Onko eläkkeeni pieni mielestäsi?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
On. Olet köyhä. Tuosta kun vähentää vuokrasi ja laskut, ei sulle paljon jää. Jos on vielä auto, niin bensat. Ja jos poltat pari askia. Huh huh.
Sanoo tyyppi joka itse ei ole edes töissä. Paljonko luulet oman eläkkeesi olevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto= siitä on mennyt jo vero , Brutto= veroton ja ap, on se aika pieni. Oma äitini saa bruttona 2600€ ja isäni saa bruttona 4500€. Itse olen jo eläkettä haalinut kasaan 1900€/kk ja vielä on reilu 20vuotta työelämää. Työeläkkeeksi sinun eläke on aika pieni.
Mitä moukkia vanhempasi ja sinä olette kun tienaatte noin vähän? Eläkkeeni on NETTO 8897 € ja vaimolla 6789 €. Harmittaisi olla noin köyhä kuin sinä ja vanhempasi olette, olisitte opiskelleet ja tehneet röitä.
Mikähän se olikaan suomalaisten keskiansio? Niin, oliko kolmisen tonnia kuussa brutto. Eläke noin puolet siitä. Ei kaikki voi olla hyvätuloisia, on suurituloisia ja köyhiäkin. Oma ansiosidonnainen ja osaeläke on reilu pari tonnia käteen ja hyvin pärjätään. Hyvä että joillain on tuloja ja maksavat veroja ja kuluttavat. Yleinen ansiotason nousu lopulta nostaa kaikkien palkkoja ja etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Paitsi jos olet tehnyt työurasi aikana huonoja valintoja.
Jos asuu esimerkiksi omassa asunnossa, josta ei mene lainaa, niin eihän vastikkeeseen uppoa kuin muutama satanen. Ruokittavana on yksi suu eli melkein puolet voi käyttää muuhun kuin asumiseen ja ruokaan. Ja jos nyt on puoliso, niin eläkettä se puolisokin saa eli käyttörahaa on vielä enemmän.
Lisäksi joka paikasta saa eläkeläisalennukset, eli mistään huvituksesta ei tarvitse maksaa täyttä hintaa.
Omakotitalo toki imee kauheasti rahaa, jos sellainen on, mutta sitten pitää miettiä onko sellaisessa asuminen sen hinnan arvoista. Auton kanssa vähän sama juttu. Tarvitseeko sitä oikeasti, vai onko kyse tottumuksesta?
Eläkeläisalennuksista ei ole hyötyä niille, joilla ole varaa käydä missään. Ajattelen elokuvia ja museoita. Teatterit ja oopperat eivät ole olleet mielessä. Jos saisi kunnon alennuksen hammaslääkäristä, silmälääkäristä (taustalla leikkaus, joten voi ostaa laseja suoraan optikolta) ja silmälaseista, niin siitä olisi hyötyä. Joku 40 % tai 50 % alennus auttaisi niin, että pystyisi käymään tarkastuksessa ja hoidossa.
Jos eläkkeellä haluaa pärjätä rahat pitää säästää itse.
20 v.n päästä keskieläke on 900 euroa.
Eikö tuo ole ihan normi eläke, esim. sairaanhoitajan työeläke 43vuoden työuralta tai hiukan suurempi.
Tulonahan tuo on tosi pieni, mutta eläkkeksi kai aika keskiverto. Jos olet maksanut velattoman asunnon jne. niin kyllähän tuolla pärjää mutta ei juuri juhli.
Vierailija kirjoitti:
Hikisesti eläkkeestä jää 2000€/kk käteen, ei sillä luksus elämää vietetä.
Vietitkö ennen eläköitymistä luksuselämää?
Hikisesti vedän käteen 1000 krt/kk
Tuohon saa päälle eläkkeensaajan asumistuen, Riippuu muutenkin asumismenoista, että paljon jää elämiseen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Netto= siitä on mennyt jo vero , Brutto= veroton ja ap, on se aika pieni. Oma äitini saa bruttona 2600€ ja isäni saa bruttona 4500€. Itse olen jo eläkettä haalinut kasaan 1900€/kk ja vielä on reilu 20vuotta työelämää. Työeläkkeeksi sinun eläke on aika pieni.
Ap. on ihan keskim. eläke, jonka saa esim. Asairaanhoitajan työstä 43 työvuoden jälkeen.
Nämä sinun vanhempisi eläkkeitä saavat harvat, yleensä vain esim. pörssiyhtiön johtajat esim kaikista eläkkeensaajista sai yli 4500 €/kk eläkkeitä vain 0.3% miehistä ja alle prosentti naisista sai yli 4500€/kk eläkettä.
Tässä faktaa. Maksetut työeläkkeet vuodelta 2024. Suurin osa eläkkeensaajista saa eläkettä 1500-1800€ /kk bruttona, miinus verot.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Enemmän kuin minun brutto palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. on ihan keskim. eläke, jonka saa esim. Asairaanhoitajan työstä 43 työvuoden jälkeen.
Nämä sinun vanhempisi eläkkeitä saavat harvat, yleensä vain esim. pörssiyhtiön johtajat esim kaikista eläkkeensaajista sai yli 4500 €/kk eläkkeitä vain 0.3% miehistä ja alle prosentti naisista sai yli 4500€/kk eläkettä.
Tässä faktaa. Maksetut työeläkkeet vuodelta 2024. Suurin osa eläkkeensaajista saa eläkettä 1500-1800€ /kk bruttona, miinus verot.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
<
Tässä on tarkat tilastot niin nettona on keskimäärin +-200e 1500e netto eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon saa päälle eläkkeensaajan asumistuen, Riippuu muutenkin asumismenoista, että paljon jää elämiseen rahaa.
Ei saa asumistukia kun tuossa brutto eläke varmaan noin 1800e.
Totta kai nykynuorten eläke on pienempi, eihän heille kerry työssäolovuosiakaan kuin 20, kun suuret ikäluokat olki töissä 40 vuotta. Harva muistaa, että pelkkä tietty ikä ei määritä eläkettä, pitäisi olla myös eläkkeenkartutusvuosia. Boomerit ei saaneet opinnoista, perhevapaista jne. mitään kertymää toisin kuin nuoret nyt.