioissa. 

16

Vierailija
27/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän olet tottunut. Lääkkeitä ei vaan saa käyttää raskauden tai imetyksen aikana.

Riittävä uni on tärkeää. 

Vierailija
28/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli varmaan vitsi. Aivopieuru ihmiseltä, joka ei ymmärrä käsitettä "unettomuus" ja "huono nukkumaan".

Unilääkkeet.

Vierailija
29/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Kaveri ei saa raskausaikana käyttää skitsofrenialääkkeitä. Jätti siis väliin ja vauvan synnyttyä päätyi psykoosissa kuukausiksi osastolle. Nyt yrittävät toista ja tietysti taas lääke lopetettu.  En ymmärrä. 

Anna kun arvaan: se lapsen isäkään ei ole ihan penaalin terävin kynä.

Ei ole. Vaikka hyvän huolen on pitänyt lapsesta kyllä. 

Vierailija
30/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriin?

Vierailija
31/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kannata. Järki käteen nyt. Sinun unestasi viis, mutta älä siirrä noita geenejä eteenpäin. Ihan oikeasti.

Kysytäänpä näin päin.

Kannattaako hankkia lapsi, jos nukkuu erinomaisesti, eikä ole koskaan ollut nukahtamisvaikeuksia, mutta on luonteeltaan itsekeskeinen m*lkku?

Vierailija
32/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta, mutta kuuntelin naista joka valitti kun ei saa nukuttua, kun herää aina lapsen itkuun. Koska imetystä ei tarvittu, sanoin että voithan sä mennä välillä nukkumaan niin kauas ettei ääni kuulu. Heillä siis iso talo, mies voisi päivystää itkuja vuoroöin.

Ja jos ei muu auta, niin pyydä unilääkettä.

Mut ei kuulemma voinut kun äidinvaisto jotain. Ja marttyyri.ilme levisi kasvoille.

Mikäs siinä, sit pitää vaan kärsiä unenpuutteesta.

Vierailija
33/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeet.

Vain hyvin nukkuva, unettomuutta itse koskaan kokematon voi kuvitella, että uneton nukkuisi unilääkkeillä niin sikeästi, ettei heräisi vauvan itkuun.

Vaikka käyttäisin unilääkkeitä maksimimäärän ja minulla olisi korvatulpat, heräisin siihen, kun seinänaapuri alkaa kuorsata omassa asunnossaan.

Tällainen unettomuus ei ole mielisairaus, päinvastoin mielisairauksiin liittyy unilääkärini mukaan suhteettoman runsasta nukkumista, ei unettomuutta. 

Evoluutio on tehnyt osasta ihmisiä poikkeuksellisen herkästi valvojia, he ovat olleet niitä, jotka ovat valvoneet aistit terävinä kivikaudella kotiluolassa tiikereiden varalta ns yövahteina, kun muut nukkuvat tiedottomina. Eli unettomuudesta on ollut ihmiskunnalle hyötyä, muuten sellainen ominaisuus olisi karsiutunut luonnonvalintana ihmisistä pois jo vuosituhansia sitten.

Vierailija
34/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän uniongelmat välttämättä ole geneettisiä, niin hölmöjä noi kommentit jotka puhuu geeneistä. Yhtälailla kyse voi olla kehon kroonisesta stressitilasta, jossa ainoa geneettinen osuus on se, että keho reagoi stressiin uniongelmilla eikä jollain toisella tavalla.

Mutta siis kannattaa miettiä:

1. Raskaana ja imettäessä tuskin saa käyttää unilääkkeitä. Edes melatoniinia ei saa käyttää raskaana.

2. Mikä on uniongelmien syy? Selvästi ne kertovat jostain epätasapainosta kehossa. Yleensä terveysongelmat saattavat olla merkkejä, että raskaaksi tulokin saattaa olla hankalaa kun keho on epätasapainossa. Esim jos keho on kroonisessa stressitilassa, silloin ei välttämättä pysty tulla raskaaksi edes. Ja uni on hedelmällisyyden kannalta tosi tärkeää. Että voi olla että uniongelmat pitää hoitaa kuntoon, ennen kuin edes pystyy tulla raskaaksi.

Vierailija
35/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeet.

Vain hyvin nukkuva, unettomuutta itse koskaan kokematon voi kuvitella, että uneton nukkuisi unilääkkeillä niin sikeästi, ettei heräisi vauvan itkuun.

Vaikka käyttäisin unilääkkeitä maksimimäärän ja minulla olisi korvatulpat, heräisin siihen, kun seinänaapuri alkaa kuorsata omassa asunnossaan.

Tällainen unettomuus ei ole mielisairaus, päinvastoin mielisairauksiin liittyy unilääkärini mukaan suhteettoman runsasta nukkumista, ei unettomuutta. 

Evoluutio on tehnyt osasta ihmisiä poikkeuksellisen herkästi valvoji

Jokuhan jo sanoikin että ap on luotu lasten tekoon. Sinä selitit syyn hyvin!

Vierailija
36/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet läpäisee istukan. Sikiö tottuu sun mömmöihin, ja ei saa nukutuksi synnyttyään.

Vierailija
37/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei millään pahalla, mutta paljon ikävämmältä mt-potilaalta ja huonommalta äidiltä sinä kuulostat kuin uneton ap."

Ei myöskään millään pahalla, mutta satun ammattini puolesta tietämään nämä asiat. Omani tai Ap:n vanhemmuuden laatuun en ota kantaa.

Vierailija
38/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin harkita, jos mies olisi täysipäinen ja perheorientoitunut. Kaikki miehet eivät ole ku..päitä kuten tämä ryhmä antaa olettaa. Jos mies on kaveririippuvainen tai yli 50 unohtaisin. Jos nuori terve työtön, mikä ettei em spekseillä.

Vierailija
39/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kannata, vauvan kanssa sä et voi edes käyttää unilääkkeitä jos oot yksin vastuussa, lisäksi raskausaikana moni lääke on kielletty. Vauvalla ei ole mitään unirytmiä, vaan vanhemmat sopeutuu nukkumaan silloin kuin tilaisuus on ja tää jo itsessään aiheuttaa uniongelmia kenelle tahansa, jos niitä on ennestään niin ne vaan pahenee. Pitää olla todella vahva tukiverkosto jos aikoo selvitä vauvan tai pienen lapsen kanssa silloin kuin itsellään on ongelmia oman terveyden kanssa.

Kyllä unilääkkeitä voi käyttää, vaikka ei olisi muita aikuisia paikalla. Unilääkkeestä huolimatta herää jos kuulee itkua. Se on sitten eri asia jos niitä ottaa liikaa tai juo alkoholia samalla. Sitten voi maata sammuneena missä vaan. 

Vierailija
40/51 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet läpäisee istukan. Sikiö tottuu sun mömmöihin, ja ei saa nukutuksi synnyttyään.

On niistä pikkuisen isompiakin ongelmia lapselle. Mielellään ei mitään ylimääräistä raskaana, kaikki voi vaikuttaa lapsen kehitykseen.