vauvan painoarvio vko 35
Minulla arvioitiin vauvan painoksi viikoilla 35 ja 3, 3200g. Odotan kolmatta lasta ja aiemmat on arvioitu viikolla 37 n. 2900g. Lääkärin mielestä painoarvio oli ihan normaali ja niin myös neuvolan tädin mielestä. Itse olen kyllä sitä mieltä, että varmaan viisi kiloiseksi ehtii tällä menolla kasvaa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja minkä painoisena vauva on sitten syntynyt?
Kommentit (8)
...tehtiin painoarvio, 3100g. Poika synty rv39+4 ja painoi 4140g =) Eli ihan tarpeeksi!
... tehtiin arvio reilu 4 kg (!!!!) ultran mukaan.
Poika syntyi rv 37+0 ja painoi 3350g.
Meni siis arviot hivenen pieleen =)
t. jonzku80 rv 32+3
ja kuulemma keskikäyrällä mennään. Kuullostaa aika isolta arviolta teillä, mutta eihän tuo ultrakaan ihan 100% luotettava ole.
Pääsetkö vielä uudestaan ennen laskettua aikaa painoarvioon? Itse kyllä yrittäisin vielä päästä, saisi parempaa käsitystä esim rv 38.
T:Lenni
Ongelma onkin se, että sekä äitipolin lääkäri, että neuvolan täti pitää tätä painoarviota ihan normaalina. Mun kaks edellistä lasta on käynnistetty yliaikaisena viikolla 41, eli aika huono ennuste on että tämä lähtis etuajassa tulemaan. Eli neuvolan mielestä seuraavan kerran tarvitsee mennä vasta yliaikaiskontrolliin viikolla 41.
Kävin ultrassa rv 35+1 ja lääkäri sai vauvan painoarvioksi 2500g (sanoi, että keskikäyrällä mennään).
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, rv 37+4 ~ ♥ ~
rv 31+5 oli painoarvio 2400g, ja rv 26+5 1300g, seuraavan kerran on painoarvio rv 35+5 13.3.07, saapi nähdä paljonko pienokainen on sit kasvanut...masu on ainaki valtava...esikoinen syntyi rv 38+2 3340g painoisena, ja kuopus rv 31+6 2058g, että jos nyt lasketulle ajalle selvitään, niin kuinka iso vauva tulossa :)
T:rv 34+1
Olen käynyt äitipolilla kontrolleissa noin kuukauden välein ja rv 35+3 kyllä koin järkytyksen, kun ultraaja sanoi, että painoarvio nyt 3110g. Minä että MITÄH?? Edellinen arvio oli rv 32+5 2065g ja olin etukäteen laskeskellut, että nyt olisi jotain 2500-2700g väliltä.. Muuten oli menty aika tasan keskikäyrällä ja edellisetkään lapset eivät mitään isoja olleet (3360g ja 3545g syntyessään). Lääkäri vaan naureskeli, että mikä tässä painossa niin ihmetyttää?? Piti aivan normaalina ja sopivana.. Lopulta myönsi, että onhan siinä mittauksessa 10% virhemargimaali..
Neljä viikkoa elin kamalassa pelossa tuon painoarvion takia ja toivoin, että vauva syntyisi ajoissa (viimeistään rv 38!!), kun edellisenkin lapsen ulos ponnistaminen sattui ihan riittävästi.. :-/. Laskin nimittäin, että jos tuo arvio pitäisi paikkansa ja kasvu jatkuisi samanlaisena, vauva painaisi laskettuna aikana jotain 4,2kg.
Nyt sitten rv 39+2 teki sama huippu-ultraaja samalla ultralaitteella kuin aina ennenkin tutkimuksen ja arvioksi saatiin 3480g! Neljässä viikossa ei siis tuon enempää olisi painoa tullut..? Muistutti jälleen siitä virhemarginaalista. Totesi vielä, että ei tarvi mitään isoa kokoa pelätä, ihan sopivan kokoinen vauva tulee, johan sen mahastakin näkee..
Että näin ne arviot menevät... Kyllä tekisi mieli lääkäriltä kysyä, että onko teillä minkäänlaista SEURANTAA näistä kokoarvioista. Eli kyselevätkö jälkeenpäin, paljonko heidän arvionsa heittivät todellisen syntymäpainon kanssa. Välillä tuntuu, että mitä järkeä koko arvioissa on, kun ne voivat heittää niin hurjan suuresti. Kuopuksen painoksi arvioitiin 5 päivää ennen syntymää 2830g ja hän sitten painoi 3545g.
Ihmettelyni vuoksi gyne muuten otti nuo mitat toiseenkin kertaan silloin rv 35+3 ja silti sai saman tuloksen. Toivotaan kuitenkin, että tää jälkimmäinen pitäisi paremmin paikkansa!
mami, 39+6
painoarvio oli n. 2500g ja tyttö syntyi 41+5 painaen 4050g.
Eli aika hyvin piti paikkaansa jos vauva on kasvanut sen n. 150g viikossa.
Tähän verrattuna oma arviosi kuulostaa aika isolta kun ei meidän neitikään ihan keijulaisten kokoa ollut =)
MyQ ja tyttö 11vrk