Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulusta tehdä lastensuojeluilmoituksen, koska erityislapselle ei järjestetä asianmukaista ryhmää?

Vierailija
23.01.2025 |

Lapsella on lääkärin toteama pysyvä vamma jonka takia opiskelu ei onnistu tavallisessa luokassa. Lääkäri on suositellut pienryhmää. Olen puhunut asiasta pitkään tuloksetta. Tämän seurauksena lapsella on paljon poissaoloja ja koulu tehtailee lastensuojeluilmoituksia.

Ajattelinkin kääntää asian nyt toisinpäin. Lapsi kärsii tilanteesta. Resurssien puute ei ole meidän vikamme. 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi siis oon poissa. Vaikka ei pysty opiskelee jostain syystä niin kyllä sinne kouluun pitää mennä kuitenkin . 

Vierailija
22/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi siis oon poissa. Vaikka ei pysty opiskelee jostain syystä niin kyllä sinne kouluun pitää mennä kuitenkin . 

Suomessa ei ole kouluvelvollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tämä. Lapsi järjestetään erityiskouluin vaikka ei ollut välttämätöntä ollenkaan. Tämä ei siis vanhempien vaade vaan peloteltiin, että ainoa järkevä vaihtoehto. Sitten kun tulikin pyyntö siirrosta normikouluun, niin johan tuli korona aika ja uli uli ei paikkoja ehkä löydykään lähikoulussa vaikka alunperin luvattiin, että voisi vaihtaa heti kun näyttää että se olisi sopivaa. 

Tuossahan toimittiin lainvastaisesti. Vietiin lapsen oikeus kouluun. Jäi jälkeen näissä erityiskouluissa koska opetus oli paskaaaaa! 

Hävetkää! 

Kyllä Suomessa on vastenmielisiä henkilöitä töissä opetus- sosiaali ja terveystoimessa. Oksettavaa, ei noudateta lakeja ja pallotellaan lapsilla, koska vanhemmille halutaan kostaa jotain! 

Vierailija
24/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se lapsi ei käy koulua, niin opetuken järjestämisvelvollisuus on ilmiselvästi huoltajalla. Ap on hyvä ja alkaa opettamaan oikealla tavalla vammaista lastaan.

Vierailija
25/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tehdä. Koulut ei niitä pienryhmiä päätä. Tee opetuksen järjestäjästä eli kaupungista tai kunnasta. 

Ainakin itse aineenopettajana yläkoulussa toivoisin, että valituksia tehtäisiin urakalla. 

Vierailija
26/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta vanhemman pitää itse järjestää opinnot sitten. Ap ei ole sitä tehnyt. 

Vierailija
27/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnalta löytyy varmaankin joku sivistystoimen johtaja tai muu, kuka vastaa kouluasioista.

Meidän kunnassa päiväkodin leikkipiha oli kirjaimellisesti kuin huonosti toteutettu rakennustyömaa varmaan puolen vuoden ajan. Ei edes aitoja ympärillä. Laitoin pari valokuvaa ja soitto perään johtajalle, että linnaan joudut jos yksikin lapsi tuolla itsensä teloo. Heti seuraavana päivänä alkoi korjaustoimenpiteet.

Vierailija
28/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarahedelmä kotiopetukseen niin saa opettaa ihan itse sille just mitä haluaa ja just niinkuin haluaa. Itse jätöksestäsi vastuussa olet. Koulu tekee minkä koulu voi muttei loputtomiin ole yksinkertaisesti resursseja vaikka miten itkupotkuraivarois. 

Vierailija
29/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta fiksumpaa ja nopeampaa on tehdä kantelu aluehallintovirastoon.  Itse tein kantelun perusopetuslain rikkomisesta ja se johti kahden rehtorin siirtoon muihin tehtäviin ja siihen, että kunta päivitti tiettyjä tilanteita koskevat ohjeensa lainmukaisiksi.

https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/opetus-ja-kult…

Höpöhöpö! Ykskikään rehtori ei päätä, miten erityisopetusryhmät kouluissa järjestetään vaan se tulee ylemmältä taholta. Ne ryhmät perustetaan ihan muiden kuin koulun halun mukaan. 

Vierailija
30/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs tämä. Lapsi järjestetään erityiskouluin vaikka ei ollut välttämätöntä ollenkaan. Tämä ei siis vanhempien vaade vaan peloteltiin, että ainoa järkevä vaihtoehto. Sitten kun tulikin pyyntö siirrosta normikouluun, niin johan tuli korona aika ja uli uli ei paikkoja ehkä löydykään lähikoulussa vaikka alunperin luvattiin, että voisi vaihtaa heti kun näyttää että se olisi sopivaa. 

Tuossahan toimittiin lainvastaisesti. Vietiin lapsen oikeus kouluun. Jäi jälkeen näissä erityiskouluissa koska opetus oli paskaaaaa! 

Hävetkää! 

Kyllä Suomessa on vastenmielisiä henkilöitä töissä opetus- sosiaali ja terveystoimessa. Oksettavaa, ei noudateta lakeja ja pallotellaan lapsilla, koska vanhemmille halutaan kostaa jotain! 

Tuon takia on oltava täydellisen häikäilemätön kun asioi noiden kanssa.

Vierailija
31/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lääkäri on terveydenhuollon ammattilainen, ei opetustoimen. Lääkäri voi suositella vaikka banaania joka päivä aamupalaksi koulussa, mutta koulu ei sitä järjestä. Lääköri voi itse tulla tarjoamaan aamusafkat. 

Vierailija
32/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tehdä. Koulut ei niitä pienryhmiä päätä. Tee opetuksen järjestäjästä eli kaupungista tai kunnasta. 

Ainakin itse aineenopettajana yläkoulussa toivoisin, että valituksia tehtäisiin urakalla. 

Ei päätä vanhemmatkaan ja silti tehdään ilmoitus lastensuojeluun joka ei päätä resursseista. Missä siis vika? Nyt heitetään vanhempia kivillä ja lapsi joutuu pahimmillaan huostaanotetuksi.

Vierailija
33/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä koulu tekee sinusta ja perheestä turhia lasuja. Kantele aviin ei tuollainen ole oikea tapa toimia. Itse eivät voi tarkota oikeanlaista tukea lapsellesi ja siirtävät ongelman lastensuojeluilmoituksilla sinulle.

Vierailija
34/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on oppivelvollisuus ja kun ilmotat lapsesi kunnan järjetämä-n opetukseen, on silloin myös koulussakäyntipakko. Oppivelvollisuuden voit hoitaa vaikka kotiopetuksenakin! Mutta jos koulun kirjoilla on, on koulupakko. 

Vierailija
35/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti lääkäri on terveydenhuollon ammattilainen, ei opetustoimen. Lääkäri voi suositella vaikka banaania joka päivä aamupalaksi koulussa, mutta koulu ei sitä järjestä. Lääköri voi itse tulla tarjoamaan aamusafkat. 

Valitettavasti lastensuojelun työntekijä on sosiaalialan ammattilainen, ei opetustoimen. Lastensuojelu voi suositella vaikka huostaanottoa joka lasun jälkeen, mutta koulu on se joka opetuksen järjestää. 

Vierailija
36/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti lastensuojelun työntekijä on sosiaalialan ammattilainen, ei opetustoimen. Lastensuojelu voi suositella vaikka huostaanottoa joka lasun jälkeen, mutta koulu on se joka opetuksen järjestää. 

Koulu on todellakin se, joka opetuksen järjestää.. lääkäri ja sossu voi sanoa ihan mitä haluaa, miten opetus heidän mielestään tulisi järjestää, mutta koulu järjestää sen katsomallaan tavalla. Ei lääkäri eikä sossu määrää koulun toimintaa. 

Vierailija
37/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vielä reksille muistutus puutteista ja virheistä ja pyydän vastauksen näihin määräpäivään mennessä.

Jos ei kuulu mitään, tai ei toimi asioiden korjaamiseksi, ilmoitus reksin esihenkilölle eli sivistysjohtajalle, perusopetusjohtajalle tms. Ja sama juttu: asiat korjattava määräpäivään mennessä.

Jos tulee vaan ulinaa tai asiat ei hoidu näinkään, niin valitus aviin. Voi olla että myös yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaisi käsittelyyn, mutta muistaakseni molempiin ei voi kannella samaan aikaan.

Näillä hoituu 99% epäkohdista kuntoon.

Vierailija
38/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vielä reksille muistutus puutteista ja virheistä ja pyydän vastauksen näihin määräpäivään mennessä.

Jos ei kuulu mitään, tai ei toimi asioiden korjaamiseksi, ilmoitus reksin esihenkilölle eli sivistysjohtajalle, perusopetusjohtajalle tms. Ja sama juttu: asiat korjattava määräpäivään mennessä.

Jos tulee vaan ulinaa tai asiat ei hoidu näinkään, niin valitus aviin. Voi olla että myös yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaisi käsittelyyn, mutta muistaakseni molempiin ei voi kannella samaan aikaan.

Näillä hoituu 99% epäkohdista kuntoon.

Blaa blaa blaa mitä et ymmärrä? Koulu ei itse perusta pienryhmiä, se tulee opetuksenjärjestäjältä eli sieltä teidän sivistystoimenjohtajan pöydältä. Valita hänestä. 

Vierailija
39/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kouluissa ole edes tasoryhmiä, vaikka niitä totisesti tarvittaisiin! Samoihin kouluihin tungetaan myös kaiken sortin keh.maalaiset sikin sokin, ja jälki on juuri sellaista kuin voi arvata.

Niin että miten oletat, että jokaiselle kehharille perustettaisiin RYHMÄ jossa olisi YKSI oppilas?

Vierailija
40/57 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon lapsia lastenkodeissa, jotka kykenevät sitten käymään sen lastenkodin koulua, joka on pienyksikkö. Niihin voidaan räätälöiudä lapselle omat täysin yksilöllistetyt suunnitelmat ja erkkaopettajan opetus vaikka yksityisopetuksessa. Ehkä ap haluaa lapsensa sellaiseen kouluun, kun ei itse kykene järjestämään lapsensa koulua muuten kuin riehumalla.