Parisuhde ja persoonien "eritahtisuus"
Voihan että.. meillä on miehen kanssa parisuhdetta takana 2 vuotta, ei asuta yhdessä, koska kummallakin on vielä alaikäisiä lapsia huollettavana.
Tässä on ollut etenkin Joulun aikaan vapaata ja ollaan vietetty lähinnä minun luona paljon aikaa.
Minä olen sellainen nopea ja kun alan jotain tekemään, niin on ns. 100 lasissa. Kaupassa käyn nopsaan, otan mitä olin miettinyt jo etukäteen ja suuntaan suoraan kassalle yms.. olen keskitasoa äkkinäisempi ja hyvin nopea tempoinen persoona. Mies on taas aivan toinen ääripää, hidasta, miettimistä, katselee jotain tehtävää juttua kuten roskien viemistä rauhassa ja sitten hiitaasti vie ne roskat.. huono esimerkki, mutta ihan kaikesta, kahvin keitto.. miettii ja miettii et pitäskö keittää kahvit..sit hiitaasti keittimelle ja kahvit tulemaan.
Kun alan vaikka tekemään lumitöitä, niin se mun nopeatempoisuus jotenkin "jäädyttää" miehen ja hän ei vaan osaa tarttua hommaan, jää katselemaan ja pyörimään pihalle.. kunnes laitan kolan käteen, näytän paikan et ota toi..
Tää on niin ärsyttävää, puren hammasta vähänväliä ja yritän hillitä itseäni etten sano pahasti.
Mä pelkään et joku kerta mulla vaan pinna palaa ja loukkaan toista. Toisaalta ihmettelen miten voi aikuinen ihminen olla jotenkin noin aloitekyvytön.. vai onko se vaan siksi kun mä oon tällainen ja ahdistan varmaan jo pelkällä olemuksella..
Kommentit (21)
Miten sulla meni exäsi kanssa? Oliko tämä myös yksi eronne syistä?
Tekeekö hän hommat kuitenkin ajallaan jos saa tehdä omaan tahtiinsa? Vai jääkö tekemättä? Jos tekee, niin sitten te vaan olette tuossa asiassa erilaisia ja sun pitää selvittää itsellesi onko se kynnyskysymys.
Meillä on sama, samoin päin, ja ollaan oltu 20 v yhdessä, 15 naimisissa. Uusperhe, joten kolmistaan oltiin 14 v. Perhe-elämässä tuo oli massiivinen ongelma, kaikki organisointi kippaantui minulle. Kestin, koska minun lapseni. Nykyään näkyy lähinnä jonnekin lähtiessä: Minä olen valmis 5 ja mies 50 minuutissa.
En ihan varauksetta suosittelisi, mutta on varmasti raskasta toisellekin tällainen kimpoilija. Edes vuodet eivät ole tasoittaneet.
Veikkaan, että sinun seurassasi muuttuu hitaammaksi ja passiivisemmaksi.
Itsekin olen rauhallista lajia ja muutun passiiviseksi erään sukulaiseni seurassa. Menee sata lasissa, muuttaa mieltään jatkuvasti, ei oikein hahmota kokonaisuuksia, kova kontrolloimaan ja kaikki mitä muut tekee on aina väärin. Siinä on vain parempi vetää näkymätön kilpi ylleen ja olla tekemättä mitään.
Mies on tuollainen, koska sinä näet hänet tuollaisena. Tosielämässä mies on hidas tossukka vain sinulle, mutta vain siksi, että olet äkkiväärä ja teet sen enempiä miettimättä. Tulos voi olla sutta ja sekundaa, mutta sillä ei ole sinulle merkitystä.
Tuo kahvinkeitto on hyvä esimerkki. Mies pohtii sitä keittämistä ääneen (sinun kodissasi) pelkästään siksi, että saisi sinulta myöntävän tai kieltävän vastauksen. Koska voihan olla, että sinä äkkinäisenä olet päättänyt, että nyt mennään ja tyhjennetään autotalli, silloin jäisi kahvi keittimeen ja juomatta, koska kaikesta päätellen et kovin paljoa ota sitä miestä elämässäsi huomioon muutenkaan. Et kuuntele, mitä miehellä on sanottavaa, haluat vain nähdä hänet hitaana hissukkana.
Mieti kahdesti, jos mies olisi kuin sinä. Olette lähdössä kauppaan, etsit vielä käsineitä ja kas, mies meni jo, miksi sinua odottamaan, jos et ole ajoissa paikalla. Tai kaupassa mies kerää tavarat kysymättä, että mitä ruuaksi, älä nyt hidastele siellä.
Oisko miehellesi ADD, kuulostaa tutulta tuo että ikäänkuin spacing out, kun pitäisi aloittaa tekemään jotain hommaa, varsinkin jos se ei ole mieluinen. Tai sitten on muuten vaan hidas hämäläinen. :D
Vetkutteleeko sen takia, että haluaa katsoa tekisitkö hommat hänen puolestaan?
Eroa. Olen itse tuollainen hidastempoinen, ja vaikka kuinka teen nopeasti, teen hitaammin kuin muut. Jos yritän tehdä tavallista nopeampaa niin tiputan kaiken käsistäni, kompuroin, rikon asioita. Eksä oli tuollainen pikailija, ja sitten tämä ärsyyntyi aina "häsläämisestäni", kun yritin pysyä tämän tahdissa. Tulette molemmat vain ärsyyntymään ja katkeroitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Oisko miehellesi ADD, kuulostaa tutulta tuo että ikäänkuin spacing out, kun pitäisi aloittaa tekemään jotain hommaa, varsinkin jos se ei ole mieluinen. Tai sitten on muuten vaan hidas hämäläinen. :D
Tai sitten ap on ADHD.
Puolisonsa sentään voi valita, sukulaisia ei. Tunnen erään perheen, jossa isä ja vanhempi poika olivat temperamentiltaan nopeita ja toinen poika hidas. Isällä meinasi tulla raivarit jo aamiaispöydässä, kun kuopus voiteli leivänkin eri tyylillä kuin toiset. Tämä oli aikaa, jolloin riuskaa työntekoa arvostettiin enemmän kuin nykyään.
No, nämä nopeat edelleen kitkuttelevat maatilallaan ja ihmettelevät mikä on traktorissa vikana, hidas kuopus kävi koulut ja on johtajana ulkomailla.
Mies elää tätä hetkeä, sinä et ole läsnä elämässä lainkaan, vaan aina menossa. Teet päätöksiä todennäköisesti edestakaisin, parempi muiden odotella, mitä oikeasti tehdään ja antaa sinun yksin kantaa vastuu myös vääristä päätöksistä. Turha aloittaa minkään tekemistä, koska alle minuutissa saatat olla sittenkin toista mieltä, koska olet niin ripeä ja tekevä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on tuollainen, koska sinä näet hänet tuollaisena. Tosielämässä mies on hidas tossukka vain sinulle, mutta vain siksi, että olet äkkiväärä ja teet sen enempiä miettimättä. Tulos voi olla sutta ja sekundaa, mutta sillä ei ole sinulle merkitystä.
Tuo kahvinkeitto on hyvä esimerkki. Mies pohtii sitä keittämistä ääneen (sinun kodissasi) pelkästään siksi, että saisi sinulta myöntävän tai kieltävän vastauksen. Koska voihan olla, että sinä äkkinäisenä olet päättänyt, että nyt mennään ja tyhjennetään autotalli, silloin jäisi kahvi keittimeen ja juomatta, koska kaikesta päätellen et kovin paljoa ota sitä miestä elämässäsi huomioon muutenkaan. Et kuuntele, mitä miehellä on sanottavaa, haluat vain nähdä hänet hitaana hissukkana.
Ongelma on, et näennäisesti hidas pelkää, koska päätät ja jyräät ja tiedät aina paremmin kaikesta kaiken. Toinen jännittää eikä tiedä, mitä saa tehdä ja saako tehdä koska, mitä tai omalla tavallaan. On niinkuin koirakoulussa katseen alla.
Sinä olet häslääjä, joka todennäköisesti tekee lumitöitä tavalla, joka saa miehen ihmettelemään, että ei voi olla totta. Kohteliaana hän ei silti sano mitään, vaikka moni muu tapa olisi paljon fiksumpi. Jos haluat tehdä turhaa työtä, niin tehdään turhaa työtä eikä ensin mietitä, mitä ja miten ollaan tekemässä. Onhan se vähän outoa tehdä lumitöitä niin, että samaa lunta siirrellään edestakaisin pitkin pihaa, ei ihme, että mies "jäätyi".
ja todellakin selvitä se, että tulisiko asia hoidettua miehen omaan tahtiin, jos et olisi näyttämässä esimerkkiä (ainoasta) hyväksyttävästä temposta. onko miehen hitaudesta hyötyäkin, esim. miettii asioita monelta kantilta ennenkuin toimii (ja sinä et?). onko hän muuten tyytyväinen, vai jääkö mielestään kanssasi alakynteen? suhteessa voi yllättäen se hitaampikin yhtäkkiä todeta, että nyt riittää tämä porhaltaminen.
olen itse tällainen välimuoto, eli ymmärrän kyllä teidän erilaisia energiatasoja. vaikutat kertomuksesi perusteella todella vakuuttuneelta omasta tahdistasi, että se on pelkästään positiivista. hyväksytkö todella löytämääsi havukka-ahon ajattelijaa, vai oletko lamauttanut hänet? yritätkö kouluttaa?
Elän samanlaisessa tilanteessa. Ei mitenkään usein häiritse. Ehkä silloin, jos itsellä on kiire ja toinen tekee asiat omasta mielestäni tarpeettoman hitaasti. Esim. ruokaa laittaessa mies saattaa jäädä puntaroimaan, minkälaisen kauhan valitsee hämmentämiseen, kun ruoka ehtii jo palaa pohjaan. Tai jos ollaan lähdössä vaikka ulkoilemaan ja odotan toppavaatteissa eteisessä, kun mies tutkailee minkälaiset välihousut olisivat optimaaliset.
Enemmänkin hyötyä on ollut, kun olen opetellut tekemään asioita rauhallisemmin ja nauttimaan siitä, että esim. ruoan laitto tai kotityöt ei hitaammin tehtynä tunnu stressaavilta. Omassa tahdissani pyyhältäisin tehdä kaiken mahdollisimman nopeasti, joka näkyy lopputuloksessa tai sitten stressinä vaikka ei olisi kiire minnekkään. Oikeastaan olen tajunnut, että kaiken paahtaminen mahdollisimman nopeasti on ihan turhaa, koska päivä koostuu kaikenlaisesta tekemisestä niin parempi nauttia siitä kuin ihmetellä, mitäs sitten tekisi, kun on kerinnyt suorittaa kaikki suunnitelmat läpi. Yritän myös hyödyntää odotteluajan niin, etten ärsyynny. Vien vaikka roskat odotellessa, ettei tarvitse sisällä niissä toppavaatteissa hikoilla. Hyväksyn, että minua hitaampi tapa tehdä asioita on osa miehen persoonaa, enkä haluaisikaan sitä muuttaa. Sehän on osa häntä.
Täällä vielä yksi "hidas" ilmottautuu. Puolisoni on mielestään se nopea ja tehokas, minun silmissäni puolestaan hätäilee ja sählää, ja muuttaa mieltään koko ajan.
Jos olen yksin kotona, heräämisestä liikkeelle lähtöön menee 40 minuuttia. Ehdin hyvin juoda kahvit rauhassa, käydä suihkussa ja käyttää koiran ulkona. Jos puoliso on kotona, minulla menee vähintään tunti. Koska toinen sinkoilee ympäriinsä ja sählää.
Molemmilla menee hermot.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että sinun seurassasi muuttuu hitaammaksi ja passiivisemmaksi.
Itsekin olen rauhallista lajia ja muutun passiiviseksi erään sukulaiseni seurassa. Menee sata lasissa,
kova kontrolloimaan
ja kaikki mitä muut tekee on aina väärin.
Siinä on vain parempi vetää näkymätön kilpi ylleen ja olla tekemättä mitään.
Jännitys ja pelko. Alistuminen.
Yksin ollessaan tai eläessään on ehkä erilainen ja hoitaa homnat oikein hyvin ja omalla tavallaan.
Iän myötä ns. omat tavat on tätä. Jääräpäät pitää kaikki vanhat pierut kiinni omista.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet häslääjä, joka todennäköisesti tekee lumitöitä tavalla, joka saa miehen ihmettelemään, että ei voi olla totta. Kohteliaana hän ei silti sano mitään, vaikka moni muu tapa olisi paljon fiksumpi. Jos haluat tehdä turhaa työtä, niin tehdään turhaa työtä eikä ensin mietitä, mitä ja miten ollaan tekemässä. Onhan se vähän outoa tehdä lumitöitä niin, että samaa lunta siirrellään edestakaisin pitkin pihaa, ei ihme, että mies "jäätyi".
Meillä mies juoksee ristiin rastiin pihassa täyden lumikolan kanssa. Muuten hyvä, mutta kun se lumi jää maahan, tallaantuu vaan... 😀
Tuo suhde ei tule toimimaan, etsi nopeampitempoinen puoliso. Olen itse samanlainen ja en kestä näitä hitureita, joilla menee koko päivä miettiessä pitäisikö tehdä. Oma puolisoni on myös nopeasti päätöksiä tekevä, joten sovimme loistavasti yhteen.